Gå til innhold

innkjøring av motor..

Ranger emnet


Vomaz

Anbefalte innlegg

Jeg hadde en diskusjon med en dust innpå her om nettopp dette.

Han kritiserte måten vi prøvestartet motoren til Henrik på,den ble startet i motorstativet for å konstantere at alt var tett og at oljetrykket var i orden.

Dette er vanlig praksis å gjøre før motorn skal på dynoen og prestere max.

Husker ikke hva han apen kalte seg,men han linka til den linken på side 1,og det han tydeligvis ikke har fått med seg er at stempelringene slites og tilpasses sylinderveggen raskere hvis motoren får gå UTEN belastning..for hva skjer hvis belastningen øker??

Jo,sylindertrykket øker,og følgen av det blir at stempelringene blir presset tilbake inn i ringsporene i stempelet og "mister" kontakten med sylinderen.

 

Enkelt som helst!

Og ganske logisk...

better to be first in hell than second to heaven

Volvo 242 turbo-82

Volvo 245 turbo-93

Volvo 945 turbo-98

Team Losi LST2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Euro:Husker den diskusjonen deres...haha

 

Hva var det han nerden kalte seg??

Husker at han var 20 år ellerno...

Så da vil det si det samme som at jeg overhalte min første motor da han forsatt dreit i bleiene sine...

better to be first in hell than second to heaven

Volvo 242 turbo-82

Volvo 245 turbo-93

Volvo 945 turbo-98

Team Losi LST2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så den blir vant med det fra starten av?

 

husk det er en motor, og ikke et kvinnfolk;) de må kjøres hardt fra starten av så de vet hva de har i vente..

 

turbotryket, det kommer jo ann på, men om du skal mappe, begynner du jo ofte nokså lavt, helt til du finner en balanse mellom luft/bensin/tenning motoren din liker, så øker du helt til det sier stopp! hehe men om du ikke mapper, så kan det sikkert være best å ta det litt rolig med trykket den første tida, fr så gasse på litt siden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg overhalte min motor, fikk jeg beskjed om at den måtte startes opp, gå seg varm, å så kjøre på ei strekning fra 0-80km/t og slippe gassen til jeg hadde 50km/t for så å øke til 80km/t igjen... Dette skulle gjøres 5-6-7 ganger ellernoe...

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg overhalte min motor, fikk jeg beskjed om at den måtte startes opp, gå seg varm, å så kjøre på ei strekning fra 0-80km/t og slippe gassen til jeg hadde 50km/t for så å øke til 80km/t igjen... Dette skulle gjøres 5-6-7 ganger ellernoe...

høres jo litt "logisk" ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...

Etter nybygd "custom" bygg bør bilen kjøres inn på dyno for å få det rikitig dette gjelder også stock motorer med ettermontert turbo høykomp turbo osv. Har du bare skiftet stempelringerog hont sylindere bør du start opp på forhøyet tomgang 1200rpm cirka og se over om det er noen oljelekkasjer vannlekasjer osv. Så skal du ta bilen ned på veien og kjøre som normalt (hardt om du vil) Det er veldig viktig under innkjøring å kjøre på mineral olje helst single stage også om du får tak i. Etter du har kjørt 20km må du skifte olje og filter. Det skal denne gangen også skiftes til mineral og så kjøres med dette til 2000km så kan du ha hvilken olje du vil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår