Gå til innhold

Hodetelefoner på cd-spiller i bilen?

Ranger emnet

samejon

Anbefalte innlegg

Tenkte å ha en cd-spiller på motorsykkelen og tenkte på å koble på hodetelefonene i hjelmen til cd-spilleren. Noen som har noen råd til dette? Har prøvd å koble til mobil til hodetelefonene i hjelmen men det blir for dårlige radio signaler. Hva slags muligheter har jeg? Takker for alle svar hellothere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er jo ikke ulovelig å montere stereoannlegg på motorsykkel, så kan ikke se hvorfor det Ikke skulle være lov?

alt han er ute etter så vidt jeg kan se er jo faktisk bare en spiller med litt kraftigere hodetelefonutgang da forsterkeren i MP3 spillere osv er for svak til at han hører musikken mens han kjører pga vind og motorstøy.

men jeg vet faktisk ikke om det er så mange spillere som har utgang for hodetelefoner. og om noen har de, tviler jeg på at de er spesielt kraftige uansett. det jeg kanskje heller vil anbefale da er å kappe ledningen på hodetelefonene og koble de rett på høyttalerutgangen til spilleren. har gjort dette selv før på hjemme-forsterkere og det har fungert helt fint. men du må kanskje være forsiktig på volumkontrollen ettersom de fleste hodetelefoner ikke tåler stort mer enn rundt 1W max.

men nå skal det også sies at impedansen til hodetelefonene varierer veldig da, og som regel veldig høy, så er jo en fordel å vite hva den er på først.

hvis hodetelefonene for eks er på 150 ohm, og spilleren er på 20W RMS 4 ohm, vil man jo ikke få mer enn ca 0,5W (noe som i og for seg er ganske mye for de fleste hodetelefoner, men). mens om de er på la oss si 35 ohm vil du få hele ~2.5W, og da er det i allefall ikke lenger frosterkerdelen som er begrensningen tror jeg.

så jeg ville prøvd det om du ikke fant en spiller med kraftig hodetelefonutgang.

kjøp noen kraftige hodetelefoner, med så lav impedanse og høy følsomhet som mulig, og koble de rett på høyttalerutgangen på spilleren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har hodetelefoner på deg så vil du høre lite av trafikken rundt deg, og det kan jo være hemmende for utrykningsbiler osv. Jeg mener at jeg har hørt noe om at det ikke er lov å ha hodetelefoner på seg og slikt. Men det blir jo det samme som høy musikk. Og motorsyklister har jo ofte radiokommunikasjon med hverandre, så jeg ser ikke at det skal være noe mer ulovlig enn det. Men jeg vet ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider