Gå til innhold

toppfart på min bil..

Ranger emnet


toyofan

Anbefalte innlegg

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

men du har jo sykkel dekk!! 6.5cm ;) hoho.. 2" brei felg? ;)

 

synd speedometeret bare går til 200.. hadde en test tur og telte sekunder før nåla begynte å gå nedover fra 200 med javn nedbremsing.

da med m90. 5gir.. husker ikke helt utvekslinga. 0.82? bakaksel med 3.31 og rundt 6000rpm.. brom brom =)

- BMW 525DAT M-Sport 2005 -

- SELGES 400.000 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Toyofan: Hvorfor ikke la bilen rulle i 100, også sjekker du turtallet. Så kan du enkelt regne deg fram til teoretisk toppfart på bilen din. Den praktiske toppfarten må du nesten bare prøve ut selv ved hjelp av GPS.

 

bilen har verken girkasse eller bakaksling i enda! tenkte jeg skulle finne ut litt info om turtall vs fart med dette drivverket i og med at det blir mye oslokjøring/langkjøring på meg fremover!

-1983 Volvo 240, 2,3l 8V Turbo:http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=61998

X-1996 Opel Corsa B 1,2l 8V

X-1986 Daihatsu Charade G11 1,0l 6V Turbo (Hugd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er god. Dritt å kjøre langkjøring med høyt turtall ja :)

Men du får bruke formelen til vår kjære DaButcher og regne deg fram da :)

 

Formelen er grei, men konstanttallene kan man forenkle ytterligere: Jeg tar rulleomkrets i mm og ganger med 0,06 (eller rulleomkrets i meter og ganger med 60). Da får man et tall i størrelsesorden 120. Dette deler man på de aktuelle utvekslinger (bakaksel og girkasse). Svaret blir fart ved 1000 o/min.

 

Ellers påpekte jeg tidligere i tråden at praksis muligens avviker en del fra teorien når det gjelder rulleomkretsen - noen tabeller kan i hvert fall tyde på det. Et forslag på forklaring var at det kunne komme av at dekket trykkes en del sammen når det står på en bil. Andre kommentarer til dette? Det kan se ut til at dette bør være med i beregningen når det regnes på toppfarter og turtall med desimalers nøyaktighet...

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formelen er grei, men konstanttallene kan man forenkle ytterligere: Jeg tar rulleomkrets i mm og ganger med 0,06 (eller rulleomkrets i meter og ganger med 60). Da får man et tall i størrelsesorden 120. Dette deler man på de aktuelle utvekslinger (bakaksel og girkasse). Svaret blir fart ved 1000 o/min.

 

Ellers påpekte jeg tidligere i tråden at praksis muligens avviker en del fra teorien når det gjelder rulleomkretsen - noen tabeller kan i hvert fall tyde på det. Et forslag på forklaring var at det kunne komme av at dekket trykkes en del sammen når det står på en bil. Andre kommentarer til dette? Det kan se ut til at dette bør være med i beregningen når det regnes på toppfarter og turtall med desimalers nøyaktighet...

 

 

Jeg vil tro at dekkets varierende rulleomkrets ikke er det viktigste når det gjelder hastighet. Når bilen står stille ser du det veldig godt at dekket er trykket sammen, men i fart tror jeg mye av det blir rimelig utjevna av flere faktorer:

- Temperaturen på dekket og lufta inni. Luft utvider seg ved høyere temperatur og fører til at lufttrykket i dekket øker.

- Dekket roterer og lufta må flyttes fra punktet hvor det blir sammentrykka og over til andre deler av dekket. Det er jo også en treghet her som gjør at dekket ikke vil bli like sammentrøkka mot anleggsflaten som når bilen står stille.

- Et dekk blir aldri helt rundt. Det er umulig. Dekket fra fabrikk er tilnærmet rundt, men ikke helt. Og da blir utregningen av rulleomkrets også litt feil.

 

Men ja, teorien blir nok aldri helt 100% riktig, men en rimelig god pekepinn er det jo. Og når det gjelder toppfart er jo også vind og underlag vesentlig, så om du ikke får bilen helt opp i toppfart satt fra fabrikk så kan det skyldes flere ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen til trådstarter vil gjøre 232 km/t ved 6000 o/min.

 

http://www.vmar.com/java/gear.html

 

Jeg prøvde den kalkulatoren din og til min "store" overraskelse, fikk jeg samme resultater som excelarket mitt.

 

Ergo:

Enten sitter jeg på feil data vedr. M46OD'en til 240

Ellers, trykkleifet du, når du tastet inn?

 

hastighetenjaru7.th.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Et dekk blir aldri helt rundt. Det er umulig. Dekket fra fabrikk er tilnærmet rundt, men ikke helt. Og da blir utregningen av rulleomkrets også litt feil.

Så, du mener dekket blir kortere, når man har vekt på det?

Om dekket kan "komprimere", vil det "blåse seg opp" andre steder.

 

Min tanke er altså at man har samme rulleomkrets, uansett om man har mye vekt på dekket, eller ei.

 

Det som vil gjøre forskjell, er hvor mye luft man har i dekket, da et dekk med lite luft vil ha mindre omkrets.

 

ps. korriger meg gjerne, om jeg tar feil her.

Det er iallefall ganske "logisk" for meg at dekket har samme omkrets, uansett om det er "flatere" på kontaktflaten, da det tross alt går rundt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tanke er altså at man har samme rulleomkrets, uansett om man har mye vekt på dekket, eller ei.

 

For min egen del er jeg strengt tatt tilbøyelig til å være enig.

 

Men se nederst på denne siden:

 

http://www.dekkimportorene.no/sider/Om_dekk/dekkdimensjoner.htm

 

Ut fra et tilfeldig utvalg, ser de angitte verdiene ut til å ligge ca 3% under de beregnede. Når dette kan se ut til å være så gjennomført, kunne det være interessant å finne ut hvorfor. Og evt bør vi ta det med i beregningene.

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min egen del er jeg strengt tatt tilbøyelig til å være enig.

 

Men se nederst på denne siden:

 

http://www.dekkimportorene.no/sider/Om_dekk/dekkdimensjoner.htm

 

Ut fra et tilfeldig utvalg, ser de angitte verdiene ut til å ligge ca 3% under de beregnede. Når dette kan se ut til å være så gjennomført, kunne det være interessant å finne ut hvorfor. Og evt bør vi ta det med i beregningene.

 

ja, produksjonsavvik..

forskjellige merker har forskjellig bredde på to dekk, som angivelig begge er like brede, iflg. dekkselger i Bergen.

 

Jeg tviler ikke på han og jeg har også hørt det fra folk som driver med racing i usa.

 

Kjøper du et 215, kan det være smalere eller bredere enn 215mm..

Jeg har selv opplevd at jeg har hatt bredere 225 dekk, enn andre har.. på samme type felger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår