Gå til innhold

Motor blir varm.. veldig varm!

Ranger emnet

AXi0N

Anbefalte innlegg

sjekk om trykkventilen i korken til beholderen er i orden, skal være på en bar eller noe slikt.... var i hvertfall det som var problemet på en gammel golf jeg hadde.... om den ikke er i orden, så koker vannet på 100 grader, å det skal det ikke gjøre, siden hele kjølesystemet skal stå under trykk.....

94 AUDI 80 Quattro (Competition)

===>>

x 83 VW Golf GTI16V - Solgt

x 91 VW Golf GTI16V - Solgt

x 88 VW Golf GL - Oppbrukt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 years later...
  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

sjekk om trykkventilen i korken til beholderen er i orden, skal være på en bar eller noe slikt.... var i hvertfall det som var problemet på en gammel golf jeg hadde.... om den ikke er i orden, så koker vannet på 100 grader, å det skal det ikke gjøre, siden hele kjølesystemet skal stå under trykk.....

Begynner å bli en gammel tråd, men sender inn mine erfaringer og spørsmål ang kjøleproblem siden det er nevnt noe om trykk her.

Har 2 passater som oppfører seg ganske anderledes i forhold til hverandre ang temp og kjøling... Begge er 3A5_35i.

1996 1,6 AFT-motor, norsk bil. Denne ligger relativt lavt på temperaturen, ofte mellom 50-70 grader. Her blir det rødt ved 100 grader på skalaen, som gtrekker seg fra 30-110 grader. Har ikke sjekket termostaten på denne, da det aldri har vært noe problem. Blir "helt" grei på vinteren også og klarer fint å holde temperaturen oppe på varmeapparatet. Har også alltid gått som en klokke, og tross av 270.000 fungerer den problemfritt også ved ekstremt lave temperaturer og kaldstart. Har en vannlekkasje på slangen inn på toppen av motoren (den øvre radiatorslangen) så har alltid vann med meg i bilen og fyller på jevnlig. Kjører da uten lokket på ekspansjonstanken, og vannet sirkulerer veldig bra.

1994 2,0 E GT. Denne er tyskimportert i 2000, og blitt eid av samme eier siden den kom inn til landet. 280.000km. Da jeg kjøpte bilen i fjor hadde den stått i 6 mnd grunnet vannlekkasje i toppakningen, og en så tydelig at vannet kom ut i front av motoren siden en relativt stor vannkanal går vertikalt her mellom topp og blokk. I følge eier har bilen aldri gått varm, men driftstemperaturen går fort opp, og ligger stabilt på 100 grader. Han byttet tempgiveren i motoren for kort tid siden uten funksjon. Kjølevifta starter på 110. Slik har bilen vært helt siden den kom inn til landet, da relativt som ny bil. Temperaturskalaen går mye høyere på denne bilen, opp til 130 på øverste strek uten at noe blir rødt. Skalaen begynner her på 70 grader. Heiv av toppen og inspiserte denne nøye etter sprekker og med rettholk. Alt så meget bra ut. Honingene i sylindrene var tydelige, men null tegn på streker eller skade i alle sylindre. Slipte ventilsetene siden toppen allerede var av og rengjorde alt veldig godt siden den hadde sotet ventilene veldig (ca 3 mm tykt sort belegg som måtte skrapes av). Satt alt sammen med nye pc-hetter, vannpumpe, toppakning, registerrem, strammehjul og termostat (85 grader). Disse delene ble kjøpt gjennom bilverksted for å unngå upålitelige deler. Fikk hjelp av erfaren bilmekaniker ved montering av toppakningen, da jeg har hørt at denne kan settes på feil vel. Dro til med riktig moment med nye strekkbolter, alt etter boka. Ved oppstart første gang spylte jeg gjennom kjølesystemet med rent vann, og det så helt rent ut. Fylte så opp med vann/frostvæske og startet motoren igjen. Ekspansjonstanken ble full, og da den begynte å nærme seg driftstemperatur kastet den ut mye vann, og det var null sirkulasjon. Heller ikke varme i varmeapparatet. Tok ut termortaten, og la både denne og den gamle i vannkokeren. De åpnet begge fullt før vannet kokte, så jeg satt inn den nye igjen. Fant ut at jeg måtte sette på lokket på tanken for at sirkulasjonen begynte. Etterfylte vann igjen, og da stabiliserte nivået seg og varmeapparatet begynte å varme. Eneste jeg la merke til var at det ble jævlig høyt trykk i radiatorslangene da jeg fikk på lokket. Ser ingen lekkasjer og bilen bruker hverken unormalt vann eller olje. Ser heller ikke vannperler på oljepinnen. Temperaturen går fortsatt helt opp til 100 grader, og vifta starter på 110 som før. Eneste når det er varmt i været er at det lukter svidd hver gang jeg har kjørt bilen. Har spurt en tekniker hos gumpen, og han svarer at det enten er defekt toppakning eller sprekk i blokka, som resulterer at det går eksos inn i vannet og lager trykk

Noen erfaringer om dette, anybody?...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo slik at det er normalt med 1 bar trykk på kjølesystemet når motoren er varm, lokket på ekspansjonstanken slipper ut trykk over dette, og slangene blir nokså harde ved dette trykket. Uansett, når toppakningen lekker bør man plane toppen før den settes på igjen.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider