Gå til innhold

Nappe ut pigger av dekk

Ranger emnet

motorsportdude

Anbefalte innlegg

Piggdekk har "mykere" gummiblanding, og sitter derfor "bedre" på veien enn noen dårlige sommerdekk.. Men i tillegg slites de og fortere ut..

Tror du tar feil nå.. Piggfrie dekk har myk gummiblanding, piggfrie har hard gummiblanding.. for å holde på piggene..

Eller?

Volvo - Før en drøm, nå en livsstil!

JRRacing

240'n min

- Volvo 240 GL, (snart FT + snacks :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tror du tar feil nå.. Piggfrie dekk har myk gummiblanding, piggfrie har hard gummiblanding.. for å holde på piggene..

Eller?

Det er ikke altid helt sant, siden nyere piggdekk har kun hard gummi neders i sporet, hvor piggene sitter, og resten er like mykt som piggfrie, husk Viking hadde akkurat samme dekka som pigg og piggfritt, dem rett og slett pigga de piggfrie for å få piggdekk.

Dette gjør flere dekk merker også, men husker selvsagt ikke alle.

Dette er også en av grunnenne til att piggdekk ikke er så bra som dem var, er jo nesten bare Norge, Sverrige og Finland som kjører piggdekk, trur dere dem gidder å lage spessielle dekk til oss? nei, dem modifiserer vanlige piggfrie for å passe til pigger.

Men det er helt ok å trekkeut pigger, for å kjøre om sommer'n, grepet blir ikke helt som sommerdekk, men rally kjøring på grusvei, så trur jeg vinterdekk gir ett fortrinn.

Og rally har jo mer svinger en lange rettstrekkninger, så jeg trur ikke hastighets kodingen skulle bli noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...
  • 2 years later...

Ta på deg VERNEBRILLER !!!!!!! Spratt en pigg i øyet mitt en gang jeg gjorde dette i min ville ungdom. FAEN det var vondt !!!!!!!!!!! Lykke til

Ford F250. Ford F150. Voyager3,3b . Kadett B. Kadett D. Rekord B. 2 dørs Jetta 2. Pug 406 Tdi. Kadett B stasjonsvogn og en haug med anna ræl + Lakkboks :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær obs på at du får vannblemmer av å gjøre dette..!! Det gjorde jeg.. Er en dritjobb uten like.. :(

det er nesten standard =)

uansett med hadsker eller uten ...

men som sagt en spiss eller flat skrujern er tingen ...!

dette har jeg gjor på en del dekk nå =(

javla jerrige pappa uhu

.:Let no man who is not a VAG owner judge the elements of my ride:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flat hoda skrujern ja, funker som faen, men må være såpass sterkt at du ikke bøyer det, pass på å komme under piggde så spretter den lett ut.

som en sa tidligere her, spretter heller ut pigger i et gammelt vinterdekk for så å kjøpe nye piggdekk enn å kjøpe nye sommerdekk. Om du har en gammel bil som du bruker hit å dit, fremogtilbake, a-b, så funker det meget bra.

Blir noe annet om du skal asfalt race mot onkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vannblemmer av piggnapping?! hmm.. da er det vel bare å bruke hansker..

bruker man hansker da man skrur er det no gærli som ikke er rikti... vannblemmer tyder på att man ikke har rikti teknikk, har tatt ut pigger ut av gamle vinterdekk flere år, uten å få no vannblemmer.. å att man får det i øynene er jo ren idioti, selfølgeli tar man ut piggene der imotsatt retning til der man sitter selv=P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammel tråd, men så et argument bak her om at det er på vinteren nordmenn kjører hardest, da er det viktigere med gode vinterdekk enn gode sommerdekk.. Foretrekker å ha gode dekk både sommer og vinter jeg.

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammel tråd, men så et argument bak her om at det er på vinteren nordmenn kjører hardest, da er det viktigere med gode vinterdekk enn gode sommerdekk.. Foretrekker å ha gode dekk både sommer og vinter jeg.

Eirik

merkelig at jeg aldri har fått blemmer av piggnapp.

kjørt slitte sommerdekk på vinterføre jeg, går fint det.. er det noen som ikke har kontroll når det er glatt bør de holde seg hjemme, da har de heller ikke kontroll med bra dekk.. de kjører fortere enn hva de har kontroll på..

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider