Gå til innhold

Dårlig sync på girkasse/clutch eller hva?

Ranger emnet

Golf IV driver

Anbefalte innlegg

Har et spørsmål til dere kyndige folk her på forumet:

Er den glade eier av en Audi Sportback 06 modell. Det jeg imidlertid lurer på er om det er noe galt med girkassen eller clutchen.

Når jeg kjører til vanlig er det ofte litt dårlig overføring mellom girene synes jeg. Er manuelt gir på bilen, og mange av dere kommer vel til å si at sjåføren er problemet her - men velger å tro noe annet, da å kjøre vår andre bil går med glans.

Hovedproblemet ligger i at hvis jeg kjører i 60-70 km/t i fjerde gir, og da slipper opp kassen - får jeg et kjemperykk. Det virker som om noen er virkelig sløv med clutchingen, men den rører jeg jo ikke når dette skjer.

Synes dette er noe betenkelig, og det samme problemet forekommer i stor grad når jeg køkjører i førstegir. MYE hopping osv, så jeg lurer på hva dette er for noe?!

Mulig det er normalt, men jeg ville gjerne hatt en forklaring på hva det er som skjer - uansett om det er normalt eller ikke!

Mvh

- 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n"

x 98 Mod VW Golf IV (solgt)

Stor takk til Anders Fleischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann...

Sensoren som styrer hvor mye gass du gir er vel litt rar bare, var litt vanskelig å forklare men kommer det visst du kjører med bare litt gass ? akkurat som om du skulle ha sluppet gasspedalen helt ?

Mvh

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som Ottesen her er inne på noe bra!! Det er akkureat slik du sier med når jeg trykker inn gassen lett..

Videre så er det bare jeg som kjører denne bilen, og en bil skal jo brukes.. Altså, den konekjøres ikke - og en tur oppom 5000 rpm en gang i blandt skal da ikke løsne motorfestene?!

Kan det være bensinfilter eller noe slikt som er delvis tett? Virker liksom som ujevn bensintilførsel ved lav fart omtrent.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som Ottesen her er inne på noe bra!! Det er akkureat slik du sier med når jeg trykker inn gassen lett..

Videre så er det bare jeg som kjører denne bilen, og en bil skal jo brukes.. Altså, den konekjøres ikke - og en tur oppom 5000 rpm en gang i blandt skal da ikke løsne motorfestene?!

Kan det være bensinfilter eller noe slikt som er delvis tett? Virker liksom som ujevn bensintilførsel ved lav fart omtrent.

Mvh

Du bør nok ikke være redd for motorfester og slik, tror ikke du hadde greid å løsne dem visst du hadde prøvd nesten engang... Jeg eller venner har aldri hatt noe problem med det, og da snakker vi biler med alt ifra 300-700 hk...

Nå har jeg ikke så mye peiling på audi, men jeg er rimlig sikker på at bilen ikke helt oppfatter om du gir litt gass eller ingen gass, har flere venner med det problemet på monedoer osv...

Hadde jeg vært deg så hadde jeg bare slått meg til ro med det, eller så kan du jo såklart titte litt på det, er nok bare et eller annet form for "gasssjel" som tuller...

Mvh

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør nok ikke være redd for motorfester og slik, tror ikke du hadde greid å løsne dem visst du hadde prøvd nesten engang... Jeg eller venner har aldri hatt noe problem med det, og da snakker vi biler med alt ifra 300-700 hk...Mvh

Riktig... Og har bare 102 tyske villhester som jeg ikke alltid er sikker på om løper samme vei engang :???:

Menmen.. altså.. dette "gasssjelet" du prater om. Kan bare være en liten innstillingssak, eller i beste fall noe de løser ved å koble til en lap-top kanskje?!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider