Gå til innhold

Diverse spørsmål om lykter og lyspærer

Ranger emnet


Mordach

Anbefalte innlegg

1) Sota lykter -> Kraftigere lyspærer?

Hvis jeg soter baklyktene/blinklys så mye at lysstyrken blir for lav i forhold til hva som er forsvarlig (og lovlig), kan jeg veie opp for dette med kraftigere pærer slik at lysstyrken blir riktig ved eu-godkjenning?

 

Vil kraftigere pærer skape så mye varme at lyktene smelter? Hvilke pærer bør man helst gå for hvis man skal bytte?

 

 

2) Lys i instrumentpanel/dashbord

Tenkte å freshe opp instrumentpanelet/dashbordet mitt med litt spennende farger, kan jeg bytte de originale lyspærene/lysdiodene med farget lys? Regner med at jeg må inn bak dashbordet... Hvor mye arbeid vil det bli?

 

 

3) Soting/lakking av sekundær reflektor i frontlykt?

Har sett at flere på prosjektforumet har lakkert/sotet deler av frontlyktene, og lurer på å gjøre noe lignende selv. Hvilke deler av frontlyktene på en '91 Vectra kan sotes uten å miste lys? Finnes det evt. andre typer frontlykter til bilen min som ikke er av den 'gamle' reflektor typen?

 

Hvis jeg soter deler av frontlykten - reflektor/bakpanel eller lyktedeksel, kan jeg veie opp for tap av lysstyrke med kraftigere pærer, f.eks. halogen eller xenonpærer? Kan halogen/xenon brukes 'istedenfor' pærer som er beregnet på reflektorlamper og dermed minske behovet for reflektorflate?

 

 

4) Stoppet av snuten? Hisse på meg Biltilsynet?

Hvis alle lysstyrker er tilfredsstillende og lyktene er (tilsynelatende) godkjente, vil jeg kunne få store problemer med purken/biltilsynet? Det kan vel ikke bli værre enn at de ber meg bytte lykter så lenge lysstyrken i lyktene er tilfredsstillende? Hvis jeg får bot, hvor mye kan jeg vente meg å måtte punge ut med?

 

 

Håper på å kunne få svar på noe av det jeg lurer på... Hadde vært kjekt å kunne modde Vectra'n litt uten å få snuten/BT på nakken rundt første sving! På forhånd takk! :hello:

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2) Lys i instrumentpanel/dashbord

Tenkte å freshe opp instrumentpanelet/dashbordet mitt med litt spennende farger, kan jeg bytte de originale lyspærene/lysdiodene med farget lys? Regner med at jeg må inn bak dashbordet... Hvor mye arbeid vil det bli?

 

Kommer jo ann på hvilken bil du har, men ville gjerne prøvd å spurt "Beemerz1" her på forumet, han har gjort en del sånn i golfen sin..

Og det ser i hverfall super sweet ut...

 

Lykke til

"Hvorfor kan ikke kvinner rygge?"

Gutten bygger amatør anlegg: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=111618

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo ann på hvilken bil du har, men ville gjerne prøvd å spurt "Beemerz1" her på forumet, han har gjort en del sånn i golfen sin..

Og det ser i hverfall super sweet ut...

 

Lykke til

Har en Opel Vectra '91 1.8 GL som vist i prosjekttråden i signaturen min. Skal prøve å høre med han, men kan da ikke tenke meg at det er verre enn å skifte til noen fargede pærer/dioder....? :wonder

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Sota lykter -> Kraftigere lyspærer?

Hvis jeg soter baklyktene/blinklys så mye at lysstyrken blir for lav i forhold til hva som er forsvarlig (og lovlig), kan jeg veie opp for dette med kraftigere pærer slik at lysstyrken blir riktig ved eu-godkjenning?

 

Vil kraftigere pærer skape så mye varme at lyktene smelter? Hvilke pærer bør man helst gå for hvis man skal bytte?

 

Nå heter det vel det at sidelykter\baklykter er greie som sota HVIS de er E-merket som sotet. Biltilsynet finner ut slikt fort, så der kan du ha et problem hvis du stopper med soteden baklykter egentlig. Men hvis den er veldig diskret, er det ingen ting som heter at de måååå ta det på hvis du blir stoppet i teknisk kontroll, men helt svarte baklykter som ikke er e-merket tror jeg de reagerer på :):)

 

2) Lys i instrumentpanel/dashbord

Tenkte å freshe opp instrumentpanelet/dashbordet mitt med litt spennende farger, kan jeg bytte de originale lyspærene/lysdiodene med farget lys? Regner med at jeg må inn bak dashbordet... Hvor mye arbeid vil det bli?

 

Som sagt tidligere, kommer an på hva bil du har, men jeg har aldri sett en bil hvor det ikke er og bare dra ut selve instrumentpanelet, og gå inn der; for det er jo der diodene ligger.. Og hvis du først skal gjøre det, er det anbefalt og kjøpe litt skikkelige greier, ikke noe kinajalla mikkmakk :):

Håper disse svarene hjalp deg noe

1988 Golf II aka. Helene

 

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du skal være nervøs for at selve lampen smelter , Men det som skjer, er at rerflektor glasset går i stykker hvis du bruker for høy watt, en det Lampen din klarer.

 

Sotting. Litt kan gå i gjennom eu. Men hvis det er knall svarte baklamper forexempel tror jeg du har liten sjangs. jeg ble stoppet av politiet i en rutine kontrol min baklamper var kull svarte. og politiet gikk rundt bilen men sa ingen ting,

 

Instrumentpanel lys er bare og bytte, Dette går heller ikke gjennom på en eu god kjenning men det er bare og bytte. eller du kan ta en blå tusj eller rød tusj og bare farge pæren litt. Er ikke så sterkt, så det brennes ikke bort. men etter tid blir det missfarget. Prøv dioder. er best

Opel Omega 3000 24v Irmscher 1990

Opel Omega Steinmetz 3.0 24v++ 1994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

1) Sote/lakke lykter er ikke lov, så det er ikke vits å diskutere. Dessuten er det vel litt vanskelig å få tak i f.eks 15/40W pærer til bak og bremselys.

 

2)Her står du fritt i forhold til reglene så lenge det ikke blender. Aner ikke hvor mye jobb det er på Vectra

 

3)Hvis det er en krommet frittstående ring utenfor den reflektordelen som pæra sitter i kan du lakke denne. Er i en gråsone i h.h.t godkjenning, og innebærer ofte en del jobb da ikke så mange biler har løse glass

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår