LLH Skrevet August 8, 2006 Rapporter Share Skrevet August 8, 2006 Hørte det på radioen i sta.. Fint vis noen kan bekrefte.. Noen har no funnet på den lure ideen om og innføre en støy avgift på dekk.. de mente vist at vei støyen kan reduseres med så mye som 50% vis alle bruker såkalte miljø dekk.. Hva skal en si a... ¨ HAU... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VilleW Skrevet August 8, 2006 Rapporter Share Skrevet August 8, 2006 Har bare to ord og si; HA HA Siter 1988 Golf II aka. Helene Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå" Øge: "Kunne vært lengre..." Tollak: "Å?" Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kverna Skrevet August 8, 2006 Rapporter Share Skrevet August 8, 2006 Disse miljødekkene er neppe like gode som vanlige "sportslige" dekk. Skal plutselig alt arbeidet for sikkerhet gå opp i spinninga pga. noen ikke tåler litt støy ? Siter Kverna's Bildetråd Xenon har jo tatt helt av :P He did it again Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
saab9000 Skrevet August 8, 2006 Rapporter Share Skrevet August 8, 2006 Da har de lite å gjøre om dagen ass, jeg lurer på hva de går på jeg de som sitter å sier det her!! Siter Kjinn å det drææg! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ekren Performance Skrevet August 8, 2006 Rapporter Share Skrevet August 8, 2006 R.o.f.l Siter - Volvo 240 Turbo Intercooler 90 mod 400hk prosjekt.. - Volvo 740 Turbo Intercooler 89 mod Mvh //Kristian Ekren Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nomix Skrevet August 8, 2006 Rapporter Share Skrevet August 8, 2006 Miljødekk støyer nok mindre. Men, en må da velge, irritasjonen fra "støy", eller dekk som har grep og derfor fører til færre ulykker. :) Siter Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SeaLion Skrevet August 8, 2006 Rapporter Share Skrevet August 8, 2006 Det er fullt mulig å utvikle dekk som er mer støysvake, uten at det går ut over veigrepet. Se på et av dekkene dine neste gang du gidder å bøye deg ned. Lamelllengden varierer som oftest rundt dekket (det er lettest å se det på kantlamellene). Den eneste funksjonen med varierende lamellstørrelse er (hold dere fast) å hindre resonansestøy. Dette er ganske vanlig på moderne personbildekk, de fleste av oss kjører altså på "miljødekk" allerede. Men denne teknikken er i liten grad tatt i bruk på dekk for lastebiler og busser, for støysvake dekk er litt dyrere å lage enn "standarddekk". Og i vanlig motorveihastighet er bortimot 90% av støyen fra et vogntog dekkstøy. Det finnes to måter å minske denne dekkstøyen på, enten å kapsle inn hjulene (som krever omfattende ommbygging av alle lastebiler og busser), og å variere lamellstørrelsen rundt dekkenes omkrets. Det siste er billigst og kan gi store reduksjoner i støy. Så i motsetning til dere som hånflirte av forslaget, så ønsker jeg forslaget velkommen. Transportnæringen får litt dyrere dekk til sine lastebiler og busser, hvis de ikke går over til mer støysvake dekk, noe de forhåpentligvis går over til etterhvert, om ikke annet for å spare penger. Og de av oss som bor i nærheten av en trafikkert vei vil oppleve at det evige suset fra veien etterhvert stilner til et mer akseptabelt nivå. Siter ækt bila har itj baksæta, da e de buss Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mcbanan Skrevet August 8, 2006 Rapporter Share Skrevet August 8, 2006 Du sitter på mye rar kunnskap, sealion:) Siter Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SeaLion Skrevet August 8, 2006 Rapporter Share Skrevet August 8, 2006 Jeg tror at grunnlaget for denne tråden er 3 momenter: • Mange på dette forumet har generelt dårlige almenkunnskaper. De vet ikke så mye verken om bilteknikk eller verden rundt seg, men de "tror" desto sterkere, muligens for å dekke over hvor lite de egentlig vet. • Mange på dette forumet tror at alle forslag fra myndighetene er dumme. Spesielt de forslagene som går på avgifter og/eller miljø tror man er dumme, alltid. • Mange på dette forumet har en inngrodd motvilje mot alt som kalles et eller annet med "miljø". Man tror at absolutt alle "miljø-produkter" er dårligere enn alle andre produkter. Siter ækt bila har itj baksæta, da e de buss Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SeaLion Skrevet August 8, 2006 Rapporter Share Skrevet August 8, 2006 Du sitter på mye rar kunnskap, sealion:) Rar kunnskap? Jeg slipper i hvert fall å lire av meg synsinger i vilden sky, og å bli ledd av etterpå når synsingene blir avslørt. Siter ækt bila har itj baksæta, da e de buss Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mcbanan Skrevet August 8, 2006 Rapporter Share Skrevet August 8, 2006 Det var positivt ment sealion. Men det er jo bra folk setter spørsmål ved ting, og ikke bare sluker alt rått. Siter Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
caterpillar Skrevet August 9, 2006 Rapporter Share Skrevet August 9, 2006 tror nokk en eller anna stortingsTULLING har leilihet i tigerstaden,i 1 etg,ja der dæm har brolægning i gata,ja å skikkeli fyllesjuk seff :puke: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
the Boss Skrevet August 9, 2006 Rapporter Share Skrevet August 9, 2006 Kristin Halvorsen har atter en gang sniffa kontaktlim! Jaja, det må vell hard beskatning til dær det beskattes kann så ho kann kjøpe sæ ny burka. Siter Volvo BM 430- 76 mod Volvo 242 Deluxe 78 mod Zetor 92 L 84 mod Fordson Major 66 mod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
the Boss Skrevet August 9, 2006 Rapporter Share Skrevet August 9, 2006 Så i motsetning til dere som hånflirte av forslaget, så ønsker jeg forslaget velkommen. Transportnæringen får litt dyrere dekk til sine lastebiler og busser, hvis de ikke går over til mer støysvake dekk, noe de forhåpentligvis går over til etterhvert, om ikke annet for å spare penger. Og de av oss som bor i nærheten av en trafikkert vei vil oppleve at det evige suset fra veien etterhvert stilner til et mer akseptabelt nivå. Haha, di fleste av oss som har trailera & kjøre på kontinente bruke dekk fra Micheline, Goodyear osv. Ikke fordi di e billige, menn fordi vi får flest kilometer ut av et dekk på denn måten, og sist menn ikke minst at di store dekkprodusentan legg mest pæng i og bruke mere high tech metoda i å teste ut og produsere holdbare dekk som også e miljøvennlige. Mann vil kanskje avgiftsbelegge støyen såmm oppstår når luft bevege sæ rundt et vogntog, og e en langt større støykilde enn dekkstøy, men som ingen kann gjøre nokka me. Og de av oss som bor i nærheten av en trafikkert vei vil oppleve at det evige suset fra veien etterhvert stilner til et mer akseptabelt nivå. Tja, når all transportnæringa har flagga ut fra norge blir det nokk stille, mektig stille. Siter Volvo BM 430- 76 mod Volvo 242 Deluxe 78 mod Zetor 92 L 84 mod Fordson Major 66 mod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ezo Skrevet August 9, 2006 Rapporter Share Skrevet August 9, 2006 Nok et flott forsøk fra staten på å redusere sikkerhet og øke fortjenelsen fra bilistene. Siter [ ]'02 Impreza WRX [x]'83 Starlet KP61 [x]'98 Impreza GT [x]'91 Nissan 300ZX Twin Turbo US-spec Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.