Gå til innhold

Rust Bullit Erfaring så langt.

Ranger emnet


Hot Rod

Anbefalte innlegg

Æres den som æres bør, heter det vel. Så her kommer litt skryt.

 

I og med at jeg har jobbet med en 1934 Ford Roadster i 6 år og ellers små-dillet litt med biler og MC de siste 20 årene har jeg etterhvert prøvd endel "mal-rett-på-rust-malinger".

 

F.eks Hammerlite. Den er ikke hard i det hele tatt. Dessuten kan man ikke lakke utenpå den og den fester dårlig på flater som ikke har litt rust. Ikke bra nok.

 

Melke-aktige rust-omvandlerne: Tøys & tull. De stopper riktignok rusta, men sliper man hull på det øverste laget kommer man ned på ekte rust som definitivt ikke har blitt "omvandlet". Ikke bra nok.

 

Coroless. Tja. Hva skal jeg si? Brukbar. Den holder en stund. På boksen står det at man ikke trenger å male/lakke utenpå den, men Coroless uten noe utenpå må males i SVÆRT tjukke lag for å klare seg alene. Egner seg antakelig best på bro pillarer og denslags. Ikke bra nok for bil/MC på utsatte områder, men mye bedre en de overnevnte og tilgjengelig på vanlige malebutikker. Reagerer med lakk dersom den ikke har herdet i ukevis først.

 

Rust Bullit er som seigt lim. Ikke i konsistensen men når den tørker. Vanvittig sterkt. Søl en dråpe på fingeren og det slites ikke vekk på 14 dager. Hvilken annen maling gjør det? Etter en tid ødelegges boksen av at man har åpnet og lukket den endel fordi lokket "limer" seg fullstendig fast! Irriterende, selvsagt, men det sier endel om styrken i malingen.

 

Ene bilen har blitt flekkmalt i skjermkantene med Rust Bullit og det holder svært bra. Det er flere måneder siden jeg gjorde det og det er kun et svært tynt lag med lakk over det. Gjorde det samme på samme bil med Coroless først, men det holdt ikke særlig lenge.

 

Har nå malt tilhengerfestene på de to bilene våre med Rust Bullit og fulgt bruksanvisningen til punkt og prikke. Har også lagt et lag med chassis lakk utenpå, så "testen" blir vel ikke helt "bra" sånn sett, men Coroless'en overlevde knapt nok en vinter i saltsørpe. Så nå får vi se hvordan Rust Bullit'en gjør det.

 

NB! Jeg er ikke "sponset" for å si dette!

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hot Rod: Har du noe erfaring med produktene fra NCT? Ferromax, corroflux osv...

http://www.chemical.no

 

Kjøpte meg et sånt kit, men har ikke prøvd det så mye enda..

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt på hjemmesiden deres. Står mer om det der.

 

Problemet du beskriver tror jeg bunner mere i HVORDAN du løser det enn MED HVA.

Min erfaring med rust som "plutselig dukker opp" er at ofte har den begynt et sted som ikke vises. Typisk på en skjermkant f.eks:

Har rusta oppstått som en følge av lakkskade litt inne på kanten, er det forsåvidt greit nok. Da har man kontroll på hele "sårkanten" 360 grader rundt rustflekken.

Men ofte kommer rusta fra BAK falsen på skjermkanten. Derfra har den spist seg rundt kanten, eller enda værre, GJENNOM kanten før den "plutselig" vises på utsiden. Da nytter det lite å smøre på noe på utsiden.

 

En bil utsettes daglig for "sandblåsing" med alt fra sand, grus, vann, salt, fett, olje sot og "you name it".

Dermed må ALLTID overflaten rengjøres grundig før man har på noe som helst, det være seg polering, lakk eller rustmaling. Gjør man ikke dette ordentlig, blir resultatet dårlig uansett.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med at rustbullet er som seigt lim? herder det ikke skikkelig?

 

Joda. Ikke noe problem det det. Men det sitter noe så inni h* fast dersom du søler det på noe. Og dersom det kommer mye søl langs kanten på maleboksen, sitter lokket bom fast neste gang du skal åpne den. Jeg ødela hele boksen tilslutt.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår