Gå til innhold

Tomgangsregulator?

Ranger emnet

bjaraas

Anbefalte innlegg

Heisann, har et problem med tomgangen på min Saab 900i 2,1 16ventiler -93. Den har rulla 295000 gode kilometer, og går fortsatt som en klokke. Eneste problemet er at ved enkelte tilfeller klarer den ikke å holde motoren ved liv. Når den går på lavt turtall (eksempelvis i kø) så dør den hver gang jeg gasser opp og clutcher. Har sjekka vakumslanger og bytta disse, plugger, pluggkabler, rotor og fordelerlokk er også bytta. Den har også nylig vært på service og alt av filtre ble da skiftet ut. Jeg lurer nå på om det kan være tomgangsregulatoren som ikke fungerer optimalt. Noen som vet hvor denne holder hus hen? Og er det eventuelt problematisk å plukke den ut for å rense den?

Takknemlig for litt synspunkter på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

jeg plukka ut tomgangsregulatoren og rensa denne. tomgangen ble så godt som perfekt. det hender fortsatt at den faller litt langt ned mot 0, men den dør i allefall ikke mer. Har lagt merke til at bilen "henger" litt ved gasspådrag mens motoren enda er kald. kan det være forvarmeren som er sliten tro? Kjenner bilen begynner å dra på åra, men må jo prøve å holde den i så fin form som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for tips her. Jeg har gått over det meste av slanger og rør med startgass og har ikke funnet noen lekkasje på den måten. Men en av vakumslangene jeg sikfta var helt gjengrodd med dritt, så kan jo hende det er tilfelle i noen av de andre slangene også. Vet ikke om dette skaper de samme problemene som lekkasje i slangene. Bilen har stått på en låve i noen år, så jeg har måttet bytte toppdeksel-pakning blant annet da denne var fullstendig morken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du sikkert feilen der, kan være noe ventil eller noe i vakum systemt som står åpen hele tiden pga skitt... jeg vet ikke jeg, vansklig for meg som sitter bak en annen pc her å fortelle akuratt hva det kan være, men for meg så høres det ut som et problem med det vakum systemet ditt pga tidliggere lekasje, plukk løs alt og blås reint kanskje?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider