Niberlin Skrevet August 8, 2006 Rapporter Share Skrevet August 8, 2006 Jeg har fundert en go del på diverse ting i det siste ettersom bilkjøp nærmer seg. Kall meg gjerne forberedt, men jeg liker å ha ting i orden, selvom det er nesten et år til jeg regner med jeg har penger til "drømmebilen". Jeg har tenkt på sikkerhet i "tøffe" biler i den prisklassen jeg sikter etter. Jeg har fryktelig lyst på en corrado,s13,crx,civic og ikke minst prelude, men skal jeg ofre airbag og slike ting for å få en slik bil? Har gjort noen observasjoner på at airbag er en sjeldenhet i disse bilene, og skal jeg da heller velge en yaris? for å sette ting litt på spissen. Hva mener dere? Jeg vet jo at jeg ikke burde kjøpe bil uten slike ting som airbag, men jeg vil ikke kjøre døll damebil. Folk har da klart seg uten slike ting lenge, og et kræsj skjer jo ikke ofte, om man tenker slik. Hvilken bil har dere? har dere slikt sikkerhetsutsyr? Gjør det noe? Noen forslag til fet bil under 70 000,-? Siter ( x ) Subaru Impreza GT 94/99 ( x ) Nissan 200sx s14a 97 ( x ) Nissan 200sx s13 90' Steg 3 +diverse andre vinterbiler ; ) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AXi0N Skrevet August 8, 2006 Rapporter Share Skrevet August 8, 2006 Kjøp bilen du ønsker deg og bruk sikkerhets belte. En Yaris ("satt på spisse") med airbag er sikkert ikke så mye tryggere enn en Corrado/prelude/s13 uten airbag :) Edit: bilen jeg har nå har airbag, og jeg har ikke hatt bruk for den til nå ;) hehe Siter -02 BMW e46 318i Cabriolet m-tech II Bilde -94 Ford Mondeo stv 2.0i zetec [solgt] Bilde -90 Ford Sierra DOHC Sparco Edition [vraket] Bilde -84 VW Golf II [solgt] Bilde Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
endorfun Skrevet August 8, 2006 Rapporter Share Skrevet August 8, 2006 En Yaris med airbag er sikkert ikke så mye tryggere enn en Corrado/prelude/s13 uten airbag Nei, eneste forskjellen er vel om du overlever ulykken eller ikke....:fatality: yaris scoret 4 stjerner i ncap, civic, crx og div er ca like trafikksikre som et akebrett.... Siter -endorfun- www.smartforum.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet August 8, 2006 Rapporter Share Skrevet August 8, 2006 ncap betyr pent lite, da mange bilprodusenter lager biler som scorer bra der. Ta heller og se på http://www.folksam.se sin statestikk over hva som vil skje i en VIRKELIG ulykke, og ikke i en lab der de sender en bil i en svær betongblokk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
endorfun Skrevet August 8, 2006 Rapporter Share Skrevet August 8, 2006 Folksam stemmer som regel godt overens med ncap, også i dette tilfellet. Siter -endorfun- www.smartforum.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nomix Skrevet August 8, 2006 Rapporter Share Skrevet August 8, 2006 Det endrer ikke på det faktum at en CRX og en nyere Yaris vil ha ganske forskjellige resultater i et kræsj. Siter Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
texas_ranger Skrevet August 8, 2006 Rapporter Share Skrevet August 8, 2006 tenker mest sånn at noe skal du dø av alikavell.. derfor kjører jeg mazda 323 med en heftig 1,5 liters motor på heile 73 HK og uten airbag.. menne du kan da alltids finne en ok bil med airbag også da.. feks honda accord type R :D Siter mazda! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Niberlin Skrevet August 8, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 8, 2006 Vel, er farten høy nok blir du drept uansett. Civic i sidekolisjon er dødelig i høy fart pga en teit stolpe. Men var ikke bare de bilene jeg nevnte jeg tenkte på, men de aller fleste. Bilbelte og aller helst veltebur kommer vel i bilen etterverdt, men det frister ikke å slå hodet i rattet. Jeg er godt kjent med hva som skjer uten airbag, men hva synes dere jeg burde gjøre? Vet Honda prelude (93) har airbag, iallefall noen. får sikte etter det. Jeg som hadde ønsket at 200sx var utstyrt med det. Honda accord type r er vel litt utenfor den klassen jeg snakket om :P Siter ( x ) Subaru Impreza GT 94/99 ( x ) Nissan 200sx s14a 97 ( x ) Nissan 200sx s13 90' Steg 3 +diverse andre vinterbiler ; ) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ss242 Skrevet August 8, 2006 Rapporter Share Skrevet August 8, 2006 Når det gjelder gamle biler, ville jeg valgt en uten fremfor med airbag. Da en 15år gammel airbag ikke er like mye til å stole på lenger. Siter -1995 Volvo 960 -2010 Touran R-edition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hassa Skrevet August 8, 2006 Rapporter Share Skrevet August 8, 2006 Kan jo ikke tenke på at du kommer til å kræsje.. Er først og fremst bil belte som hjelper deg fra å dø i en ulykke. Selvfølgelig hjelper airbagen mye og, men ikke så mye som ett bil belte gjør. Du lever bare engang..så en Toyota Yaris, vw polo og andre "konebiler" i den klassen hadde jeg holdt meg unna.. mister jo bil intressen med engang man kjøper en.. Hadde heller godt for en 200sx s13. Angrer veldig på at jeg ikke kjøpte meg en turbo bil når jeg kjøpte bil sist.. Men blir vel ikke lenge til en ruller inn i gården her snart. Siter - 97mod. Vw Passat 1.8 20V Turbo BSR Steg 3. * 87mod. Bmw E30 325 Tic * 87mod. Honda Prelude 2.0 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saxo VTS Skrevet August 8, 2006 Rapporter Share Skrevet August 8, 2006 merkelig problem du har laga deg der! hehe... jeg har 4 airbags i min bil kan finne med 1,4 litern VTS til grei pris under 70k. morsom bil med utrolig godt forbedringspotensiale. masser av styling og deler å få tak i :D Men en så liten bil har ingen kjangs i en kollisjon med biler som veier det dobbelte av den.. som de fleste gjør :P Siter (-) 98 Citroën Xsara VTS (x) 01 Citroën Saxo VTS (x) 89 Mitsubishi Colt 1,5 glxi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Niberlin Skrevet August 8, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 8, 2006 Hassa kom med linjen jeg har ønsket å høre! Om man kjører uten bilbelte er man ikke riktig klok, iallefall om man har sett kræsj før. Fint at andre har samme syn som meg angående konebiler. Turbo vet jeg ikke om jeg tør på førstebil. Får heller få både i pose og sekk når jeg får skikkelig jobb Siter ( x ) Subaru Impreza GT 94/99 ( x ) Nissan 200sx s14a 97 ( x ) Nissan 200sx s13 90' Steg 3 +diverse andre vinterbiler ; ) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kremt Skrevet August 8, 2006 Rapporter Share Skrevet August 8, 2006 En bil med airbag og skrøpelig karosseri kan være langt svakere enn en gammel bil uten airbag men med sterkt karosseri. Airbag er ikke avgjørende og i mange tilfeller har du null nytte av det i en kollisjon. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cozmos Skrevet August 8, 2006 Rapporter Share Skrevet August 8, 2006 kjøp en yaris turbo, og style den .. sikkerhet og kul bil ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Josteinsmira Skrevet August 8, 2006 Rapporter Share Skrevet August 8, 2006 Hvis du kjøper en bil uten kollisjons pute kan du jo sette inn bøttestoler med 6-punkt seler. Gjør vell en like god jobb som kollisjons puta det? Siter §Raanecrewet§ §CrazyATV§ Derbi DFW 49ccm (ATV) Lei av trege ImageShack ol. sider? Send en PM så skal jeg se hva jeg kan fikse av server plass ;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg