Gå til innhold

Lakkering og kompressor spm

Ranger emnet


TiNy

Anbefalte innlegg

Noen lakkerings spm:

 

Hvor stor kompressor trenger jeg for å sprøytelakkere en bil?

Hk, tankvolum osv

 

Kom gjerne med eksempler på billige kompressorer som kan funke til et slikt formåø, og selvsagt hvem som forhandler dem.

 

Har hørt så mye forskjellig, så nå er jeg interessert i å høre deres erfaringer. På godt og vondt...

 

På forhånd takk.

2001 BMW 525iAT

x 2004 Audi A4 1.9 TDI TIP x 2004 mkV Golf 1.9 TDI DSG

x 1994 mk3 Golf GTi 2.0 8v x 1984 mk1 Golf GTi 1.8 8v

x 1978 mk1 Golf 1.6 GT Gasser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clas Ohlson selger billige kompressorer. Men ikke så billig at det går på bekostning av kvalitet.

Selv har jeg en seks år gammel kompressor fra nevnte firma som jeg betalte 2500,- for. Med dens hjelp har jeg lakkert hele biler, uten at den har fått åndenød.

Tror min kompressor er forgjengeren til Corsair 312M.

 

Til kompressorer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tittet litt på sidene til Clas Ohlson og biltema, og så at arbeidstrykket på de midt på treet dyre kompressorene (2500 - 3000 .- kr) var på ca. 8 bar. Samtidig var krevde de fleste malingssprøytene et trykk på 3-4 bar.

 

Vil det si at du aldri går tom for trykk med ne kompressor som har 8 bar i arbeidstrykk?

 

Hvis det er slik burde det ikke være noe problem å lakke selv.

 

Hvor stor er forskjellen på de forskjellige malingssprøytene?

2001 BMW 525iAT

x 2004 Audi A4 1.9 TDI TIP x 2004 mkV Golf 1.9 TDI DSG

x 1994 mk3 Golf GTi 2.0 8v x 1984 mk1 Golf GTi 1.8 8v

x 1978 mk1 Golf 1.6 GT Gasser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resultatet avhenger av hvor dyktig du er og hvor gode forholdene du lakkerer under er.

 

Noen enkle regler for et bra resultat:

 

Vær stødig og ha fin flyt på labben, ha korrekt innstilt pistol til jobben, og hold støvet nede på et minimum (spyl gulvet med vann).

Strålen skal være ca. 25 cm bred og lakkmengden jevnt fordelt over strålen, dvs. at lakkmengden skal være like høy midt i som ytterst i strålen.

Høyt trykk til hellakkering, lavt til dellakkering.

Lakkeringshastighet er 10 cm pr. sekund.

Påfør neste lag innen 10-15 minutter og overlapp for hvert nye lakklag.

Påfør klarlakk før baselakk herder, ellers vil den flasse.

 

Hvis du prøver og feiler, prøver og feiler litt til, og etter hvert får alt til å stemme, kan resultatet bli veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TiNy

Jeg tittet litt på sidene til Clas Ohlson og biltema, og så at arbeidstrykket på de midt på treet dyre kompressorene (2500 - 3000 .- kr) var på ca. 8 bar. Samtidig var krevde de fleste malingssprøytene et trykk på 3-4 bar.

 

Vil det si at du aldri går tom for trykk med ne kompressor som har 8 bar i arbeidstrykk?

 

Hvis det er slik burde det ikke være noe problem å lakke selv.

 

Hvor stor er forskjellen på de forskjellige malingssprøytene?

 

Det avhenger av luftgjennomstrømmingen.

 

Dyrere lakkpistoler er lettere å vedlikeholde. Billige lar seg ikke rengjøre manuelt i særlig stor grad. Jeg betegner de billige som engangssprøyter, men er man nøye med å spyle gjennom med samme type tynner som i lakken, så kan levetiden forlenges vesentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår