Gå til innhold

Nok et vilt forslag Fra de som styrer...

Ranger emnet

LLH

Anbefalte innlegg

di fleste av oss som har trailera & kjøre på kontinente bruke dekk fra Micheline, Goodyear osv.

Ikke fordi di e billige, menn fordi vi får flest kilometer ut av et dekk på denn måten,

Å få flest mulig kilometer ut av dekk er jo nettopp for at dekkbudsjettet skal bli så lavt som mulig. Transportnæringen velger altså de dekkene som totalt sett er billigst. Hvis de støyende dekkene blir dyrere på grunn av avgift, så vil transportnæringa kjøpe de dekkene som gir det laveste dekkbudsjettet, nemlig de støysvake. Vanskeligere er det ikke.

Innenfra førerhytta hører man nok mest av vindstøyen. Men når et vogntog feier forbi på asfalten så er det sangen fra dekkene som er tydeligst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan skrive under på dekkstøy som er irriterendes kommer mest fra vogntog og busser. Men syntes at mine dekk støyer ganske mye også og de er nesten helt nye.

Men uansett, hvem plager det at det støyer litt? Bor man ved en motorvei o.l kan man jo nesten forvente seg det? Er jo ingen hemmlighet liksom

Japanisce Industriabfall, nein danke!

audi s2 morrobil

audi s2 bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få flest mulig kilometer ut av dekk er jo nettopp for at dekkbudsjettet skal bli så lavt som mulig. Transportnæringen velger altså de dekkene som totalt sett er billigst. Hvis de støyende dekkene blir dyrere på grunn av avgift, så vil transportnæringa kjøpe de dekkene som gir det laveste dekkbudsjettet, nemlig de støysvake. Vanskeligere er det ikke.

Innenfra førerhytta hører man nok mest av vindstøyen. Men når et vogntog feier forbi på asfalten så er det sangen fra dekkene som er tydeligst.

azza, om man har et dekk som gir, si 50 000 km til en pris av si 500 pr dekk! (alt detta er "helt i vilden sky" eksempel tall!)

og man har valget å betale si 100 kr pr år i støy avgift..

eller bruke dekk som koster si, 750 pr dekk og varer kunn i 25 000 km..

hva velger man??

eller om det miljøvenlige koster 300 da.. så velger man fortsatt det til alt i alt 600 kr! hvorfor? for iløpet av 1 år, så har total kostnad blitt lavere enn hva et miljø dekk tilsier!

pluss, den tiden det tar å bytte dekk på en lastebil/buss er tid som bilen er uten intjening.. ergo, tap for bil eier!

og tiden å bytte et dekk sett tar ca 1-2 timer.. og dette må gjøres på dagtid da dekkbutikken ikke har åpent om kvelden (9-16 jobb!!)

så totalt sett, så er det ikke bare hva selve dekket gjør som er i betraktining, men og tiden, tap av penger osv osv og hvor mange ganger pr år man må bytte dekk!

så det er ikke bare bare serru :)

ps: ja, er lastebil sjaffis selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så totalt sett, så er det ikke bare hva selve dekket gjør som er i betraktining, men og tiden, tap av penger osv osv og hvor mange ganger pr år man må bytte dekk!

Du leste ikke det jeg skrev, gjorde du vel? Du bare så ordet "miljø" og så svarte du i forhold til det du trodde jeg skrev?

Dette var det det jeg skrev:

Jeg snakker altså ikke om en avgift på noen få øre per dekk, men avgifter som er såpass høye at totalkostnaden med å kjøre på støyende dekk blir dyrere enn å kjøre på støysvake dekk.

Og når jeg skriver totalkostnaden, så mener jeg altså det samme som du mener, nemlig pris per dekk delt på kjørelengde.

azza

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det blir for dumt å prøve å løse alle verdensproblemene med avgifter...

Staten tar snart 90% av lønnen din i avgifter og du må kjøpe matkuponger for resten.

Synes du virkelig at transportnæringen skal betale mer for støysvake dekk. Selv om man putter avgifter på de bråkete dekkene, så blir ikke de støysvake billigere. Det er bare de bråkete som koster enda mer enn de støysvake. Og sef, støysvake dekk trenger ikke alltid å være så mye dyrere, forstår det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er det godt forslag. Er som sagt plagsomt med støy fra busser og vogntog, men tenk også på de positive tingene det vil gjøre for de som bor langes en vei som bor langs en vei.

Nå kan ikke jeg snakke for alle som bor rett ved ei vei, men personlig har jeg aldri hatt noe problemer med veistøy. Og dette er kanskje gata hvor ALLE rånerne sladder\burner\gir-på-akkurat-nok-til-at-turboen-begynner-og-spinne, men jeg sover jo som en unge fordiom.. Er nok hva man gjør det til selv :):

1988 Golf II aka. Helene

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror nokk en eller anna stortingsTULLING har leilihet i tigerstaden,i 1 etg,ja der dæm har brolægning i gata,ja å skikkeli fyllesjuk seff :puke:

Alle som ikke liker den norske stat og bilkjøring kan dra til Libanon og kjøre der. Da kan man, ifølge Israel, "Regne med å bli skutt på". Vi er kanskje melkekuer, men vi blir ikke skutt på..

En annen vri er jo å senke fartsgrensene rundt boligfelt til 30 og 50 (der det nå er 80, veien mot Ammerud f.eks).

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider