Gå til innhold

Hvordan få trykk inn i cupèen med tett hattehylle?

Ranger emnet

mexxor

Anbefalte innlegg

Heisann,

Har en audi 80 quattro som jeg har planer om å sette i subber i bagasjerommet, eneste problemet er hvordan jeg skal få lydtrykket inn i kupèen? Har ikke skipose, men kan ta ut de to originale høyttalerene som sitter der hvis det hjelper noe. (Da blir det to hull der, men ikke store)

Vurderer 2*10" eller 2*12" og jeg er fleksibel til valg av subwoofer med tanke på at noen kan være bedre egnet til bruk i båndpasskasse.

(Innenfor en viss prisramme såklart)

Noen som har vært i samme problemstilling og har funnet en løsning/noen som har gode forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Dette er jeg også skrekkelig nysjerrig på. Noen som har noen gode ideer? Støtter tankegangen om båndpasskasse, dette vil involvere en del arbeid og nøye utregninger som ikke akkurat er "barnemat" med mindre man har en smule peiling. Hvordan vil det låte dersom man bare bygger et trykkammer i bagasjerommet og ikke modifiserer noe som helst?

BMW e36 318ia

Nissan Primera 2.0GT

Lexus IS 200 TIC solgt

Renault Laguna 2.0 RT solgt

If I gave a shit, you'd be the first to get it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En måte som funker gull er og skjære noen hull i stålet, og ha noen bassporter stikkende igjennom hattehyllen. Dette funker veldig bra (en i gamleklassen min gjorde det med sin Audi 80) :)

1988 Golf II aka. Helene

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Hørtes jo ut som en enkel løsning det med å lage to hull til da. Som nicoloco sier, så vil det antageligvis bli mye utregninger og arbeid for å det bra hvis jeg skulle ha noen porter opp fra kassa. (Alt er jo mulig såklart)

Kom gjerne med flere forslag til hvordan jeg skal gripe dette problemet! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bare montere elementene rett i hattehylla, lukka kasse under med skillevegg så hvert element får eget kammer.

Kapp ut blikket, sveis inn ei ramme med plass til de to 12" og vel så det, denne bør være ca 5 cm lavere enn selve hattehylla, grunnen kommer etterhvert.

Bruk 22mm MDF.

Lag en mal for tilpassing av to sammenlimte 22mm MDF plater så disse kan monteres med gjennomgangsbolter. Denne trekkes så med filt etter at hullene til elementene er skjært ut. Regn ut volumet du vil trenge til hvert element, tilpass andre biter av MDF så de lett kan skrues inn og limes fast. Plopp på plass baffelen, monter de forhåndstilpassede bitene til kassa kasse under med lim, skruer og skrutvinger.

Kassa under hattehylla kan f.eks lakkeres elle rtrekkes med filt alt ettersom...

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne var det der noe av det mest håpløse jeg har sett i hele mitt liv, og kan ikke tenke meg at det er den optimale løsningen for å få mest mulig bass inn i bilen.

Løsningen er bra den.

Om elementene står "på hodet" eller ikke, er opp til hver og enkelt av oss.

Smak og behag styre dette.

Sett fra et lydmessigt og estetisk perspektiv så ville jeg har plassert elementene som jalla skriver: Under hattehylla og så trekkt denne med tynnt høyttalerstoff.

"Nå e det ikkje lenge igjen..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider