Gå til innhold

Motor/girkasse


Espen the man

Anbefalte innlegg

Har nylig kjøpt en Sierra 2,0 GL fra 1988, og siden jeg snart er ferdig med Escorten min så tenkte jeg at dette kunne være en morsom bil og modifisere litt!

 

Det jeg har et ønske om er å sette inn en noe litt "heftigere" motor, tune den jeg har er det lite vits i. Lurte bare på om noen hadde noen ideer om hvordan type motorer som "lett passer inn" uten altfor store modifiseringer?

 

Denne bilen har også automat, uheldigvis. Men den kassa er også veldig sliten og har store merker etter mange år i bruk. Så i forbindelse med at jeg har lyst til å skifte motoren så hadde det jo også være en fin ide og kanskje prøve å sette inn en manuell kasse tenkte jeg? Noen her som har noen gode innvendelser om hvor vanskelig en slik forandring er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg bytter til IS motor så må jeg utvide det elektriske, sette inn ny bensintank med elektrisk pumpe og ny hjerne? Stemmer? Høres ut som mye mer arbeid enn å sette inn en mer "mekanisk" motor?

 

Men hva er det som i såfall må gjøres ved installasjon av manuell kasse? Installerering av clutch er vell den vanskelige delen? eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha med motor ledningsnettet, også er det en fordel med injektion bensintank... Skal du godkjenne med denne motoren, så må du ha forstilling og bakstilling fra 2,9 også, evt bare bremsene fra 2,9 foran... Også trenger du clutch og bremsepedal fra manuell bil ;)

 

 

Fordel eller 100% nødvendig med injection tank?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har starta med første del av prosjektet som var girkassa. Min største bekymring var egentlig at girkassa ikke skulle passe på motoren men jeg har nå funnet ut at problemet ligger i mellom akslinga! Skal prøve å få lagt ut noen bilder nå så dere kan se.

 

x1pTBZnWftAqPHGbIJ6WZW2S977HjUGGk9cgMYz4IB6xaGKh0TvbAnoRjdj3RXMdDfCWPfQmIJiE3Ds1qC3gXhdOybgh1VLxvMHZ4MhLdoWSVYU8JV6kHVRnzOZjTdoviM0WSmf4GOwC_Y

 

Den automate:

x1pTBZnWftAqPHGbIJ6WZW2S2WPUZA657RvyYn5MlxuJe30qLvSg0rt6My5upIJAdqhopR3b9hS99SDzUy9sox-Hu90Uf_D0LpSaVC90m98jWAUTpXfinzFomDEwxO1VUvvq3-zQSy_63Q

 

Den manuelle:

x1pTBZnWftAqPHGbIJ6WZW2S_3kq8NfagatlU8elCIfaGQTarlVUseYoL8qf_EP2NP9Rn15UJiNW8P79KmIH-Yqa9tfTtCeDgYVtMFvu-FbxmrseYVdhswEqoNpEO-ODSN4BsrqzPaFNok

 

Den automate er da altså den som satt i og den manuelle er den som skal inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Den nye kassa ligner på den jeg har rota med i sommer, en MT75. Nå har jeg liggi mest under en nyere Sierra som har denne kassa originalt.

 

Det som er fint med den mellomakselen er at den er delbar. Som du ser på bildene dine har du fått med den fremste delen. Mulig du har den andre delen på bilen din allerede, at disse kan settes sammen.

 

Har en '87 Ohc selv, men har ikke studert det. Ellers blir det jo litt forskjell på utvekslinga i diffen. I tillegg har du mest sannsynlig elektronisk speedometer, mens MT75 har vaier.

-Ikke mye snøring på lite, men litt snøring på mye! ;)

Nåværende bruksbil: 1992 Ford Sierra 4x4 stasjonsvogn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Den nye kassa ligner på den jeg har rota med i sommer, en MT75. Nå har jeg liggi mest under en nyere Sierra som har denne kassa originalt.

 

Det som er fint med den mellomakselen er at den er delbar. Som du ser på bildene dine har du fått med den fremste delen. Mulig du har den andre delen på bilen din allerede, at disse kan settes sammen.

 

Har en '87 Ohc selv, men har ikke studert det. Ellers blir det jo litt forskjell på utvekslinga i diffen. I tillegg har du mest sannsynlig elektronisk speedometer, mens MT75 har vaier.

 

Nja, jeg klarer ikke helt se at det kan passe på hverandre. Den manuelle blir for lang tror jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett Sierra er det et lageroppheng og ledd midt på mellomakselen omtrendt, på MT75en er det splines på gir-delen som kan deles. Som sagt ikke studert den gamle. Eh, blei litt nysgjerrig selv, stikker ut og sjekker.

 

Sorry, mate! The only thing to do...eh, er å finne den resterende delen. Trudde det var en kjekk standard jeg men...ser ikke ut som de fant ut det før seinere. En lærer så lenge man gidder.. ;)

-Ikke mye snøring på lite, men litt snøring på mye! ;)

Nåværende bruksbil: 1992 Ford Sierra 4x4 stasjonsvogn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett Sierra er det et lageroppheng og ledd midt på mellomakselen omtrendt, på MT75en er det splines på gir-delen som kan deles. Som sagt ikke studert den gamle. Eh, blei litt nysgjerrig selv, stikker ut og sjekker.

 

Sorry, mate! The only thing to do...eh, er å finne den resterende delen. Trudde det var en kjekk standard jeg men...ser ikke ut som de fant ut det før seinere. En lærer så lenge man gidder.. ;)

 

 

Den er grei, takk for hjelpa! Da er det tilbake til deleleting, trenger noen andre småting for å få det komplett. Legger ut noen flere bilder så fort jeg har flere deler jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Vært litt opptatt med å få igang den andre bilen min så har ikke fått sett mer etter deler de siste ukene. Men.. Starter igjen snart siden far er lite glad i at det står 2 biler på de 2 parkeringsplassene vi har og ingen av dem er kjørbare!:P

 

Men er da konklusjonen at jeg KUN trenger å bytte den fremste delen av mellom akslinga til en "manuell" versjon av mellomakslinga?

:bok:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår