Gå til innhold

Skeivt førersete

Ranger emnet

haoarox

Anbefalte innlegg

Det er ikke så ille å reparere faktisk. Skru ut stolen og skru av ryggen med de 4 boltene under puta. Det er lett å få av trekket på sitteputa. De ståltråd ringene som holder stoffet fast bare erstatter man med svarte plaststrips når man monterer igjen.

Kjør stofftrekket en tur i vaskemaskina i samme slengen som det er av også.

Selve skumputa kan tas fra en passasjerstol i god stand og det kan være lurt å forsterke den ved å lime på solid stoff/lerret på undersiden med f.eks kontaktlim. Jernramma i bånn av stolen har noen skarpe kanter som kan kutte opp skummet når feite folk setter seg på det. Disse kantene kan polstres med f.eks et plastrør som er slisset opp på langs og tres innpå eller sett igang vinkelsliper og sveiseapparat for å bygge det bedre.

Pass på å få på plass alle fjærene etterpå. Det er 8 stk. Vil ikke ståltråd nettet holde på fjærene lenger må du bare modde og holde på med ståltråd og strips til alt sitter skikkelig. Detter fjærene ut tar skummet kvelden fort.

Ryggen har jeg ikke mekka så mye på ennå, men noen tar voldsomt spenntak mot høyra sida på ryggen når de skal sette seg inn. Detta tar knekken på både rygg-ramma og skummet. SLUTT MED DET! I tillegg har skruene mellom rygg og seteramme lett for å skru seg løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

standard råneslitasje!! :driving

eg hadde ikkje gidda på fiksa på gamle skeive seta! so billig å få tak i gode brukte likavel! flyter jo øve med 240 seta rundt om... men da e no min meining.

volvo 242 -83 16v, turbo prosjekt

volvo 360 Grøftekanten Lakk&Rally! død ;)

volvo 245 -85 turbopelle :) delvis død

volvo 940/s90 - my blue pearl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jo bare å gjøre som man gjorde på volvo i gamle dager.. Ta av trekket på ryggen.. Vær to eller flere, ta spenntak og bøy ramma til ryggen tilbake igjen og sveis på ett par små forsterkninger..

Men originale stoler duger jo knapt nok til å kjøre til butikken med da...

Fader Volvo, du som er hellig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min 245 har gått 354 000 km, og jeg har ALDRI hatt skeivt sete!

sitt som folk og et mindre burgere og kørv, så tenker jeg vi har setene litt lenger. og at setene i volvo er så jævli dårlig har jeg vondt for å tru, se på alt av japser, bmw fransk osv....

biler jeg har: 945(-95), 2 x 245(-85,-88)

biler jeg har hatt: astra, 242, 2x 245, 3x boble, 2 x saab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min 245 har gått 354 000 km, og jeg har ALDRI hatt skeivt sete!

sitt som folk og et mindre burgere og kørv, så tenker jeg vi har setene litt lenger. og at setene i volvo er så jævli dårlig har jeg vondt for å tru, se på alt av japser, bmw fransk osv....

De volvo 240'ene vi i min familie har hatt fra de var nye har strøkne seter selv etter 350 000km hver seg, men alle i familien min er tynne, lette og forsiktige med alt vi eier. Det som er problemet er når man tar over biler etter andre som hverken er forsiktige eller særlig lette. Da må man reparere litt. Men enig, forsiktig'a folkens! Også slankings!

Er det forresten bare jeg som har vært borti tendensen at innredninger i ribbet plysj er mer holdbare enn andre? Til og med enn skinn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

volvo sitt stoff er forholdsvis solid det, ja. skinn må pleies som sin egen forhud(hehe), man er nødt til å smøre det inn minst en gang i året med et bra middel, og skal man redde et sprukket og tørt skinn, må man først bruke farget fett, så et annet type fett over igjen, og gjerne gjenta siste del et par ganger.

se på http://www.ernstp.se, de har meget bra produkter til skinnpleie.

er møbelrenoverer sjøl, så det er de produktene de fleste i bransjen bruker.

og så er det noe med å ikke gni ræva inn og ut av setet, løfte litt på skinka, da ryker ikke sømmen så lett.....

biler jeg har: 945(-95), 2 x 245(-85,-88)

biler jeg har hatt: astra, 242, 2x 245, 3x boble, 2 x saab

Lenke til kommentar
Del på andre sider