Gå til innhold

Monteringsanvisning for turbo i 318

Ranger emnet


Gjest 1302

Anbefalte innlegg

Ettersom det råder mange missforståelser og undringer rundt turbokonvertering av bmw, hadde det vært på sin plass å få i gang en seriøs diskusjon rundt dette tema. Enkelte forbanner riceifiseringer av bmw, mens andre er av den oppfatning av turbo i seg selv gir minst 100% effektøkning, og er det største som har skjedd i verden siden ferdigpizzaen kom.

 

Jeg setter i disse dager i gang med ett turbokonverteringsprosjekt av en e-36 318i og kan være villig til å legge ut bilder, forklaringer og erfaringer etterhvert som prosjektet skrider fremover. Og er også svært interessert i tilbakemeldinger og gode ideer om hvordan ting kan gjøres. Så hvis det er noen som har intresse av dette kan jeg godt ta meg bryet med å følge opp med mitt prosjekt.

 

Målet med prosjektet: Kjøre fra en 328 med en 318 for under 10.000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by 1302

Ettersom det råder mange missforståelser og undringer rundt turbokonvertering av bmw, hadde det vært på sin plass å få i gang en seriøs diskusjon rundt dette tema. Enkelte forbanner riceifiseringer av bmw, mens andre er av den oppfatning av turbo i seg selv gir minst 100% effektøkning, og er det største som har skjedd i verden siden ferdigpizzaen kom.

 

Jeg setter i disse dager i gang med ett turbokonverteringsprosjekt av en e-36 318i og kan være villig til å legge ut bilder, forklaringer og erfaringer etterhvert som prosjektet skrider fremover. Og er også svært interessert i tilbakemeldinger og gode ideer om hvordan ting kan gjøres. Så hvis det er noen som har intresse av dette kan jeg godt ta meg bryet med å følge opp med mitt prosjekt.

 

Målet med prosjektet: Kjøre fra en 328 med en 318 for under 10.000,-

Legg ut full dokumentasjon. Dette kan bli intresangt. Jeg vet hvordan jeg ville gjordt dette. Har lenge tengt å gjordt dette på en 325 til en kompis også tatt inn en M5 å konvertert etterpå.

- 95 BMW 740

-x Mazda Miata Turbo(250Hk)

-x Toyota Celica GT-4 WRC

-x 2stk MX-5

-x ++++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by 1302

Enkelte forbanner riceifiseringer av bmw, mens andre er av den oppfatning av turbo i seg selv gir minst 100% effektøkning, og er det største som har skjedd i verden siden ferdigpizzaen kom.

 

Jeg er redd turboen kom før ferdigpizzaen. ;)

[o] 1992 Toyota MR2 GTI

[x] 1990 Toyota MR2 GTI

[x] 1986 Ford Escort 1.4

[x] 1988 BMW 320i

[x] 1985 Suzuki SJ413JX

[x] 1993 BMW 318i

[x] 1981 Volkswagen Golf 1.1 Formel E(conomy)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by BMW-323

Vet iallefall at det er en 325 cab tilsalgs med turbo. Den yter 220hk. Den har værtfall ikke 100% økning :).

 

Men er det ikke mye bedre og sette på kompressor på bmw. Så slipper man også den "delayen" det er på turboer.. det er kjipt i svinger det.. :)

 

Ja men da er det jo ikke noe psssshhhh psshhh :D Det er værdt 10 lapper bare det spør du meg...

 

KJØR PÅ 1302 Jeg er veldig interissert!

Moped

x EVO VI TME

x Ducati 748r Solgt =((

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turbokonvertering er overlegent kompressor! Mer ladetrykk tidligere, med liten turbo og lavt ladetrykk blir ikke ladeforsinkelsen så plagsom, stille og diskret, og du beholder sånn ca bensinøkonomien når du ikke mater på. (Hvis du klarer å holde deg. Hvilket neppe er særlig lett :D )

 

Når det gjelder den 325'en, så er jo saken den at selv om toppeffekten kanskje ikke er blitt så veldig radikal, så har den nok fått helt andre muskler i mellomregisteret, hvor BMW-seksere kanskje ikke alltid er de sterkeste. Husker i alle fall en prøvetur i en turbokonvertert e30 325iX, den dro solid fra 3000 og føltes slett ikke som noen 325i :D

 

På Rudskogen forrige helg så jeg en lett frisert e30 M3 holde en e30 M3 med kompressor bak seg runde etter runde - tøff lyd med kompressor, men det var ikke mye han tok innpå nedover strekket...

Espen

evo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal man sette på turbo med mye trykk holder det ikke bare å bytte turbo.. kammer, topp, clutch osv.. ESS gir også garanti og sier at du trenger ikke bytte en skit.. mye mindre slitasje og du ødelegger heller ikke "karakteristikken" som er at bmw's 6ere er turtuallsmotorer hvor også der lyden er fetest.. Kompressor er med deg igjennom hele registeret og det gir mye hk. Også lett og montere samt demontere ved evnt. salg eller inn i ny bil :)

Allroad 2.5TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedpoenget med dette prosjektet er at det skal være lo-cost, og det utelukker ESS, kompressorer og ferdigkit.

 

Jeg har satt meg ett budsjett på 10.000 kroner og det ser ut til å kunne gå bra. Det meste av deler er nå handlet inn til den nette sum av 5250 kroner, det eneste som mangler da er luftfilter og slanger. Så det ser til og med ut for at jeg kan koste på meg en dumpventil. Bilder kommer senere i dag når jeg kommer meg fra jobb.

 

 

 

Når det gjelder forskellen på en turbo og en kompressor er det ikke rare greiene som skilder. Prinsippet for effektøkningen er den samme(overladnind av lufttrykket), og motoren vil ikke klare noe høyere trykk enten det kommer fra en turbo eller en kompressor. Slik at den teoretiske max effekten som kan oppnås i en motor uten/med modifiseringer ikke vil avhenge av om det er turbo- eller kompressor-mating. Det eneste som prinsippielt skilder er at kompressoren er remdrevet, mens turboen er drevet av eksosen fra motoren, og dermed i tilleg til kompressordelen også har en turbindel. Og begge formene for overladning er egentlig bare vifter som bidrar til å øke luftstrømmen i motoren. Dette gjør at en kompressor vil medføre ett hvist tap i motoren siden den benytter en liten del av effekten til å drive rundt kompressoren(Mekanisk tap) Mens en turbo bruker energi som ikke blir utnyttet i motoren til å øke effekten, og dermed ikke fører til noe mekanisk tap.

 

kris- Ferdig på skolen i tr.heim og skal nok ikke mekke så mye bil der lenger. Men det er en kar bortpå Ila som kjører en turbo e-30 bmw. Husker ikke lenger navnet hans men tror han er innom forumet en gang i blandt. Han kan nok hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by just crusing

* HOST HOST kremt kremt* ikke glem at brodern din er med a å betaler 50% og gjør 50%----ha litt kreditt jeg åalacocaina

 

Selvfølgelig skal du ha det! BTW, det er bilen i avataren til just crusin som skal turbomates.

 

KRIS- husker selvfølgelig ikke det heller. Men det er ikke umulig at vedkommende ser innom denne diskusjonen og gir lyd fra seg? Ha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by BMW-323

skal man sette på turbo med mye trykk holder det ikke bare å bytte turbo.. kammer, topp, clutch osv.. ESS gir også garanti og sier at du trenger ikke bytte en skit.. mye mindre slitasje og du ødelegger heller ikke "karakteristikken" som er at bmw's 6ere er turtuallsmotorer hvor også der lyden er fetest.. Kompressor er med deg igjennom hele registeret og det gir mye hk. Også lett og montere samt demontere ved evnt. salg eller inn i ny bil :)

 

 

Har ESS kompressorkit til 86 320 motor da? Hva koster et slikt? Hvor mye arbeid er det å montere? Og hvor mye effekt får man ut av noe slikt?

 

 

(dette er bare et spørsmål, jeg sier ikke at jeg har en 320 som skal kompressormates)

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår