Gå til innhold

toppfart på min bil..

Ranger emnet

toyofan

Anbefalte innlegg

Så, du mener dekket blir kortere, når man har vekt på det?

Om dekket kan "komprimere", vil det "blåse seg opp" andre steder.

Min tanke er altså at man har samme rulleomkrets, uansett om man har mye vekt på dekket, eller ei.

Det som vil gjøre forskjell, er hvor mye luft man har i dekket, da et dekk med lite luft vil ha mindre omkrets.

ps. korriger meg gjerne, om jeg tar feil her.

Det er iallefall ganske "logisk" for meg at dekket har samme omkrets, uansett om det er "flatere" på kontaktflaten, da det tross alt går rundt :P

Jeg lufter litt teorier her jeg og. Så ikke skyt meg om jeg tar feil. hehe

Men spørsmålet er vel egenltlig om lufta blir mer komprimert, eller om de delene av dekket som ikke er i kontakt med asfalten vil forandre form slik at det kompenserer for den delen av dekket som har kontakt.

Dette vet jeg ikke, så derfor velger jeg å ikke ytre noen mening om det. Ditt poeng er så absolutt logisk, men det avgenger om lufta lar seg komprimere ytterligere før dekket endrer form da.

Men en ting jeg lurer på :)

Du sa at et dekk med lite luft har mindre rulleomkrets fordi det ser "flatere" ut mot kontaktflaten (asfalten). Men selv et dekk men riktig lufttrykk vil også se flatere ut mot kontaktflaten. Da er det vel også logisk at dette også vil gi deg mindre rulleomkrets? Selvfølgelig ikke i like stor grad, men allikevel litt mindre :)

Men så lenge bilen er i fart vil lufttrykket i dekkene øke pga temperatur og treghet, så jeg tror dette lille "problemet" på en måte løser seg litt selv. Jo fortere du kjører, jo høyere trykk blir det i dekket. Er jo derfor det er hastighetsmerker på dekkene.

Jeg personlig vil ikke tro at dekkets endrede form under kjøring er veldig vesentlig for utregning av toppfart pga de grunnene jeg sa et par hakk over her. Jeg har heller tru på at vind, underlag og temperatur er variabler som har mere å si. Lavere temperatur vil gi høyere motoreffekt feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Kjøper du et 215, kan det være smalere eller bredere enn 215mm..Jeg har selv opplevd at jeg har hatt bredere 225 dekk, enn andre har.. på samme type felger!

Tviler ikke. Men likevel er det påfallende at tall som etter hva jeg kan se avviker systematisk (ca 3% under) fra den teoretiske verdien, er satt opp som standard rulleomkrets i tabellen jeg viste til.

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde den kalkulatoren din og til min "store" overraskelse, fikk jeg samme resultater som excelarket mitt.

Ergo:

Enten sitter jeg på feil data vedr. M46OD'en til 240

Ellers, trykkleifet du, når du tastet inn?

hastighetenjaru7.th.jpg

Du har tastet inn feil rulleomkrets. Husker ikke hva jeg fant ut, men jeg tastet inn rulleomkretsen som står i STRO boka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har tastet inn feil rulleomkrets. Husker ikke hva jeg fant ut, men jeg tastet inn rulleomkretsen som står i STRO boka

hva er STRO boken?

slo du opp hans dekkdim?

ps. jeg regnet frem til rulleomkretsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gjøre det vanskelig når en bare kan farte en liten tur ut på veien (hysj!!!) og teste? Greit å vite hvor fort den i teorien skal kunne gå, men teori og praksis henger sjeldent sammen...

problemet er jo misvisning på speedo...

men man trenger ikke å teste på toppfart da, kan jo enkelt teste på feks. 2000rpm i OD.

iflg. mine utregninger, skal det være nøyaktig 80km/t.. så kommer misvisning på speedo inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider