Gå til innhold

innkjøring av motor..

Ranger emnet


Vomaz

Anbefalte innlegg

skal overhalle en b230et..

 

skal skifte lager, råder, stempler, ++ skal beholde toppen, blokken (skal hone den selfølgelig) og veivakslingen slik de er..

 

hvordan er det med innkjøring av en slik renovasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett at det er en del forskjellige meninger om dette, noen sier at man skal kjøre den hardt fra første stund, dette for at stempelringer/oljeringer skal sette seg sikkelig med en gang. Var en link til en "prof" artikkel om dette, søk litt her på forumet så finner du det nok.

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en kjører motorer i benk så står de jo bare å små puttrer i 2-3 timer før en begynner å dra harde pull... Men er jo bare å ta det med ro til å begynne med, bare en fordel at den kan få gått litt..

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fant linken:

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

 

 

Utklipp:

 

Nowadays, the piston ring seal is really what the break in process is all about. Contrary to popular belief, piston rings don't seal the combustion pressure by spring tension. Ring tension is necessary only to "scrape" the oil to prevent it from entering the combustion chamber.

 

If you think about it, the ring exerts maybe 5-10 lbs of spring tension against the cylinder wall ...

How can such a small amount of spring tension seal against thousands of

PSI (Pounds Per Square Inch) of combustion pressure ??

Of course it can't.

 

How Do Rings Seal Against Tremendous Combustion Pressure ??

 

From the actual gas pressure itself !! It passes over the top of the ring, and gets behind it to force it outward against the cylinder wall. The problem is that new rings are far from perfect and they must be worn in quite a bit in order to completely seal all the way around the bore. If the gas pressure is strong enough during the engine's first miles of operation (open that throttle !!!), then the entire ring will wear into

the cylinder surface, to seal the combustion pressure as well as possible.

 

 

The Problem With "Easy Break In" ...

The honed crosshatch pattern in the cylinder bore acts like a file to allow the rings to wear. The rings quickly wear down the "peaks" of this roughness, regardless of how hard the engine is run.

 

There's a very small window of opportunity to get the rings to seal really well ... the first 20 miles !!

 

If the rings aren't forced against the walls soon enough, they'll use up the roughness before they fully seat. Once that happens there is no solution but to re hone the cylinders, install new rings and start over again.

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sålenge du lar'n stå å svive ei god stund å ser på oljetemp, trykk og vantemp at motoren har det bra, så er det jo bare å kjøre.. men la alt gå seg skikelig til først, er det dummeste jeg har hørt, og har ALDRI hørt om NOEN sokm inesterer litt i en grym motor, og det første de gjør etter oppstart er å mate på!? har du?? hvem er karen som har skrevet dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger vel en link her til en ganske grei lav Svensk grønn 242...

Sitter vel og en "ny" motor i den, og etter det jeg så på videoene var jo ikke det snakk om mye "innkjøring" når han kjørte rundt på området uten dører, panser+++

 

var vel og en liten diskusjon i TPC forumet om akkurat innkjøring av "nye" motorer.....

Race, kjør forbi da vel.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel,vel.... overhaler du en motor, så blir den jo som ny... og trur du merkeforhandlerene som selger NYE biler ber kundene som kjøper bil om å "kjøre inn motoren" før de hekter på campingvogna og kjører av gårde?

 

Neppe.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel,vel.... overhaler du en motor, så blir den jo som ny... og trur du merkeforhandlerene som selger NYE biler ber kundene som kjøper bil om å "kjøre inn motoren" før de hekter på campingvogna og kjører av gårde?

 

Neppe.

 

trur ikkje eg heller en får beskjed om:)

1981 240TIC Prosjekt

1998 Mitsubishi Galant GLX STV Bruksbil (Konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Volvo fabrikken kjører dem jo harde pull for å se at motorn er iorden etter at motorn har gått i 5 min ellerno.... Men det er jo ikke sånn du skal kjøre inn en motor det sier seg jo selv, det er jo bare å bruke litt fornuft... Skjennerelt så liker jo motorane ikke grisekjøring over tid...

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Volvo fabrikken kjører dem jo harde pull for å se at motorn er iorden etter at motorn har gått i 5 min ellerno.... Men det er jo ikke sånn du skal kjøre inn en motor det sier seg jo selv, det er jo bare å bruke litt fornuft... Skjennerelt så liker jo motorane ikke grisekjøring over tid...

 

Selvsagt kan man jo bruke fornuften... her i norge får du ikke grisekjørt på offentlig vei i lang tid uansett, uten å få blålys bak deg...

 

Poenget er mer at du trenger ikke "holde igjen" gassen på en ny bil(motor), den burde tåle det... men da snakker vi relativt std motorer da, og ikke et 500hesters bygge, da slites alt så fort uansett at innkjøring neppe lønner seg.

 

Husker godt sjåførskole-læreren min, som nettopp fikk seg en ny 307 cab vi kjørte rundt i. Den ble jo rusa til tusen av (u)rutinerte tenåringer dagen lang... og kjørerlæreren sa selv at han hadde fått beskjed fra Peugot at det var bare å kjøre i vei.... men motoren ville virke litt "dau" fram til 5-6000km hadde gått, først da ville den "slippe" seg løs.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår