Gå til innhold

oppgradere anlegg: støy i høyttalerne selv om jeg følger råd gitt på forumet

Ranger emnet

mAjje

Anbefalte innlegg

plages nå. litt småirritert. har fulgt råd fra forumet om støy. har dynamostøy, hylelyd. og knattrelyd i høyttalerne.

forstår det slik at jeg burde bli kvitt dynamostøy ved å sette

en bedre jordkabel på spillern. prøvde det, men probleme var dær fortsatt. kanskje jeg har missforstått?

forstod det også slik at knattringen har noe med tenningen og jøre. og kommer av forskjellig spenning på hvær side av signalkabelen, (i forsterker, og spiller) og burde bil borte når man har sjikkeli jording.. er dette riktig? eller må jeg koble spilleren og forsterkeren på et felles jordpunkt for å miske

dette? og i så fall, hvil man ikke uanz få forskjellig spenning pga motstand i ledninger?

er storfrustrert..

har tillogmed sjekket linjeutgangene på spillern for likespenning slik det sto foreslått et sted. ikkje var det dette heller..

og signal og strømkabel ligger på hvær sin side av bilen, for å

nevne det. så jeg sitter helt fast..

noen som kan gi noen gode råd, eller veilede meg hvis jeg har

missforstått noe..?? takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

beskriv hvilken utstyr du har og hvordan dette er koblet opp, bil, osv så blir det lettere... støyen var fra første stund eller kommet seinere?

hvem har nevnt om "likespenning" på linjeutgangene? :) bare for å nevne det: 99,9% av forsterkere har en kondensator i inngangen slik at like spenning ikke kommer inn i linje inngangene og forstyrer inngangskretsene... Ekte DC koblede forsterkere blir ikke laget lenger -selv om de skal "låte bedre" pga mindre påvirkende komponeter i signal veien- men nok OT :)

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alpine v12 mrv-f345, sony(something) spiller. husker ikke navnet. er vel 2-3 år gammel. har det i en mondeo mk1 hatch. koblet frontsettet på forsterkerne, og trakk høyttalerledningene samt signalkabel på høresiden av bilen. strøms er trokket på venstre side av bilen.

spillern er bare satt inn. kjøpte en overgang da. fra DIN som sto i bilen, til ISO som spillern skulle ha.

eneste jeg kanskje kan tenke meg et at kanskje bensinpumpa plager signalkabelen? den sitter nemli veldi nert. så tok helt ut signalkabelen og la den midt langs bilen. for å se om det var noe forskjell. og det var d selfølgeli IKKE.

kan ikke huske at støyen var dær med det samme. men da hadde jeg jo bare en sub koblet i LP, så jeg hadde ikke hørt dynamostøyen uanz. men da jeg koblet opp frontsettet hørte jeg det sjikkeli. PS: er bare støy når motoren går. :/

dette med likespenning på utgangene var for å sjekke at ikke utgangene var svidd, eller no sånt..

takk for alle svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monter støydempingsmotstand på dynamo, samme på coil(er) om mulig, legg signalkabelen helt aleine midt i bilen, pakka inn i sølvfolie som er jorda(til bilen), legg høyttalerkablene og remote utenom signalkabelen, monter en spenningsregulator på spilleren, min 21 mm2 kabel fra batteriet, bedre jording framme og kraftig jording bak

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikke dette hjelper så legger du separat strømforsyning til spiller, min 1,5 mm2 både pluss og minus rett fra batteri(dette hjelper noen ganger på støy).

Neste steg er å prøve annet utstyr, Cd-spiller, forsterker og slikt, lån av kamerater.

Sjekk og at ikke høyttalerkablene til dørene ligger utsatt.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm... har du ampermeter måler i bilen/dashbordet som viser ladinga? har vært borti en del tilfeller av dette... jeg ble fortalt av en lærer jeg har (jeg tar utdanning i elektro) som har drevet med installasjon av alt fra radarer i båter til elektriske komponenter i biler osv... vet at mange som har ampermeter som viser ladinga da man kjører ladeledningen fra dynamoen og inn i dashbordet og gjennom ampermeter og så videre til batteriet. dette kan selvfølgelig lage ladestøy... litt OT: læreren min fortalte også om noen merces som kom fra 70-80 tallet som hadde problemer med TENNINGSstøy... (knitring og hyling) på disse bilene var det bare og legge en tjukk jordingskabel imellom motorblokka og radiatoren... synes selv det høres rart ut...

men for og finne ut hva som lager støyen, kan du jo eventuelt koble høytalerne til forsterkeren i spilleren for og høre om det støyer da... hvis det støyer da er det vel ganske åpenbart at spilleren må isoleres bedre.... trenger ikke nødvendigvis og være i strømnettet til spilleren at feilen ligger....kan også være selve spilleren som tar imot støy fra tenninga... hvis det er tilfellet ville jeg laget en skjerm av bly rundt spilleren...

men hvis støyen går bort når du kobler høytalerne til spilleren ville jeg evt kjøpe en bedre skjermet signalkabel og skaffe en kondensator...

men har du ampermeter i bilen en et viktig spm!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skummet igjennom tråden her og skjønner du sliter:)

Støy i bilstereo kan være vanskelig å bli kvitt, spesielt på nyere biler med mye elektronikk.

Noen forslag til løsning:

- Ny tykkere jording mellom motorblokk og karosseri

- Ny tykkere kabel fra dynamo til batteri

- Pakke inn signalkabelen i alufolie

- Jorde jordingen på signalkabelen i karosseri, kun i en ende

- Bruke separat remote-kabel, ikke den som sitter på signalkabelen

- Trekke ny jordkabel fra batteri til forsterker, ikke jorde den i karosseri

- Ikke skru forsterkeren direkte i karosseri, passe på så ikke forsterker-chassis er jordet

- Jorde chassis på cd-spiller i karosseriet på bilen

- Støy isolator på signalkabelen (siste utvei)

Dette var noen forslag, sikker flere jeg har glemt:) Man må bare huske på at ikke nødvendigvis en av disse vil hjelpe, men to eller tre i kombinasjon kan hjelpe stort. Støy er no dritt og kan være et helvete å bli kvitt:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

svar til Trollet: neij har ikke amperemeter. å vil ikke ha det heller :P..

har vert på ford i hele dag. plokket ned å satt opp ijæn hele anlegget. plokket ut det meste..

- Vet ikke om mitt forje jordingspunnkt til forsterkeren var godt nok. (tror ikke det) så jeg fant et nytt, beltefeste i baksete.. freset rent bolten som holder beltet og satt på en større kabelsko.

- sjekket signalkablene, og så at strømpen ytterst mot rca-puggene i hvær ende jør at ca 5cm ikke er skjermet. la alufolie over dette. (jordet)

- sørget for at strøm og signal ikke engang krysser hverandre.

dette var nok til at støyen ble NESTEN borte. hører nesten ingenting. bare svakt svakt. slå skrudde ned gain på forsterkeren. den sto på 0.2V, satte den på 0,8V og da er lyden borte. ENDELI!!! men skulle gjerne skrudd det mer opp.

så ijæn, noen som kan forklare meg dette med gain sjikkeli? hva som er så bra/dårli med at alpine oppererer med 4V..??

så imorgen skal jeg prøve noen nye ting. for å se om jeg kan få d helt vekk.

- kutte jord ut fra iso på spillern av, og sette en kabelsko derrfra til den bolt/skru tingen bak spillern, og en ny sko derrfra med tykkere ledning til gods. vet ikke om det vil virke siden d fortsatt var støy sist jeg prøvde. men kan iallefall jøre det, ikke så mye arbeid.

forsterkeren er enda ikke montert men skal stå i seteryggen. skal kle en sponplate med høyttalerfilt og feste forsterkeren i den. så blir d ikke noe kontakt med gods, samt at d blir pent å se på..

btw.. diskuterte me pappa i sta. han mente at mondeo er en dass me tanke på plugger og kabler, og at di rett og slett ødelegger hverandre. og at dersom noe feiler den ene blir belastningen på den andre dobbel. osv. så lurer på om dette kan ha noe me knittringen og jøre. må kanskje bytte tennkabler og plugger IGJEN!.. vi får se. måler kablene i morgen. gidder ikke i dag :P

håper jeg blir HELT kvitt støyen. og håper at vertfall noe av dette kan hjelpe andre også. takk for all info, og hjelp =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaprer tråden litt, fordi jeg har noe av det samme problemet. Støy.

Når støyen er "borte", er den da helt 100% BORTE?

Fordi, hvis jeg har volum på 0, og gain på minimum, og har øret HELT oppi min diskant, så hører jeg "fffffffff". Er dette støy?

Setter jeg gain på maksimum, så vil denne "fffff" lyden doble seg i lydstyrke, sånn ca.

Med Gain på minimal: Jo høyere jeg spiller, jo høyere blir "ffff"'n. Jeg tror ikke folk som setter seg inn i bilen, og hører på musikken vil høre "støyen" min, men siden jeg vet hvordan den høres ut, så klarer hjernen min å finne den frem gjennom musikken.

Jeg kan lett se meg selv som maksimalt kresen, jeg vil ha krystallrene toner uten støy.

Men spørsmålet er jo, er det jeg opplever her støy som kan fjernes? Eller er det sånn som man uansett får?, regardless om man har super high-end annlegg til mange mange høvdinger.

Når høyttalerne var koblet på spilleren, så kan jeg ikke huske å ha denne "Ffff" lyden. Kanskje fordi kvaliteten på lyden var såpass dårøig at man ikke la merke til noe slikt uansett...

"ffff" lyden var der i hvert fall ikke når jeg hadde volum på 0, så jeg er overbevist om at denne lyden kommer fra forsterkeren. En tra 960.4 btw.

Jeg har ikke innstallert høyttalerne på best måte, baffelen er syltynn, og sitter litt småløst. Langt fra "rock-solid" hvert fall. Vil det påvirke min støy, i postiv retning hvis jeg gikk inn for åå få en prikkfri innstallasjon?

Jeg har jordet forsterkeren til karroseriet på bilen, men har ikke skrapet av lakken. Kan dette ha noe med mitt problem å gjøre?

Dette ble visst et gedigent innlegg.

Har korrespondert litt med AutoD over mail, men jeg er så elendig til å forklare meg. Så prøver lykken her også.

Of all the things I've lost, I miss my mind the most.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mAjje: Hvis bilen din går som den skal og motor er i ok stand så skal en tennplugg holde mellom 100 og 150K km, så hvis du stadig må bytte disse så får bilen din helt klart for mye bensin suppe eller har feil på tenningsanlegg.

DanJan: Den susingen er grunnstøy som du finner på 99% av alle forsterkere i dag, uavhengig av pris og kvalitet. Dessverre:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nope. sorry dær. skiftet bare kabler sist. ikke plugger. dersom elektrodeåpningen på pluggen er gal. vil du ikke få riktig gnist og dette går ut over kablene. vertfall på min bil. så må skifte både plugger og kabler samtidig. men skal ikke rote masse mekanisk inn i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider