Gå til innhold

Nok et vilt forslag Fra de som styrer...

Ranger emnet


LLH

Anbefalte innlegg

Hørte det på radioen i sta..

Fint vis noen kan bekrefte..

 

Noen har no funnet på den lure ideen om og innføre en støy avgift på dekk..

de mente vist at vei støyen kan reduseres med så mye som 50% vis alle bruker såkalte miljø dekk..

 

Hva skal en si a... ¨

 

HAU...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig å utvikle dekk som er mer støysvake, uten at det går ut over veigrepet. Se på et av dekkene dine neste gang du gidder å bøye deg ned. Lamelllengden varierer som oftest rundt dekket (det er lettest å se det på kantlamellene). Den eneste funksjonen med varierende lamellstørrelse er (hold dere fast) å hindre resonansestøy.

 

Dette er ganske vanlig på moderne personbildekk, de fleste av oss kjører altså på "miljødekk" allerede. Men denne teknikken er i liten grad tatt i bruk på dekk for lastebiler og busser, for støysvake dekk er litt dyrere å lage enn "standarddekk". Og i vanlig motorveihastighet er bortimot 90% av støyen fra et vogntog dekkstøy. Det finnes to måter å minske denne dekkstøyen på, enten å kapsle inn hjulene (som krever omfattende ommbygging av alle lastebiler og busser), og å variere lamellstørrelsen rundt dekkenes omkrets. Det siste er billigst og kan gi store reduksjoner i støy.

 

Så i motsetning til dere som hånflirte av forslaget, så ønsker jeg forslaget velkommen. Transportnæringen får litt dyrere dekk til sine lastebiler og busser, hvis de ikke går over til mer støysvake dekk, noe de forhåpentligvis går over til etterhvert, om ikke annet for å spare penger. Og de av oss som bor i nærheten av en trafikkert vei vil oppleve at det evige suset fra veien etterhvert stilner til et mer akseptabelt nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at grunnlaget for denne tråden er 3 momenter:

 

• Mange på dette forumet har generelt dårlige almenkunnskaper. De vet ikke så mye verken om bilteknikk eller verden rundt seg, men de "tror" desto sterkere, muligens for å dekke over hvor lite de egentlig vet.

 

• Mange på dette forumet tror at alle forslag fra myndighetene er dumme. Spesielt de forslagene som går på avgifter og/eller miljø tror man er dumme, alltid.

 

• Mange på dette forumet har en inngrodd motvilje mot alt som kalles et eller annet med "miljø". Man tror at absolutt alle "miljø-produkter" er dårligere enn alle andre produkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var positivt ment sealion. Men det er jo bra folk setter spørsmål ved ting, og ikke bare sluker alt rått.

Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så i motsetning til dere som hånflirte av forslaget, så ønsker jeg forslaget velkommen. Transportnæringen får litt dyrere dekk til sine lastebiler og busser, hvis de ikke går over til mer støysvake dekk, noe de forhåpentligvis går over til etterhvert, om ikke annet for å spare penger. Og de av oss som bor i nærheten av en trafikkert vei vil oppleve at det evige suset fra veien etterhvert stilner til et mer akseptabelt nivå.

 

Haha, di fleste av oss som har trailera & kjøre på kontinente bruke dekk fra Micheline, Goodyear osv.

Ikke fordi di e billige, menn fordi vi får flest kilometer ut av et dekk på denn måten, og sist menn ikke minst at di store dekkprodusentan legg mest pæng i og bruke mere high tech metoda i å teste ut og produsere holdbare dekk som også e miljøvennlige.

 

Mann vil kanskje avgiftsbelegge støyen såmm oppstår når luft bevege sæ rundt et vogntog, og e en langt større støykilde enn dekkstøy, men som ingen kann gjøre nokka me.

 

Og de av oss som bor i nærheten av en trafikkert vei vil oppleve at det evige suset fra veien etterhvert stilner til et mer akseptabelt nivå.

 

Tja, når all transportnæringa har flagga ut fra norge blir det nokk stille, mektig stille.

Volvo BM 430- 76 mod

Volvo 242 Deluxe 78 mod

Zetor 92 L 84 mod

Fordson Major 66 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår