Gå til innhold

Krangletråd.amcar VS japs...

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hehe ja egentli fyller denne tråden en viktig funksjon i en ellers hektisk hverdag. Må jo ha et sted å la frustrasjonen få utløp. Ettersom jeg både eier og jobber på bilverksted som i stort sett reparerer alle bilmerker så ser vi jo litt av hvert.

Derfor vil jeg komme med noen betraktninger.

Amerikansk først da! "Spoiler folket" har jo vel rett i at en del amcar ikke kan svinges med. På 60 tallere skyldes vel det som regel ufattelig feilkonstruert forstilling. Har kikka under min egen chevelle og det er direkte hoderystende huff huff! Men det hjelper med litt ombygging da.

Så er det disse vinkle motorene da. Støtstenger og forgasser skulle jo egentlig vært "forbudt ved lov" . Når chevrolet lansert ls1 motorn med støtstenger tenkte "det ække mulig" ,men det ble jo en kjempemotor.

Hadde den bare fått ett kilo laddetrykk så :-)

 

Europa: Mercedes laga den siste gode bilen i -95 med 124èn. Mye fint seinere men ymse kvalitet. Ellers har vi jo VW da. Fin design og en del spennende biler menmekanisk ol ikke minst elektronikk! O angst O angst!!

 

Japan: Toyota har nok de mest solide bilene men bortsett fra supra er de jo like spennende som å "se maling tørke"

Har hatt honda selv. Gammel accord aerodeck som ble utsatt for et kilo laddetrykk. Da ble det jo litt spennende men bare så synd at karosseriet rundt mekanikken forsvant da.

 

Noen som er uenig! kom igjen :-)

Det er i motbakke det går oppover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 519
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Stort sett enig i det Bowtietwister sier.

 

En annen ting jeg vil nevne i denne tråden, er at det blir litt feil å sammenligne forex en supra og en 68mod camaro når det gjelder kjøreegenskaper. Siden det er så stor alders forskjell på bilene sier det seg selv at de brukte forskjellige teknoligier og var begrenset hvor mye de kunne om å bygge hjul oppheng, for snart et halvt århundre siden.

 

MEN som Bowtietwister sier, at ved litt ombygging så svinges det som bare pokker.

 

Og det er litt av gleden ved å pottle med gammel bil, lage dine egne forbedringer på den å prøve de ut i praksis etter på, se hva du selv er god til.

 

Å forbedre noe som ikke tilfredstillte krava dine må jo være noe av det mest belønnende ved bilhobbyen.

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig at det blir feil å samenligne Supra og 1. generasjon Camaro.

De første Camaroene i orginal stand hadde dårligere kjøreegneskaper

enn mange andre amerikanske biler fra den tiden.

 

Også enig at forstillingene på 60'talls amerikanere ikke er bra, de ble konstruert for å understyre, fordi understyring var safere enn overstyring.

Og da måtte MYE understyring være veldig bra.

 

Japanere og europere fra samme tidsepoke er vanligvis ikke noe bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de fleste japse bilane må man jo rygge med for at det skal trekke i riktig ende det må man ikke med amcar så derfor er jeg amcar frelst (AMCAR FOREVER !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!)

 

definer amcar. og definer japsebil. er japsebil toyota yariser fra 2003, mens amcar er muskelbiler fra 70-tallet? hvis det var det du hadde i hodet ditt da du skrev posten din, synes jeg synd på deg.

 

sier bare chevrolet jeg. de selger jo daewoo under eget merke :)

Det er sunt bondevett å ligge bredt

-Felleskaupet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

definer amcar. og definer japsebil. er japsebil toyota yariser fra 2003, mens amcar er muskelbiler fra 70-tallet? hvis det var det du hadde i hodet ditt da du skrev posten din, synes jeg synd på deg.

 

sier bare chevrolet jeg. de selger jo daewoo under eget merke :)

 

Daewoo er ikke noe mer amcar enn det var tidligere, bare fordi det er et Bowtie-merke i grillen!

 

De fleste moderne Japsebiler har F(eil)WD, mange Amcars har fortsatt trekk i riktig ende...

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste moderne Japsebiler har F(eil)WD, mange Amcars har fortsatt trekk i riktig ende...

 

Volvoen min trekker foran, Vanen min trekker bak! Jeg er ikke et sekund i tvil om hvilken av disse jeg helst vil kjøre på vinterføre...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FWD/RWD er jo smak og behag, det er vel hovedsaklig det denne tråden handler om?

 

Personlig greier jeg ikke å håndtere framhjulstrekkere om bilen har andre planer enn det jeg har...

 

De vintrene jeg har kjørt RWD har jeg ikke vært av vegen uten at jeg gjorde det med vilje. Den "værste" bilen var vel en Suburban fra midten av 80-tallet med 6" hevesett og 315/75-16 piggfrie helårsdekk ratta jeg rundt en hel vinter uten problemer...med mye agressiv kjøring. Noen ukontrollerte situasjoner var det, men jeg redda dem. De vintrene jeg har kjørt hovedsaklig FWD var jeg av vegen 10-15 ganger.

 

Carhistory:

 

1991 Chevrolet G30 00 ->

1991 Toyota Camry 00/01 (av vegen 2 alvorlige ganger)

1991 Mitsu Galant 00/01/02 (totalvraket)

1987 Toyota Starlet 02 (knust inn i en MB 300 TD)

2x 1977 Toyota Corolla RWD 03/04 (brukt opp, den ene med 2.0 liter)

1986 Chevrolet Suburban 04/05

1983 Volvo 244 GLT 05

1977 Volvo 245 GL Turbo 05/06

 

Nå har jeg et par Volvo 740'er ståendes, men har ikke kjørt så mye med dem pga medisinsk kjøreforbud.

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler nok litt om hva man er vant til og ja. Jeg har riktignok ikke kjørt av veien siden 1988 (og da med fwd), men jeg føler liksom at jeg har bedre kontroll over reaksjonene på glatte vinterveier med fwd enn rwd.

 

Dessuten så satte den fåkkings vanen min seg fast på vått gress under Vallåkratreffen i sommer. Men snart får den leopardmotor...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle ble brukt hardt, til tider for hardt av en sjåfør med for høy tro på seg selv.

 

Jeg sto med tvil på glattkjøringa med en 97-98 Volvo S40, og har i ettertid vært på glattkjøringskurs med RWD, og fått ros for min håndtering av bilen.

 

Konklusjonen er vel at jeg ikke er skapt for å kjøre biler med feilhjulstrekk...

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

definer amcar. og definer japsebil. er japsebil toyota yariser fra 2003, mens amcar er muskelbiler fra 70-tallet? hvis det var det du hadde i hodet ditt da du skrev posten din, synes jeg synd på deg.

 

sier bare chevrolet jeg. de selger jo daewoo under eget merke :)

 

Amerikanske muskelbiler var ifra 60-tallet. Ikke 70-tallet.

På grunn av stengere avgassregler og skyhøye forsikringspremier ble motorene nedtunet fra 1972 og utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amerikanske muskelbiler var ifra 60-tallet. Ikke 70-tallet.

På grunn av stengere avgassregler og skyhøye forsikringspremier ble motorene nedtunet fra 1972 og utover.

 

nja.. den råeste som NOEN gang er laget er fra 71, og den nest råeste fra 70 spør du meg da ;)

signaturregler: www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nja.. den råeste som NOEN gang er laget er fra 71, og den nest råeste fra 70 spør du meg da ;)

 

Hoved tyngden av muskelbiler ble produsert på 60 tallet, og noen få i 70 og 71.

Så poenget mitt var at det blir feil å skrive amerikanske muskelbiler fra 70 tallet.

Jeg syns 70 tallet var et deprimernde ti år med hensyn på amerikansk bilproduksjon,

med noen få unntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår