Gå til innhold

Teamfortknox Opel Astra oppgradering

Ranger emnet


Erik Andre

Anbefalte innlegg

dessuten blir det separat nivå,delefrekvenser og fase på begge subbene når du kobbler det sånn,når du sitter å finjusterer,så må du hele tiden justere fks delefrekvensene på begge filtrene,det tar for lang tid,du "glemmer" hvordan det låt før du justerte når du tar hensyn til to kanaler.

Cosworth,the search for power.

 

 

prosjekt electric orange :http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=125413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 271
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Editert: Leste gjennom, og forsto at innlegget kanskje kunne tolkes til å være spydig, noe det ikke er ment til å være. Kun ren nysgjerrighet! :)

Ikke for å lage for mye off topic i tråden din Erik Andre, men må svare på dette :P Tok ikke dette som noen spydighet, men jeg tror du tolket meg litt feil i det jeg har skrevet. Jeg har ikke noe særlig erfaring med tuning og tweaking av anlegg bortsett fra det jeg har lekt meg med i bilen min. Så for meg er det utrolig vanskelig å lokalisere peaker og daler jeg hører og syntes er forstyrrene, kun med ørene. Så ved å kjøre en sweep får jeg et bedre bilde av hvordan oppsettet ser ut og kan justere grove feil som jeg ellers ville slitt med å finne ut av. Men som jeg har sagt, ser jeg ikke på dette som en fasit. Etter grovjusteringene hører jeg på forskjellig musikk og justerer videre etter det.

 

Jeg har heller ikke fått ferdig alt ustyret som skal i bilen og til nå har jeg brukt en Alpine cda-9853r hvor det ikke er store justeringsmulighetene på. Så jeg har kun kjørt enkle målinger fra midten av bilen og i førersete possisjon.

 

Dette er et bildet av frekvenskurven til det gammle oppsettet mitt..

EX24-sep-062.jpg

jeg var ganske fornøyd med lyden her, jeg manglet litt punch og diskanten var noe detaljert. Men dette var jo midlertidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen spørsmål vedr. dette sitatet, samt bruk av RTA for øvrig:

 

Jeg er enig i at du vil finne daler og topper fortere, men hva er vitsen med å stille vekk daler og topper som du ikke hører er der, eller hvertfall ikke såpass at du kan sette fingeren på dem? Kan det være at topper og daler er en del av karakteristikken til enhver høyttaler, og at dette er grunnen til at noen liker A og andre B? Har øret ditt linjær frekvensrespons?

 

Er justeringen dere snakker om bare for å VITE at man har helt linjær frekvensrespons, før man stiller det vekk igjen "med øret"? Har dere mic'en til RTA der hodet deres er, og tar den hovedsakelig inn lyd fra høyre og venstre side slik ørene våre gjør, eller er det en ettpunkts (mono) måling av lydbølgene i 360 graders vinkel? Den vil vel i såfall oppfange andre refleksjoner av lydbølgene enn hva ørene vil oppfatte, og selv om man justerer så DEN måler linjær respons, betyr vel ikke det at øret - dersom øret kunne måle linjær respons - vil oppfatte alle frekvensene med samme amplitude som RTA'en?

 

Regner med dere skjønner at en del av spørsmålene er retoriske, men jeg kunne godt tenkt meg å vite hvorfor dere skal bruke RTA for å justere lyden i bilen?

 

Erik André var etter min mening inne på "det beste" svaret tidligere, der han sa "lytte - justere - lytte - pause - osv...". Er det ikke godt nok at man får det til å høres bra ut, man er nødt til å SE frekvenskurven med det blotte øye og vite at det låter tilnærmet linjært?

 

Jeg syns dette begynner å likne desperasjon etter unødvendig perfeksjonisme. :D

 

Mulig noen blir imponert av en bil som er justert etter RTA og spiller bra, men jeg blir hvertfall mye mer imponert når en bil spiller musikk på en underholdende måte - ikke nødvendigvis linjært - men på en måte som gjør at man blir engasjert i hva man hører på, og kan "føle" at man står foran bandet. At man har dynamikken, lydbildet osv er så klart viktig, men jeg kan ikke fatte hvorfor det skal være så linjært? :)

 

Mange sier at musikk er best på konsert - de fleste sier kanskje det - og hvor mange konserter har linjær frekvensrespons? Veldig få, fordi tanken er underholdning, ikke et lydbilde gjennomsyret av perfeksjonisme til siste note. Jeg syns musikk er underholdende i seg selv, uten å nødvendigvis ha bandet til stede, så det er ikke poenget, men det er bare en tanke...

 

Og forresten, sitter dere hjemme med RTA og EQ hjemme også, for å VITE at høyttalerne har linjalrett frekvensrespons? Jeg er fan av å kjøpe høyttalere som spiller musikk slik jeg liker det, uten behov for 31-bånds EQ og RTA for å få det til å høres bra ut... :D

 

Når alt dette er sagt, så hører jeg aldri på Norah Jones, klassisk, eller hva nå dere SQ-folk hører på. Jeg kan så klart ikke utelukke at f.eks. Phil Collins høres ut som en elg på min stereo, mens Foo Fighters nok høres platt ut på deres anlegg - i deres og mine ører, respektivt.

 

Editert: Leste gjennom, og forsto at innlegget kanskje kunne tolkes til å være spydig, noe det ikke er ment til å være. Kun ren nysgjerrighet! :)

 

 

 

dette er ikke lett å forklare med ord egentlig, men kort sagt: når man måler og justerer frekvensgangen etter RTA bruker man pink noise (innspilt linejært på alle frekvenser) poenget med å justere en jevn frekvensgang etter den er at det som er innspilt på for eks en live innspilling skal gjengis som den er innspilt:) om bilen eller utstyret påvirker frekvensgangen blir det ikke gjengitt riktig:) men det skal også sies at man justerer ikke kurven så den er flat.. det låter skit.. men poenget er at det ikke skal være for mye av noe eller for lite av noe.å det skal ikke være noen store peak eller drop. det blir som regel et løft i bassen og i diskantområdet for å det skal bli litt lytteglede, men dette er en smaksak:) håper noen forsto poenget litt mer nå:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OI OI, her har det virkelig skjedd ting :)

 

Til Boombox

Jeg er ikke interesert i å ha en kirurgisk rett linje etter en RTA, men jeg har ikke så erfaring som da Anders Fleischer lytta på bilen og sa det låt bra, men manglet litt rundt 600hz. Jeg kan høre at noe ikke er rett, men syns det er vanskelig å lokalisere hvor på frekvens kurven det er. Og som jeg har nevnt før, hvorfor jeg vil teste med RTA er for å se om jeg har store peak eller drop i frekvenskurven, siden bil er et ganske dårlig akustisk lytterom.. ikke for å lage en vanrett linje.

hvor nødvendig dette er (unødvendig perfeksjonisme) kan sikkert diskuteres, men hobbyen min er bilstereo og jeg tar den helt ut så for meg er det nødvendig.

men mange bra spørsmål i innlegget ditt her, håper noen av dem i hvertfall har blitt besvart.

 

Til Cossie Power

Jeg justerer kun EN kanal for subben på delefilter, tidskorrigering og på eq selv om den står koblet med venstre kanal for subben til senter kanalen.. kanskje dette ikke er sånn på f1 status, men fungerer veldig greit på 701 boksen. Det er en monoblokk jeg har, men den har stereo innganger. Jeg kunne selvfølgelig ha brukt et y-ledd på signal kabelen her, men ser på det som et ekstra/unødvendig ledd på kabelen og siden jeg kan kjøre signalet i mono og justere det som ET signal fra 701 boksen ser jeg ikke noe problem med å koble dette slik.

Mitt Opel Astra prosjekt

 

Listen to your music, not your speakers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen spørsmål vedr. dette sitatet, samt bruk av RTA for øvrig:

 

Jeg er enig i at du vil finne daler og topper fortere, men hva er vitsen med å stille vekk daler og topper som du ikke hører er der, eller hvertfall ikke såpass at du kan sette fingeren på dem? Kan det være at topper og daler er en del av karakteristikken til enhver høyttaler, og at dette er grunnen til at noen liker A og andre B? Har øret ditt linjær frekvensrespons?

 

Er justeringen dere snakker om bare for å VITE at man har helt linjær frekvensrespons, før man stiller det vekk igjen "med øret"? Har dere mic'en til RTA der hodet deres er, og tar den hovedsakelig inn lyd fra høyre og venstre side slik ørene våre gjør, eller er det en ettpunkts (mono) måling av lydbølgene i 360 graders vinkel? Den vil vel i såfall oppfange andre refleksjoner av lydbølgene enn hva ørene vil oppfatte, og selv om man justerer så DEN måler linjær respons, betyr vel ikke det at øret - dersom øret kunne måle linjær respons - vil oppfatte alle frekvensene med samme amplitude som RTA'en?

 

Regner med dere skjønner at en del av spørsmålene er retoriske, men jeg kunne godt tenkt meg å vite hvorfor dere skal bruke RTA for å justere lyden i bilen?

 

Erik André var etter min mening inne på "det beste" svaret tidligere, der han sa "lytte - justere - lytte - pause - osv...". Er det ikke godt nok at man får det til å høres bra ut, man er nødt til å SE frekvenskurven med det blotte øye og vite at det låter tilnærmet linjært?

 

Jeg syns dette begynner å likne desperasjon etter unødvendig perfeksjonisme. :D

 

Mulig noen blir imponert av en bil som er justert etter RTA og spiller bra, men jeg blir hvertfall mye mer imponert når en bil spiller musikk på en underholdende måte - ikke nødvendigvis linjært - men på en måte som gjør at man blir engasjert i hva man hører på, og kan "føle" at man står foran bandet. At man har dynamikken, lydbildet osv er så klart viktig, men jeg kan ikke fatte hvorfor det skal være så linjært? :)

 

Mange sier at musikk er best på konsert - de fleste sier kanskje det - og hvor mange konserter har linjær frekvensrespons? Veldig få, fordi tanken er underholdning, ikke et lydbilde gjennomsyret av perfeksjonisme til siste note. Jeg syns musikk er underholdende i seg selv, uten å nødvendigvis ha bandet til stede, så det er ikke poenget, men det er bare en tanke...

 

Og forresten, sitter dere hjemme med RTA og EQ hjemme også, for å VITE at høyttalerne har linjalrett frekvensrespons? Jeg er fan av å kjøpe høyttalere som spiller musikk slik jeg liker det, uten behov for 31-bånds EQ og RTA for å få det til å høres bra ut... :D

 

Når alt dette er sagt, så hører jeg aldri på Norah Jones, klassisk, eller hva nå dere SQ-folk hører på. Jeg kan så klart ikke utelukke at f.eks. Phil Collins høres ut som en elg på min stereo, mens Foo Fighters nok høres platt ut på deres anlegg - i deres og mine ører, respektivt.

 

Editert: Leste gjennom, og forsto at innlegget kanskje kunne tolkes til å være spydig, noe det ikke er ment til å være. Kun ren nysgjerrighet! :)

 

det er nå en gang slik at jo mere en lytter til sin egen musikk smak, desto mere "klang" eller feitere musikk vil en ha. og får å fi til det med sq-interessen eller db-drag, så er det ikke alt man hører hvor "feilene" ligger i forhold til hva en vil forbedre. og da er et rta apparat en nyttig ting å ha i hus og hjem. om du er fornøyd med det du har, så er jo det kjempe bra for deg, men det finnes en del entusiaster her i dette land som liker sq og er fan av db-drag. og det må du/vi respektere. det kan kalles gjensidig respekt av hverandre. sånn er det bare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har aldri jobbet på hydro vestby nei, heller aldri hatt audi

 

hvis du tenker på denne grønne minien

gatebilmessa2006-002.jpg

husker ikke hva han heter, men jobber på drammen autolakk tror jeg :)

 

så ja den er bygd av folk i Teamfortknox.. jeg var forøvrikg ikke med på det bygget (var før min tid i team fort knox)

 

hun som skal oppdatere siden til teamfortknox er vel kanskje det tregeste som finnes.. men hun har fått bilder så når hun for rauva i gir kommer det bilder av den også der.. kanskje oppgraderte bilder av bilen min også :D

Mitt Opel Astra prosjekt

 

Listen to your music, not your speakers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fått gjort så mye i jula som jeg håpet å få gjort, men var en tur i hamar i jula og da stakk jeg innom elverum hos Carbiz og fikk de nye "engel øyne" lyktene mine :)

 

her er resultatet:

Lys_utvendig-004.jpg

 

fikk bytta ut bak også: Helt like som før, men med svart bakgrunn så det står i stil :)

Lys_utvendig-002.jpg

 

kommer litt mer updates neste år :)

Mitt Opel Astra prosjekt

 

Listen to your music, not your speakers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk takk Per, alltid spennende med såpass forandringer som å bytte lampe, hele bilen fikk et nytt "look". Ekstra kult er det når andre syns det blir pent også :)

 

ferdig er nok å ta i, har noen måneder igjen til sessongen starter, håper jeg er ferdig før det. Er nok en del jobb igjen er jeg redd :) værste er nok penge forbruket da, begynner å gå en del over budsjett nå :D

Mitt Opel Astra prosjekt

 

Listen to your music, not your speakers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår