Gå til innhold

Ny Ferrari 2008 mod

Ranger emnet


Tor-Ye

Anbefalte innlegg

Det er sjelden jeg må ty til DinSide som sannhetsvitne, men i dette tilfelle holder attpåtil det.

 

Ferrari P4/5: Fire millioner... dollar, takk!

 

Superlekre Ferrari P4/5 er resultatet av å mikse i utgangspunktet ekstreme Enzo med Pininfarinas geniale designtalenter og James Glickenhaus dype lommebok.

 

Ferrari er kjent for å være rimelig streng med hva logoen deres kan forbindes med. Dramatisk ombygde biler står normalt ikke øverst på ønskelisten. Men de har tillatt det før, med 575 GTZ som du kan lese om her (link). Og når dessuten Pininfarinas beste menn står som garantister, ja da … skitt au! New Yorkeren James Glickenhaus har dermed fått oppfylt sin innerste bildrøm. Prisen: rundt fire millioner dollar (i underkant av 25 millioner kroner).

 

60-tallsinspirasjon

Nøyaktig hva P4/5-betegnelsen står for kommer ikke klart fram, men det er klart at sammenhengen er Pininfarinas egne Ferrari-modeller fra den gang da. Stilmessig er nemlig P4/5 godt forankret i 60-tallets racinglinjer. Utgangspunktet er altså en standard Enzo. Deretter har Pininfarina, i nært samarbeid med Glickenhaus, redesignet bilen til den store gullmedaljen. Over 200 av bilens komponenter er bearbeidet.

 

Laget for tøff veibruk

Dette er imidlertid ingen ren showbil. P4/5 er konstruert med vekt på å være en fullgod bil på veien. Noen detaljer; 20-tomshjulene er dreiet ut av en hel blokk aluminium. Og med dekkdimensjonen 335/30 er det ikke mye gummi som skiller dem fra asfalten. Karosseriet er laget i karbon, og er selvsagt utsatt for drepende tester i vindtunnelen først. Men også interiøret er utsatt for ”ekstrem forvandlig”. Total er bilen nå nede på 1200 kilo, 165 kilo lettere enn utgangspunktet.

 

Fortsatt 660 hester

Motor? Har det tydeligvis ikke vært nødvendig å redesigne. Enzo ytelsene på 3,55 sekunder og toppfart over 360 km/t holder for Glickenhaus. Det sørger den seksliters V12eren på 660 hester for. Og om du lurer på om du hadde fått plass i garasjen, kan vi melde om det høyst ordinære lengdemålet på 4,63 meter. Bredden på hele 2,04 meter og høyden på 1,12 skiller seg imidlertid ut i mengden.

 

Snarlig debut

Kortvokst? Med bare 112 centimeter til taket kan P4/5 få deg til å se høyere ut.

P4/5 debuterer visstnok for offentligheten på den elegante bilmessen Pebble Beach i Kalifornia 20. august. Her i Europa kan du se den først på Concours d'elegance i Nederland som går 2. og 3. september.

 

Kilde: DinSide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen var ikke noe pen, men på den andre siden er det ikke mange biler som får en Enzo til å virke som en dussinvare.

Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår