Gå til innhold

Merkelig sak med golf 2 gtd, havari?

Ranger emnet


kleiven

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle fortelle på teknisk forum, det som skjedde med golfn min her en dag, Er golf 2 gtd. Siterer bare fra tråden min http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=108250

 

Tirsdag skjedde det noe rart med motorn(havari?) Skulle til hytta den dagen, skjekket olje å vann å greier å la ut på tur til hytta vår(bare 45min kjøring), syntes jeg hørte litt rar lyd på litt turtall men hadde vært borti det før så jeg tenkte det gikk over. ( Var spesielt viss bilen hadde stått et par dager rolig) Kom nesten frem til hytta da i en oppover bakke måtte gire ned å gi på,da gikk turbotrykket opp til 1,6-1,7 bar (lader vanlig 1,3-1,4.) å så smalt det frammi motorn å turtalle gikk opp til 5000rpm+ uten att jeg hadde foten på gasspedaln, og det røyk noe så hinsides!! med hvit røyk. Slå så av tenninga for å stoppe detta drittet, men golfen ville ikke stoppe da heller, tok til å med ut nøkkeln. Måtte kvele motorn for å stoppe bilen.

 

Gikk ut og tittet frammi der,å såg noe olje på frammsiden av motorn,tenkte kanskje ei råde har kommet ut,siden jeg ikke fikk snurr på motorn når jeg prøvde å starte den. Men prøvde noen minutter,så plutselig gikk motorn rundt igjen,men startet ikke.

Tok så av slangen fra turboen til innsuget å prøvde da,da startan, men det kom sikkert en liter med olje ut av turbo`n.

 

Nå idag så har jeg fått den hjem igjen,prøvde å starte n igjen, å det kom ikke noe olje ut fra turbon,så jeg sette det i sammen att, å jaggu startan, røyk ikke noe uvanli på tomgang,men lader det han skal lade. Men ryker litt hvitt i eksosen og har den rare "kakle" lyden fra motorn på litt høyere turtall. (lurer på om det er fra topp/turbo)

 

Noen som har peiling på hva som kunne ha skjedd?

 

Bemerker også att motoren var veldi varm når det skjedde. Og att nå idag så ser det ut til att bilen går like bra som den gjorde før og har Ikke den kakle lyden å ryker ikke hvitt lenger.

 

Noen som kan fortelle meg hva som skjedde? eller tror har en idè

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elsker denne typen bil og er ute etter en selv.

 

Gjør vel alt for å få bevart disse bilene, så de ikke blir utryddet.

 

 

 

Vil tro det er turboen din som har tatt kveld. har du sjekket om turbinen går rundt inne der? og om når du "snurrer" på innsugingsturbinen, så går eksosturbinen også rundt?

 

 

 

Hvis bare en turbin går rundt, vil det si at akslingen er knekt.

 

siden det veltet olje ut fra turboen, kan det være pakninger/simmerringer som er gåene.

 

har ikke så veldig mye erfaring med turbo, men for meg høres det ut som om det er den.

 

 

 

husk på når du kjører dieselbilen din:

 

Når du stopper bilen, bør du la den "gå seg ned" på en måte. dvs la bilen står helt rolig på tomgang (kanskje opp i mot ett minutt eller noe sånt) før du stopper den.

 

grunnen til dette er at turboen må få smøring rett å slett.

om du har kjørt bilen god å varm, å bare stopper den uten å la den hvile, så kan olje rett å slett begynne å koke inne i turboen, og grunnet meget små klaringer kan turboen gå i stein.

 

 

Litt O.T, men dette siste var bare tips for å ikke drepe turboen :)

90-Fangere (til golf 2) Ønskes kjøpt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elsker denne typen bil og er ute etter en selv.

 

Gjør vel alt for å få bevart disse bilene, så de ikke blir utryddet.

 

 

 

Vil tro det er turboen din som har tatt kveld. har du sjekket om turbinen går rundt inne der? og om når du "snurrer" på innsugingsturbinen, så går eksosturbinen også rundt?

 

 

 

Hvis bare en turbin går rundt, vil det si at akslingen er knekt.

 

siden det veltet olje ut fra turboen, kan det være pakninger/simmerringer som er gåene.

 

har ikke så veldig mye erfaring med turbo, men for meg høres det ut som om det er den.

 

 

 

husk på når du kjører dieselbilen din:

 

Når du stopper bilen, bør du la den "gå seg ned" på en måte. dvs la bilen står helt rolig på tomgang (kanskje opp i mot ett minutt eller noe sånt) før du stopper den.

 

grunnen til dette er at turboen må få smøring rett å slett.

om du har kjørt bilen god å varm, å bare stopper den uten å la den hvile, så kan olje rett å slett begynne å koke inne i turboen, og grunnet meget små klaringer kan turboen gå i stein.

 

 

Litt O.T, men dette siste var bare tips for å ikke drepe turboen :)

 

Jeg har ikke skjekket noe på turboen enda,men kan gjøre det. Men viss bare en turbin går rundt,så burde jeg merke det år jeg drar på? For bilen går godt, og den lader rundt 1 bar nå. Det ryker en del svart,med litt blått innimellom. Så kan hende lager/simringer evt motorn bynda bli sliten. Men det at det røyk så MEGET hvitt, det lurer jeg litt på. For ryker det hvitt,så er det jo att kjølevannet kommer i forbrenningskammeret. Å da er det vel toppakningen kanskje,men siden det ikke ryker hvitt nå da, hva i huleste skjedde da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår