Gå til innhold

Nye 6x9, hva bør jeg velge?

Ranger emnet

anda

Anbefalte innlegg

Skal montere nye 6x9 i bilen. Disse skal sitte i hattehyllen der det forøvrig originalt er kasser til høyttalerne, dvs at de ikke henger fritt over bagasjerommet.

I tillegg skal det monteres 5,25" i dørene foran så jeg vil ha merke som både leveres i 5,25" og 6x9" for å få lik lydsignatur.

Det er ikke mulighet for subwoofer i min bil (pga. lyddemping) så 6x9 bør være av typen med grei bass.

Jeg skal drive høyttalerne fra min cdspiller (Alpine 9855r) på 4x27w rms så høyttallerne bør være av den lettdrevne typen.

Pris opp til 3000kr for et par 6x9"

Hva ville dere valgt?

og btw. er godt vant til hifilyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.iceaudio.no/index.php?func=vareinfo&vnr=10253&PHPSESSID=ee15bbc03cf25af7cd3f6d009e5d4f8e

Relativt lettdrevne, men er nok anbefalt å ha egen forsterker på dem, de er litt sultne etter strøm vistnok..

Ellers har du jo disse:

http://www.iceaudio.no/index.php?func=vareinfo&vnr=10948&PHPSESSID=ee15bbc03cf25af7cd3f6d009e5d4f8e

Focal er jo en innertier når det kommer til lydkvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jbl Decade og Soundstream Tarantula er gode saker (bare hørt Decade LIVE, men har hørt mye fint om soundstream).

Pioneer har jo også noen veldig greie 6x9"ere og frontsett etter det jeg har erfart :) Bare og stikke innom forskjellige butikker med "stereobenk" eller hva jeg skal kalle det, og lytte litt...

Men du burde uansett skaffe deg en forsterker; selv en 4x50w er bedre enn cdspillerforsterkeren... Bare et tips

1988 Golf II aka. Helene

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen min egner seg ikke til å bygge bra anlegg i. I et skikkelig anlegg må man ha sub og det sørger den enorme støydempingen og karosseriet i bilen min for at jeg ikke får. Derfor gidder jeg ikke styre med å lage mellomtone/diskant så veldig rått heller.

Har 4x80w mtx 564 liggende fra min forrige bil der jeg hadde 2x infinity comp. sett. Hadde det gått så hadde jeg selvfølgelig gjort det.

Har hørt Soundstream Tarantula og de låter meget bra. Synd de har litt for stor magnet og innbygningsdypde til at de kan være aktuelle. Følsomheten er jo heller ikke helt på topp...

6x9" er noe jeg aldri har hatt sansen for, har prøvd å unngått dette så langt som muligt i de 4-5 bilinstallasjonene jeg har gjort, har derfor minimalt med peiling på hva som er bra av 6x9". Er derfor jeg laget en tråd om dette.

Tenker egentlig litt på den nye Infinity Kappa serien. De har veldig høy følsomhet. Hele 95db/w på 6x9". Har noen vært borti disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt 6x9 fra reference serien til infinity, å de ble jeg veldig overrasket over hvor bra ble drevet av kun spilleren. har hatt 5,25" kompsett fra infinity ref. selv å de synes jeg funka veldig bra hvertfall. Vil tro coaxene er like greie. Kappaserien er jo ennå bedre så regner med du ikke blir skuffet om du velger det.

99' Opel Astra 1,6 16v Sport Stv

x 89' VW Golf GL

x 84' VW Golf CL

x 86' Ford Orion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 years later...

Jeg har gode erfaringer med 6x9" høytalere fra Mac audio.

http://www.svet-nakupu.cz/FotoCache/svetnakupu-pics-eternity-cz-500-hifi-macaudio-olympic-gold-6x9-jpg-detail-270-350.jpg

Disse spiller bra, skriker høyt og har ganske bra bass (hvertfall hvis du bygger dem i kasse).

Disse er ganske dyre, men de spiller hvertfall bra. Du må også ha med fordeler til disse.

Disse anbefales;)

- Ford Sierra 2,0L 86 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider