Gå til innhold

Dynamostøy

Ranger emnet


Gesel

Anbefalte innlegg

Hvilken forsterker, hvilken spiller, Flere forsterkere muligens? osv...

Gi en fullstendig breakdown av oppsettet ditt og hvordan det er koblet så kanskje noen glupe hoder kan finne en mulig "synder"

 

Jeg fikk dynamostøy da jeg hentet signal til en monoblokk fra en 4-kanaler..

Endte opp med å sette en jordsløyfedingseboms på den signalkabelen og all støyen forsvant..

 

Les prosjekt tråden min for nærmere info..

 

PS. Sånn dingseboms som jeg brukte senker kvaliteten på signalet, men i mitt tilfelle var ikke det så viktig fordi det gjaldt bare signalet til subben...

"Hvorfor kan ikke kvinner rygge?"

Gutten bygger amatør anlegg: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=111618

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pioneer DEH-70BT spiller

Rockford Fosgate T1000 forsterker

DLS PS6-frontsett x2

Magnat Xbass-1200 sub

Rockford kabler

Optoma batteri

Stinger kabelsko, polsko og sikringsholder

 

 

Har nå prøvd dette oppsettet i en annen bil, og det funka så det grein...

Kjører tysker med turbo og drag på alle fire.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEn gutter... hør her nå, mulig jeg har hoppet over noe av det som er skrevet over. Men du må i første omgang sørge for at jordinga fra spilleren, og jordinga fra forsterkeren(e) skal jordes på samme punkt. Hvis de er montert på forskjellige steder vil du få dynamostøy, det BØR funke. Hvis ikke er det noe annet alvorlig galt!

I'm a audio keeg, what more can I say. JBL team

 

-------------------------------------------

 

Get ready to be surpriced by the sound!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er værtfall mitt beste råd. Jeg har fler kompiser som får dynamostøy, og de har to forskjellig jordingspunkt. Dere ser ut til å ha mer peiling enn meg, men synes du sa at du hadde to forskjellig jordingspunkt. Har du prøvd det jeg sa?

 

peace

I'm a audio keeg, what more can I say. JBL team

 

-------------------------------------------

 

Get ready to be surpriced by the sound!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha to forskjellige jordingspunkt skal ha ikke ha noe å bety. (såsant det er jordet godt til chassis)

 

Du har prøvd å legge alu folie rundt signal-kabelene dine? Du har vel ikke lagt signal kabelen like ved ledningen som skal gi strøm til forsterkeren? (det skal vel egentlig ikke forårsake dynamostøy,men..)

 

Sjekk alle jordingspunkter nøye, pass på at alt har god jording. Dynamo, batteri, spiller, forsterker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Hadde samme problemet med en gammel volvo for mange år siden!

Jeg løste problemet med å montere en støykondensator på dynamoen.

Har ikke kjøp en slik konensator på mange år, men det må være mulig å få

kjøpt en på Torshov bilrekvisita, Mekonomen, Romnes, Autoproducts Nord e.l.

pris ca 150 - 200 kr.

Sjekk også tennpluggkabler og fordelerlokk. Slitte tennpluggkabler eller slitt fordelerlokk kan gi "knattring/Uling"

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...

Hei!

 

Jeg sliter med det samme problemet. Støy, støy og atter støy. Har prøvd alt som er foreslått i denne og andre tråder, så nå er det på tide med en støykondensator. Begynner å bli lei av å høre en "klikk"-lyd hver gang jeg bruker bremser eller blinklys, lei av å høre den uendelige susingen som går i takt med turtallet på dynamo.

 

Jeg har lett etter slike kondensatorer på mekonomen og andre steder på nett, men jeg har ikke lykkes i å finne noe. Jeg dro derfor på den lokale mekonomenbutikken og forhørte meg der. Det virket ikke som om de hadde så god peiling, han som tar seg av slike elektronikkproblemer er visst sykemeldt... Jeg ble tilbudt 3 kondensatorer som tilsammen utgjore et sett som skal forhindre støy. Disse skal kobles direkte på dynamo, og det var visst en ganske avansert greie i følge dem. Kondensatorene var av typen Velo.

 

Jeg sa at jeg kan komme tilbake senere etter jeg hadde forhørt meg med noen eksperter, så her er jeg!

 

 

Høres dette riktig ut? Om ikke, kan noen være så grei å gi meg en link til en nettbutikk der jeg får bestilt?

 

 

Mvh bfake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg sliter med det samme problemet. Støy, støy og atter støy. Har prøvd alt som er foreslått i denne og andre tråder, så nå er det på tide med en støykondensator. Begynner å bli lei av å høre en "klikk"-lyd hver gang jeg bruker bremser eller blinklys, lei av å høre den uendelige susingen som går i takt med turtallet på dynamo.

 

Jeg har lett etter slike kondensatorer på mekonomen og andre steder på nett, men jeg har ikke lykkes i å finne noe. Jeg dro derfor på den lokale mekonomenbutikken og forhørte meg der. Det virket ikke som om de hadde så god peiling, han som tar seg av slike elektronikkproblemer er visst sykemeldt... Jeg ble tilbudt 3 kondensatorer som tilsammen utgjore et sett som skal forhindre støy. Disse skal kobles direkte på dynamo, og det var visst en ganske avansert greie i følge dem. Kondensatorene var av typen Velo.

 

Jeg sa at jeg kan komme tilbake senere etter jeg hadde forhørt meg med noen eksperter, så her er jeg!

 

 

Høres dette riktig ut? Om ikke, kan noen være så grei å gi meg en link til en nettbutikk der jeg får bestilt?

 

 

Mvh bfake.

 

Støy i bilstereo er i 95% av tilfellene relatert til jord, og da som oftest jordingen til ekstern forsterker.

Så hvor har du jordet forsterkeren?

Har du strøm og signal på hver side i bilen?

Har du oppgradert kablene mellom batteri og dynamo, og mellom batteri og chassie?

Har du testet andre signalkabler?

Har du testet en annen spiller? (ikke gjør dette uten å være 100% sikker på god jord i forsterker)

 

Dette støyfilteret det er snakk om skal ikke være nødvendig hvis alt annet er bra, så her gjelder det å finne kilden til støyen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsterkeren er jordet til batteriet. Den var jordet til et godt punkt til chassie tidligere, men jeg hadde støy da også.

 

Strøm- og signalkabler er lagt på hver sin side av bilen. Signal er tilogmed pakket inn i folie hele veien.

 

Gamle, slitte kabler fra dynamo til batteri og kabler fra minuspolen på batteriet er byttet.

 

Har ikke testet andre signalkabler eller spiller.

 

Det værste er ikke dynamostøyen, men den evige "klikkklikk" lyden når jeg bruker bremser og blinklys. Virker som releene slår inn på anlegget på en eller annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår