Gå til innhold

Teamfortknox Opel Astra oppgradering

Ranger emnet

Erik Andre

Anbefalte innlegg

• Svar 271
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hva mener du? kjører signalet fra pc via head unit? aux in eller noe?

eller justerer eq via pc?

planen er forøvrig ikke meninga å ha den 100% etter RTA.. har hørt bilstereo som er slavisk etter rta og de spiller ikke veldig pent.. ganske livløst, men greit å se om det er noen frekvenser som er veldig kvalt eller veldig "boosted" av bilens akustikk.

Mitt Opel Astra prosjekt

Listen to your music, not your speakers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva mener du? kjører signalet fra pc via head unit? aux in eller noe?

eller justerer eq via pc?

planen er forøvrig ikke meninga å ha den 100% etter RTA.. har hørt bilstereo som er slavisk etter rta og de spiller ikke veldig pent.. ganske livløst, men greit å se om det er noen frekvenser som er veldig kvalt eller veldig "boosted" av bilens akustikk.

Man kjører sweep fra laptopen til aux på spilleren. Da blir målingen mer nøyaktig enn hvis du spiller en sweep fra spilleren. Å følge slike målinger er langt fra en fasit, men man ser daler og topper i frekvenskurven som burde rettes opp og man slipper å høre seg frem til hvor de er. Det er lettere å gjøre grovinstillingene med hjelp fra måling, men finjusteringen til slutt gjøres med ørene. jeg har iallefall bare gode erfaringer med å gjøre det på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må vi da klare å få til :)

enda litt røft stilt inn da :D tror jeg trenger en RTA

31bånd på hver kanal foran ble litt avansert :)

du bruker ikke separat høyre / venstre eq vel? du skal ha tunga rimelig rett i munnen når du bruker det.

Cosworth,the search for power.

prosjekt electric orange :http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=125413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha.. lettere å holde tunga i ro enn å stille det sånn.. har ikke satt meg veldig inn i det enda.. dropper nok instillinger før jeg for ny forsterker og mellomtonen på plass.. driver å leker meg litt med tidskorrigering da, og jeg har jo glant litt inni eq settings.. prøvd litt forskjellig.. men regner vel med at du eller tore fra hamar kunne sett litt på det.. etter vært

Mitt Opel Astra prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kjører sweep fra laptopen til aux på spilleren. Da blir målingen mer nøyaktig enn hvis du spiller en sweep fra spilleren. Å følge slike målinger er langt fra en fasit, men man ser daler og topper i frekvenskurven som burde rettes opp og man slipper å høre seg frem til hvor de er. Det er lettere å gjøre grovinstillingene med hjelp fra måling, men finjusteringen til slutt gjøres med ørene. jeg har iallefall bare gode erfaringer med å gjøre det på denne måten.

du kan få lov å se på det hvis du vil.. har lagt ut aux i hanskerommet så det skulle vel gå greit å koble på. bare send meg en pm hvis du er interesert å hjelpe til ;)

Mitt Opel Astra prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil anbefale deg å bruke kun sub utgangen til sub,du har vel monoblokk til subbene? den trenger bare en inngang,mye enklere å justere vist du bruker bare sub utgangen...

satt den opp på senter, koblet ut senter og satt sub som mono.. ikke noe verre å justere da.

Mitt Opel Astra prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha.. lettere å holde tunga i ro enn å stille det sånn.. har ikke satt meg veldig inn i det enda.. dropper nok instillinger før jeg for ny forsterker og mellomtonen på plass.. driver å leker meg litt med tidskorrigering da, og jeg har jo glant litt inni eq settings.. prøvd litt forskjellig.. men regner vel med at du eller tore fra hamar kunne sett litt på det.. etter vært

du vet hvor du treffer meg om du trenger litt justering...hehehehe

alltid hyggelig å kunne hjelpe hyggelige folk vet du...hehehehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man ser daler og topper i frekvenskurven som burde rettes opp og man slipper å høre seg frem til hvor de er

Noen spørsmål vedr. dette sitatet, samt bruk av RTA for øvrig:

Jeg er enig i at du vil finne daler og topper fortere, men hva er vitsen med å stille vekk daler og topper som du ikke hører er der, eller hvertfall ikke såpass at du kan sette fingeren på dem? Kan det være at topper og daler er en del av karakteristikken til enhver høyttaler, og at dette er grunnen til at noen liker A og andre B? Har øret ditt linjær frekvensrespons?

Er justeringen dere snakker om bare for å VITE at man har helt linjær frekvensrespons, før man stiller det vekk igjen "med øret"? Har dere mic'en til RTA der hodet deres er, og tar den hovedsakelig inn lyd fra høyre og venstre side slik ørene våre gjør, eller er det en ettpunkts (mono) måling av lydbølgene i 360 graders vinkel? Den vil vel i såfall oppfange andre refleksjoner av lydbølgene enn hva ørene vil oppfatte, og selv om man justerer så DEN måler linjær respons, betyr vel ikke det at øret - dersom øret kunne måle linjær respons - vil oppfatte alle frekvensene med samme amplitude som RTA'en?

Regner med dere skjønner at en del av spørsmålene er retoriske, men jeg kunne godt tenkt meg å vite hvorfor dere skal bruke RTA for å justere lyden i bilen?

Erik André var etter min mening inne på "det beste" svaret tidligere, der han sa "lytte - justere - lytte - pause - osv...". Er det ikke godt nok at man får det til å høres bra ut, man er nødt til å SE frekvenskurven med det blotte øye og vite at det låter tilnærmet linjært?

Jeg syns dette begynner å likne desperasjon etter unødvendig perfeksjonisme. :D

Mulig noen blir imponert av en bil som er justert etter RTA og spiller bra, men jeg blir hvertfall mye mer imponert når en bil spiller musikk på en underholdende måte - ikke nødvendigvis linjært - men på en måte som gjør at man blir engasjert i hva man hører på, og kan "føle" at man står foran bandet. At man har dynamikken, lydbildet osv er så klart viktig, men jeg kan ikke fatte hvorfor det skal være så linjært? :)

Mange sier at musikk er best på konsert - de fleste sier kanskje det - og hvor mange konserter har linjær frekvensrespons? Veldig få, fordi tanken er underholdning, ikke et lydbilde gjennomsyret av perfeksjonisme til siste note. Jeg syns musikk er underholdende i seg selv, uten å nødvendigvis ha bandet til stede, så det er ikke poenget, men det er bare en tanke...

Og forresten, sitter dere hjemme med RTA og EQ hjemme også, for å VITE at høyttalerne har linjalrett frekvensrespons? Jeg er fan av å kjøpe høyttalere som spiller musikk slik jeg liker det, uten behov for 31-bånds EQ og RTA for å få det til å høres bra ut... :D

Når alt dette er sagt, så hører jeg aldri på Norah Jones, klassisk, eller hva nå dere SQ-folk hører på. Jeg kan så klart ikke utelukke at f.eks. Phil Collins høres ut som en elg på min stereo, mens Foo Fighters nok høres platt ut på deres anlegg - i deres og mine ører, respektivt.

Editert: Leste gjennom, og forsto at innlegget kanskje kunne tolkes til å være spydig, noe det ikke er ment til å være. Kun ren nysgjerrighet! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

satt den opp på senter, koblet ut senter og satt sub som mono.. ikke noe verre å justere da.

når du skal tidskompansere subbene så de sitter rett i frontruta,så kreves det finjustering frem å tilbake,vist du bruker begge utgangene så tar det for lang tid....det er vanskeligere,tro meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da veldig individuelt?!

vanskelig å forklare dette skriftlig. Det jeg mener er att du slipper å konsenstrere deg om flere kanaler vist du bruker bare en sub kanal,skal du bruke to subkanaler så må du jo bruke en stereo forstreker på subbene også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider