Gå til innhold

baktrykk...

Ranger emnet

ts

Anbefalte innlegg

Er vel mottrykk du mener? I en turbomotor er det mottrykk på eksossiden, og da blir det vanskligere for eksosen å forlate sylinderene enn i en n/a motor, så stempelene blir bremset litt opp av å dytte eksosen ut.

Lite mottrykk, og turboen spoler opp kjappere.

Men da blir det og vanskligere for wastegaten å gjøre jobben sin, da eksosen ikke blir sugd ut så kjapt som før.

Noe mer avansert enn det kan jeg desverre ikke komme opp med:)

Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baktrykk er det du får i eksosanlegget, etter turboen.

Enkelt forklart er det baktrykk som kan oppstå hvis du feks har underdimensjonert eksosdiameter, eller for mye brå svinger, noe som struper eksosfløde.

Dette vil bremse eksosen og dermed skape et trykk mellom turbo og den delen av eksosanlegget som struper. Dette kalles baktrykk.

Baktrykk er uønsket fordi det kan bremse turbinhjulet og gi mer turbolagg. Det vil også gi høyere eksostemperatur.

Dette er grunnen til at det beste eksosanlegget på en turbomotor er det korteste og retteste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm... virker mer logisk at baktrykket er mellom motor og turbo enn eksosanlegget.... eksosanlegget er jo over dobbelt så stort som turbinhjulet i eksoshuset til tuboen, og når eksos fra 4 sylindere skal gjennom en liten turbin, vil det dannes et trykk... og på små turboer, som skal gi høyt ladetrykk, så blir dette baktrykket enormt stort.

Leste et sted på nettet at på motoren min (Volvo) ved 1 bar ladetrykk på en Mitsubishi TD04HL-13c turbo....hadde 2,5bar i baktrykk og Dette skaper ekstrem-varme i eksoshuset.

MEn, jeg kan ta feil:) Virka bare mest logisk for meg...og det jeg har lest før:)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok... da var jeg ikke helt på vill spor jeg da... trodde det var trykker mot eksos huset på turboen jeg...

men jeg leste at s90r lada 1,5 bar inn på innsuget men han hadde 1,8 bar i baktrykk og det var fordi han hadde dårlig turbo manifold...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

borr et hull på en av sidene av turboflensen der setter du inn en nippel, så tvinner du et glødet kobberrør rundt en colaflaske,rør el lign sylindrisk gjenstand, ca 6 runder med litt mellomrom mellom ringene, skjøt på en slikonslange el lingnende bort til en helt vanlig turbotrykks måler, hjerne en 0-3 bar vdo måler som du printer ut en lapp med teksten baktrykk,mottrykk

kan være nødvendig med et filter/motstand så ikke nåla i trykkmåleren hopper opp å ned på tomgang, etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider