Gå til innhold

Automat eller manuell ??

Ranger emnet

v6quattro

Anbefalte innlegg

Vurderer og skifte bil, men klarer ikke helt og bli enig med meg selv om jeg skal ha automat eller manuell. En ting er iallefall sikkert at det blir mer en 4 sylindre. helst uten propell.

V6 eller v8 quattro. Tingen er at jeg liker og nappe llitt i stikka

iblant. ingeting er som å legge in 3. gear og flate pedalen for deretter og få en orgasmisk 6`er lyd. Tror egentlig jeg bli mest fornøyd med manuell. Har dere noen formeninger ? Bilene de er snakk om er S4 typ 99 og S6.:rolleyes: :D

A4 Avant 2,6 Quattro !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by v6quattro

Kan du fortelle meg hvorfor du kun får Rs6 med automat da ??

vil dette si at Rs6 er en invalide bil ??

God automatkasse er ofte like så greit som manuelt gir.. Spørs helt på hvor gammel bilen er, og hvor godt integrert kassa er med hjernen i bilen (som f.eks. å holde gir rundt sving og sånt, som jeg har hørt noen audier fikser bra).

halvveis offtopic:

Har kjørt bilen til mor endel, en mondeo Ghia luxus med V6.. er automat i den, men det går faktisk fint.. motoren er så kraftig at en egentlig ikke savner de hestene en mister på å ha invalideaggregat.. men er bra kjipt når en har lyst til å gire fra 5. til 3. og tømme giret forbi en slask... ;)

Dog, kickdown holder forsåvidt sånn sett.. når automatkassa girer på 6800 i sportmodus så kan en vel ikke klage :D

- 1988 Mazda 626 2.0i-16 4ws

x 1987 Mazda 626 GLX 2.0L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:o Det finnes to typer sportsbiler. RRRRRRRR !!!!

Og raffinerte sportsbiler med dynamisk kjøreglede.

Førtsnemte er Evo subaru. supra integra. osv.

Ingen av disse bilene kan tilfredstille behover som ferieturer

gjerne med campingvogn, 3 unger og kona som elektronisk fartsbrems !!!! De er her de raffinerte kommer inn. God plass massser av motor, gjerne en v8 eller en v6 med automat.

toppen på kaka er at desse såkalte raff. sportsbilene egentlig

rævkjører alt av RR biler når de dreier seg om landevei, spesielt med camping vogn på slep.. Hvor mange km kører du på bane i året i fohold til landevei ?? Hvor langt holder du deg selv tilbake i teknologien ?? håper du er kommet over dobbelt clutcjing og mellom gassing !!! Crusing skal utføres med en viss stil !!!

:cool:

A4 Avant 2,6 Quattro !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by v6quattro

Vurderer og skifte bil, men klarer ikke helt og bli enig med meg selv om jeg skal ha automat eller manuell. En ting er iallefall sikkert at det blir mer en 4 sylindre. helst uten propell.

V6 eller v8 quattro. Tingen er at jeg liker og nappe llitt i stikka

iblant. ingeting er som å legge in 3. gear og flate pedalen for deretter og få en orgasmisk 6`er lyd. Tror egentlig jeg bli mest fornøyd med manuell. Har dere noen formeninger ? Bilene de er snakk om er S4 typ 99 og S6.:rolleyes: :D

To tips:

1: Ligg unna 2.6 V6. Den har en elendig dreiemomentkurve (btdt). Begge 2.8'ene er mye bedre.

2: Ligg unna HandiCapp-aggregat dersom du skal trimme. Mange bedyrer at det ikke er noe problem, men nok av automatkasser har tatt kvelden etter trimming.

'88 Audi 100TQ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiptronic er samme tekniske kraftoverføriing som en gammel tradisjonell automat.

Forskjellen ligger i at du kan velge å styre selv når kassa skal gire, ved å skyve spaken ut til siden og dytte den fremover og bakover for å. Dette er en fullstendig elektronisk måte å styre kassa på, det er ingen "gir-spak" i tradisjonell forstand.

På de aller fleste modeller av tiptronic vil automatikken trå til hvis du nærmer deg ytterområdene for motorens turtall. Dvs den girer likevel opp når turtelleren er på rødmerket, eller ned når turtallet er for lavt.

'88 Audi 100TQ

Lenke til kommentar
Del på andre sider