Gå til innhold

Krangletråd.amcar VS japs...

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

  • Svar 519
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Samma F hvem som har laget det,har man 200+psi BMEP og begrenset turtall så vinner den med størst motor,for da er NA-trimmen dratt helt ut. Og,jeg vet faktisk at en av USA's beste ProStock-topp-byggere skal holde foredrag for X antall F1-ingeniører i England i desember... Begge leire er like imponert av de andre. ProStock-folket synes det er helt vilt med 900+hk på bensin på 182 cu.In @ 19000 rpm med en motor som nesten kan bæres under armen som F1-folket synes det er spinnvilt med 10200 rpm på en BBC med 4.5" slaglengde,støtstenger,2.6" innsugsventiler,og kammer/vippearmer som hånderer 1.08" ventilløft med 1300 psi fjærspenn med fullt løft... Så hvorfor krangle?

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næmmen, Turboed da. Ikke ødelegg en perfectly good krangletråd med saklige faktaopplysninger nå da :)

 

Ut over det så må jeg si det var en interessant betraktning du kom med. Begge deler er jo ganske vilt og de respektive bør jo nyte betraktelig respekt i motsatt leir.

 

Anyway:

  • Amerikanerne lager biler med overarmene

  • Japsene lager biler med hjernen og ærefrykten

  • Tyskerne lager biler med hjernen og ordenssansen

  • Franskmennene lager biler med hjertet og et glass rødvin

  • Italienerne lager biler med pikken og to glass rødvin

  • Spanjolene lager biler med ræva

  • Svenskene lager biler med styrthjelm og hjemmelengsel

  • Koreanerne lager biler med brukket kopiblyant og manglende respekt for patenter og rettigheter

Og noen ganger får de det til riktig bra alle sammen

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder vel ikke bare amcar-folk det ? Samme er det jo hos nissa,bmw,merce osv osv...

 

Men, er fortsatt enig med deg da, jeg skjønner ikke at folk er så trangsynte...

 

Jepp, gjelder de fleste merker med en scene tilhørende seg. Men, jeg har møtt på flere trangsynte, si Volvo og Amcar-eiere enn for eksempel Honda-eiere. Det er en grunn til at jeg holder meg for eksempel til Honda-forum, jeg har som sagt igjen ingen ting i mot Amcars og skulle gjerne lært meg litt mer. Men i Honda-verdenen har man begynt å kjøre rat-rod stilen med matt sort lakk, enkle hjul og sidepipes, noe amerikanerne har gjort lenge nok.

 

Jeg vet ikke hvordan det er i Amcarmiljøet, men mitt inntrykk er at du kan få respekt med en senket Honda i Honda-miljøet og Honda-miljøet aksepterer for eksempel Volkswagen og Amcars, men Volkswagen og Amcar-miljøene har vanskeligere for å akseptere Hondaer. Dog, dette er kun noe jeg har sett på diverse forumer, og trolig ikke en oppskrift i alle miljøer rundt om i verden.

 

Reodor, måtte lese den med et godt smil om munnen :)

 

Og ja, følelser har mye med ting og gjøre. Jeg vet om mange Japanske biler som er laget med hjertet (Daihatsu og Honda samt bakhjulsdrevne Toyotaer er sportslige, selv standardbiler) og mange Amerikanske biler som er laget med hjerte. Mustang fra sent åttitall er ikke iblant dem, for eksempel.

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvordan det er i Amcarmiljøet, men mitt inntrykk er at du kan få respekt med en senket Honda i Honda-miljøet og Honda-miljøet aksepterer for eksempel Volkswagen og Amcars, men Volkswagen og Amcar-miljøene har vanskeligere for å akseptere Hondaer. Dog, dette er kun noe jeg har sett på diverse forumer, og trolig ikke en oppskrift i alle miljøer rundt om i verden.

 

Jeg skjønner hva du mener, men fra mitt ståsted med amerikanske biler har jeg inntrykk av at "ingen" aksepterer amerikanske biler uansett om de er i tysk/japansk/annet ikke-amerikansk bilmiljø. Jeg får alltid slengt etter meg det samma pisset om tunge biler, støtstenger og helt enormt bensinforbruk, selv om mange motvillig innrømmer etterpå at de egentlig ikke vet en dritt om det eller har noen praktisk erfaring. Uvitenhet er ikke bra uansett hvilket merke/land man liker i bilsammenheng.

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva du mener, men fra mitt ståsted med amerikanske biler har jeg inntrykk av at "ingen" aksepterer amerikanske biler uansett om de er i tysk/japansk/annet ikke-amerikansk bilmiljø.

 

Tror kanskje det var mer av dette for 10-12 år siden.

Er sjelden jeg møter bil interesserte 20 åringer som er like anti-amcar som f.eks en 50 åring med strøken Alfa Romeo eller eldre MB cab i garasjen.

 

På samme måte lever oldisene i den lokale amcar klubben i sin egen amcar-verden hvor det beste fra Japan fortsatt heter Toyota Cressida og Datsun 100A.

 

Har f.eks fått masse positive og nysjerrige tilbakemeldinger på hot rod prosjektet mitt fra unge motorinteresserte. De har jo ikke samme preferansene for hot rods som vi voksne, men er interesserte rett og slett fordi jeg bygger en bil.

Godt voksne motorinteresserte kommer mest med "jeg ville heller bygget i en annen stil bla bla bla".

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er irriterende med sånne diskusjoner er at det alltid brukes eksempler fra forskjellige æraer, selfølgelig er ikke en v-8 fra midten av forrige århundre like effektiv som en splitter ny honda-motor.

 

hva menes med effektiv da? "man kan trimme en moped så mye man gidder, men det vil ALDRI bli en motorsykkel" dont give me any crap, det ER faktisk noe i det! ;)

 

la oss si en moped motor blir trimma til 15 hester, noe som ikke er umulig, da skal man ha 360 hester i en 1200 motor for å få til samme mengde hester i forrhold til volumet.

Det er heller ikke umulig, MEN tenk på kostnadene, OG ikke mindst omstendighetene for å få til så masse i en 1200 motor??? TURBO er helt klart et MUST, og per dags dato har jeg sett mopeder med påståtte, og sikkert også realistiske 15 hester, men ALDRI med en turbo, og heller ikke noe spesiellt omfattende trimmingsarbeid.

Som Beadlock nevnte tidliger her også, holdbarhet er OGSÅ et tema!!!

signaturregler: www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva menes med effektiv da? "man kan trimme en moped så mye man gidder, men det vil ALDRI bli en motorsykkel" dont give me any crap, det ER faktisk noe i det! ;)

 

la oss si en moped motor blir trimma til 15 hester, noe som ikke er umulig, da skal man ha 360 hester i en 1200 motor for å få til samme mengde hester i forrhold til volumet.

Det er heller ikke umulig, MEN tenk på kostnadene, OG ikke mindst omstendighetene for å få til så masse i en 1200 motor??? TURBO er helt klart et MUST, og per dags dato har jeg sett mopeder med påståtte, og sikkert også realistiske 15 hester, men ALDRI med en turbo, og heller ikke noe spesiellt omfattende trimmingsarbeid.

Som Beadlock nevnte tidliger her også, holdbarhet er OGSÅ et tema!!!

 

Det jeg mener er at en motor konstruert for lenge siden er ikke like avansert som en motor i dag, derfor synes jeg det blir feil og sammenlinge hk/liter forskjellen på en f.eks en 454 og en skyline motor som jeg tror det var noen som nevnte tidligere i tråden.

-1994 Opel Corsa 1.4 Swing

-2000 Yamaha TDR 125

x1987 Volvo 240 GL

x1985 Volvo 740 GLE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da det gjelder å akseptere hverandre i de diverse miljøene så er faktisk den eldre generasjonen innen amcar miljøet noen sopp hoder. Jeg kom med en 1969 Camaro SS som var totalt ombygd og meget påkostet. Men folk i miljøet ville ikke snakke med meg da jeg kom på lokale treffene pga at den ikke var orginal.

Real muscles, real power!

Prosjekt: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=94304

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da det gjelder å akseptere hverandre i de diverse miljøene så er faktisk den eldre generasjonen innen amcar miljøet noen sopp hoder. Jeg kom med en 1969 Camaro SS som var totalt ombygd og meget påkostet. Men folk i miljøet ville ikke snakke med meg da jeg kom på lokale treffene pga at den ikke var orginal.

 

må si meg enig med deg jeg... det blir for dumt, noen må gjøre no u-orginalt å.. om alle har det samme blir man dritt lei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den råeste amcar man kunne kjøpe seg i 1964 var vel strengt tatt denne:

 

http://auto.howstuffworks.com/define-1964-ford-thunderbolt.htm

 

 

Ingen japanske biler, nær sagt uansett årgang henger med her:hammer

 

Hvis man setter denne ved siden av en samme årgang Vette på Rudskogen, hvem har best rundetid? :boxers JA, jeg ELSKER å krangle, og ikke bare med de som favoriserer biler med et karoseri som minner om en boks med Bjellands fiskeboller...

 

Av Japsebiler har jeg eid -77 Toyota Corolla, -78 Toyota Corolla (ombygd til 2.0 liter), -91 Toyota Camry og kjørt en god del i -87 Toyota Starlet og -91 Mitsu Galant. De gamle 240'ene jeg har/har hatt synes jeg er bedre å kjøre og jeg har mer kontroll over enn noen av Japsene...men det er igjen min smak...

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man setter denne ved siden av en samme årgang Vette på Rudskogen, hvem har best rundetid? :boxers JA, jeg ELSKER å krangle, og ikke bare med de som favoriserer biler med et karoseri som minner om en boks med Bjellands fiskeboller...

 

Av Japsebiler har jeg eid -77 Toyota Corolla, -78 Toyota Corolla (ombygd til 2.0 liter), -91 Toyota Camry og kjørt en god del i -87 Toyota Starlet og -91 Mitsu Galant. De gamle 240'ene jeg har/har hatt synes jeg er bedre å kjøre og jeg har mer kontroll over enn noen av Japsene...men det er igjen min smak...

 

Nå blir jo det du har kjørt av japsebiler sett på som de kjedligste også, blant japanofile. Hvis du hadde kjørt en EF med B16A for eksempel, eller en Integra R DC2/5 eller en annen kort bil med lavt tyngdepunkt og mye motor, kunne kanskje synet vært litt annerledes? Blir som å si at all Amcar er dritt fordi man har kjørt en Chrysler LeBaron med 100 kjipe hester og moderns Chrysler Voyager. Er langt mer spennende biler for å si det slik, enn Toyota Camry og Chrysler LeBaron. Forresten skal det nevnes at Camry er en hit i USA :P

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår