Gå til innhold

Gir spørsmål - 3 trinns VAN

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Vi har en Chevrolet G30 Van, 89" 6,2l med ei 3 trinns kasse. Det jeg lurer litt på er hvordan giringen på denne skal "oppføre" seg... Det jeg tenker på da, er f.eks ved max akselrasjon / max gass, så skal vel girene kjøres helt ut? I alle fall til en viss grad...

 

Vi har akkurat vært på service med bilen, der ble det skiftet en sak som styrer trykket på gir / vakumpumpe, en del som kostet ca 1800,-, hele servicen kom seg på 5500,-, men det er knapt noe merkbar forskjell på når bilen girer. Ved full akselrasjon, så girer bilen fra 2 til 3 gir ved underkant av 75 km/t. Men det er null problem å kjøre 90+ i andre gir... Hvis det da er litt motbakke når bilen girer til 3 gir, så mister den all effekt ved at den girer så tidlig. Den er også treig til å gire ned.

 

Så det jeg egentlig lurer på, er om noen her vet litt når bilen skal gire f.eks fra 2 til 3 ved maks gasspådrag.... Siden bilen uten problem kan kjøre i 90 i andre gir, så ville jeg trodd at den burde kjøre i minst 90 før den la inn 3 gir ved maks gass...

01 530iAT

89 G30 6,2 (med skilt, men alltid under oppussing!)

82 Crown 2,8 (uten skilt, under oppussing)

81 Cressida (uten skilt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ville tro det er noe med kickdownen som ikke virker. Gir du bånn gass, så skal du føle det! Da skal ikke bilen girefør den må! Har en 4trinns automat på bilen min, men de tre første girene skal være ganske like som på 3trinns kassene. Og hvis jeg gir bånn gass, girer den fra 2. til 3. ved 125kmh. Jeg har jo en sedan, men du burde jo nærme deg 100 før den er nødt til å gire.

Go your own way!

87 Pontiac Firebird Trans Am

91 Chrysler Saratoga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde trodd det må være noe slik jeg og ja... Tenkte på kickdown wire jeg og, men har fått opplyst at det ikke er noe slikt på vår bil, men at dette er styrt av vakum. Men uansett, får ta kontakt med verkstedet igjen og si at det fortsatt ikke funker.

01 530iAT

89 G30 6,2 (med skilt, men alltid under oppussing!)

82 Crown 2,8 (uten skilt, under oppussing)

81 Cressida (uten skilt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 trinns kassene på van er gjerne 400 kasser og de har elektrisk kickdown.

Det kan og vere vvs :-) (Heter den ikke det?) Vacuumventilen som sitter på dieselpumpa som gir vacuumsignal til girkassa i forhold til pådrag. Som en Trottle Position Sensor.

-71 Vista Cruiser

-79 Trans Am Blackbird

-96 Suburban 5,7 Vortech

X:G20-K5-S10-Z28-GTA-Astro-Caprice-Century-Regal-Mustang-Dart-Ramcharger+++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer at den er elektrisk ja, kom ikke på det før du sa det.

 

Si til verkstedet ditt at girkassen blir styrt av begge deler.

 

Vet ikke når den burde gire, men vet at G30 vanene har en annen utveksling en G20 van. (i akslingen) er jo også gjerne 700 kasse i 20 vanen.

 

Så skal du vite når den girer så må du nok snakke med noen som har G30.

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Heisann!

 

Vi har en Chevrolet G30 Van, 89" 6,2l med ei 3 trinns kasse. Det jeg lurer litt på er hvordan giringen på denne skal "oppføre" seg... Det jeg tenker på da, er f.eks ved max akselrasjon / max gass, så skal vel girene kjøres helt ut? I alle fall til en viss grad...

 

Vi har akkurat vært på service med bilen, der ble det skiftet en sak som styrer trykket på gir / vakumpumpe, en del som kostet ca 1800,-, hele servicen kom seg på 5500,-, men det er knapt noe merkbar forskjell på når bilen girer. Ved full akselrasjon, så girer bilen fra 2 til 3 gir ved underkant av 75 km/t. Men det er null problem å kjøre 90+ i andre gir... Hvis det da er litt motbakke når bilen girer til 3 gir, så mister den all effekt ved at den girer så tidlig. Den er også treig til å gire ned.

 

Så det jeg egentlig lurer på, er om noen her vet litt når bilen skal gire f.eks fra 2 til 3 ved maks gasspådrag.... Siden bilen uten problem kan kjøre i 90 i andre gir, så ville jeg trodd at den burde kjøre i minst 90 før den la inn 3 gir ved maks gass...

 

 

 

Eg har en Starcraft med 3trinns kasse og6,2L diesel! og den girer med minimalt med gass = 1-2Gir= 30-35Km/t 2-3Gir 50-55Km/t ved gasspådrag= 1-2Gir 60-65Km/t 2-3Gir rundt 95-100Km/t og holder eg 80 og trykker ned gassen så girer den ned til andre gir uten problem ved for eksempel forbikjøring av bobiler i fjelloverganger!! hehe! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den justeringen kan du gjøre selv, RH side av dieselpumpa sitter det en svart plast-sak med 2 vacuum-slanger og noen ledninger (fra 2 til 6 avhengig av modell). Denne sitter montert med 2 eller 3 skruer (litt usikker) - løsne disse og vri litegranne på den i den retningen som den strammer(motsatt retning av rotasjonen i pumpa ved pådrag), 1-2grader er nok, stram til skruene

 

Kjør deg en tur, hjalp ikke dette justerer du en gang til, girer den for sent, justerer du litt tilbake.

 

 

Dette er "barnemat", men det tar litt tid. Det er da forholdsvis dyrt å sette en bil på verksted for en slik filleting.

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår