Gå til innhold

Krangletråd.amcar VS japs...

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

  • Svar 519
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Heh.. Er det ikke klinkende klart at en stor V8 som atpå til er laget i USA (solid og tungt) er mer holdbar med flere hk en en 2.0 4sylindret japansk motor (japanere lager alt mer ømfintlig). La oss si noen driver hjemmemekk på hver en sånn motor. Vil tro at det er 2litern som trenger flere justeringer og overhalinger en den store amerikanske V8'rn. Det er jo også en fysisk lov, jo større jo sterkere. Men så tar vi en original Toyota 1,3 liter bare for å si noe.. Utrolig holdbar motor. Men setter man 800 hk i den, hvor lenge vil den vare da ?

Galant 2002 comfort sedan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh.. Er det ikke klinkende klart at en stor V8 som atpå til er laget i USA (solid og tungt) er mer holdbar med flere hk en en 2.0 4sylindret japansk motor (japanere lager alt mer ømfintlig). La oss si noen driver hjemmemekk på hver en sånn motor. Vil tro at det er 2litern som trenger flere justeringer og overhalinger en den store amerikanske V8'rn. Det er jo også en fysisk lov, jo større jo sterkere. Men så tar vi en original Toyota 1,3 liter bare for å si noe.. Utrolig holdbar motor. Men setter man 800 hk i den, hvor lenge vil den vare da ?

 

ca til starteren har dradd 4 rotations?

signaturregler: www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er moro er at det er en sånn lidenskap rundt akkurat dette. Jeg skjønner det godt. Egentlig skulle man ikke ha sammenlignet disse bilslagene i det hele tatt, de er så totalt ulike at det hører ikke hjemme å sammenligne en 4'er på 900 kg mot en 8'er på 2400 kg.

For å være den første til å innrømme det totalt åpenbare av oss ricere, disse bilene er nice:

 

 

også denne da, noe av det peneste jeg har sett av amcar:

 

hvilken amerikansk bil med 8`er, er det som veier 2400 kg?

veit vel ikke jeg, hvilken ricer veier 900 kg lissom? Satt på spissen.

BMW e36 318ia

Nissan Primera 2.0GT

Lexus IS 200 TIC solgt

Renault Laguna 2.0 RT solgt

If I gave a shit, you'd be the first to get it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper Ratata synes det komplimanget er fantastisk....:thumb

For å si det slik: Hvem hadde trodd DET skulle komme fra meg.. Uansett, jeg mener det.. Liker at fronten ligner på Skyline GT-R32.. neida, tøyser bare!! ;)

BMW e36 318ia

Nissan Primera 2.0GT

Lexus IS 200 TIC solgt

Renault Laguna 2.0 RT solgt

If I gave a shit, you'd be the first to get it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men gutter, nå har det vært endeløse diskusjoner om hester i forhold til volum og vekt, men en annen ting som er nokså viktig, har jeg enda ikke sett EN gang her! nemlig newtonmeter, hvor mye, og HVOR man har de på turtallspekteret! noen som har noe peiling? =)

signaturregler: www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel gjort noen forsøk med litt hinting, bl.a den videoen av en 1 000/2 000 hk gatemotor... Den dro godt helt fra 1 000-1 500 omdreininger, men den var det ingen som ville prøve å motsi... En 2liter på 1 000 hk vil ikke gå pent på tomgang og ingenting vil skje før 5000+ rpm...

 

Når vi snakker om holdbarhet, hvordan er det med holdbarhet på en motor som har hestekrefttopp på 10 000 rpm mot en motor med hk-toppen på 4 500 rpm? Personlig synes jeg at en motor som passerer 6-7 000 rpm høres ut som om man skulle stappa en spiker i en blyantkvesser...

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men gutter, nå har det vært endeløse diskusjoner om hester i forhold til volum og vekt, men en annen ting som er nokså viktig, har jeg enda ikke sett EN gang her! nemlig newtonmeter, hvor mye, og HVOR man har de på turtallspekteret! noen som har noe peiling? =)

 

Litt både her og der....

 

Var ikke det diplomatisk sagt....:confused:

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen bra poeng der VCE, forresten, er det noen her som har tenkt tanken, (dette er spesiellt til de som snakker om så mye effekt i forrhold til volum i motorene sine) hvor mye har du KJANGS til å ta ut av en 2 liters motor UTEN NOEN form for overladding? altså, honda har tatt ut 240, i sin 2 liters v-tech motor, dette er verdensrekord for en fabrikks motor når det gjelder hester i forrhold til volum (ifølge onkeln min som er HEELT honda iallefall) men 240 gamp er likevell ikke noe å hoppe i taket av!?

signaturregler: www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg skulle likt å se var f.eks honda produserte stempler, topper, cammer, register, osv til f.eks en 454... :) 7,4 liter med 32/40 ventiler, flere overliggende camaksler, variable kamtider og litt effektive topper... Hva hadde det da vært mulig å dra ut av en 454?

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha!

 

Her har vi en flott anledning til å kalle hverandre de styggeste ting, komme med slag under beltestedet og loddrett drite ut den som måtte favorisere enten japansk eller amerikansk. Her kan fintfølende teoretikere uten snev av økonomisk bakkekontakt spikke fliser med bredskuldrede og overraskende kloke praktikere, men nåde den som begår skrivefeil eller lider av engelsk syke (ord delings feil...) De vil etter ydmykende utdriting bli bannet fra alle Internett-forum for all fremtid, eller til utbruddet av tredje verdenskrig avhengig av hva som intreffer først. La dette være en tråd så full av off topic at det til slutt nærmest må kunne kalles on topic.

 

Selv er jeg på langt fra ekspert hverken på amerikansk eller japansk, men jeg er nok ikke i tvil om hva jeg ville hatt som hverdagsbil hvis jeg måtte velge. Nå er det riktignok amerikanerne som lærte opp japanerne i total kvalitetsledelse (TKL) etter andre verdenskrig, men det er skuffende å se hvordan amerikanerne selv praktiserer dette i forbindelse med sin bilproduksjon. Finnes det amerikanske biler som ikke begynner å knirke i sammenføyningene etter etpar år? Finnes det en amerikansk bil med opplevd kvalitetsnivå bedre enn en Volvo 244 DL fra 1980 (pre midlife update)? Neppe er jeg redd. Likevel har massevis av amcars en utstråling av råstyrke og soliditet. På 20 meters hold ser for eksempel vanen min strøken ut, men hvis man drister seg nærmere eller tilogmed inni bilen ser man at ikke en eneste ting er 100% i orden (kanskje med unntak av den nyoverhalte mellomakselen). Likevel nyter jeg kjøreturene i min horecontainer og føler meg som en blanding av lastebilsjåfør, lokomotivfører, stridsvognfører og hærfører. Dieselåtteren har et deilig dreiemoment på lave turtall og jeg stopper en ekstra gang for et forelsket par som muligens skal over veien bare for å nyte det deilige øyeblikket som varer fra jeg slipper opp trykket på bremsepedalen, til jeg trykker gasspedalen forsiktig inn, til converteren silkemykt kobler inn resten av drivverket og helt til det tunge dråget har arbeidet seg opp i marsjfart som er 75-80 km/t. At det tar en halv dag driter jeg i akkurat da.

 

En fetter av meg kjørte i sin tid rundt i en totalt neglisjert Toyota Corolla. Det eneste vedlikeholdet denne bilen fikk var vel trimmingen av bensinmengdegiveren hver gang tanken fikk full tank. Men bilen bare gikk og gikk, noe som i min bok vitner om at japsene virkelig har tatt TKL på alvor. Som bilentusiast er jeg stadig på leting etter ny bil. Jeg har siklet på alt fra den nye Toyota Avensis til den enda nyere Suzuki Grand Vitara. Men hva møter meg i nybilhallen da jeg står med lua i hånda og vil prøvekjøre f eks en vanvittig lekker Grand Vitara, annet enn en klysete representant for Suzuki som slett ikke kan tilby både diesel og automat, og han kan hvertfall ikke tilby kun deler av den beste utstyrsvarianten. "Nei gutten min, hvis du ikke vil ha soltak så får du ikke noe annet av den pakka heller." Alt eller ingenting. Nettopp denne manglende fleksibiliteten gjør at jeg forblir kjørende rundt i min 11 år gamle Volvo 850 uten både diesel og automat (til det har jeg jo forresten vanen...).

 

Reodor F

 

Bra skrevet. må si jeg humret litt når jeg leste innlegget! :)

1984 Recaro T/A 350

 

X - 1982 Recaro T/A

X - 1984 Chevy G20

X - 1969 Custom Beetle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår