ottar Skrevet August 5, 2003 Rapporter Share Skrevet August 5, 2003 Kjenner du ingen som kan sveise da? Om han da har sveiseapparat tilgjengelig er det berre å kjøpe ei kasse øl til han så får du litt opplæring. Etter grunnleggende opplæring(veldig lite) er det berre å trene trene og trene. Eg har lært omtrent alt eg kan om sveising, maskinering og slikt sjøl, har berre fått opplæring i kvisleis maskinene/apparatene funker. øve, trene,øve, trene.... "hot rod" gjorde det rette. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet August 5, 2003 Rapporter Share Skrevet August 5, 2003 Hvis du kjøper deg et apparat, husk å kjøpe bra kvalitet. ESAB f.eks. Det er lettere for en nybegynner å sveise bra med et bra apparat enn med et dårlig. Det viktigste i starten er at du har med deg en kyndig person som viser deg sammenhengene: "Hva gjorde du feil nå og hvordan rette på det." Vise deg hvordan en god sveis ser ut hvorfor den er god. Forskjellige type dårlige sveiser, og hvorfor de er dårlige, og hva du skal gjøre i hvert enkelt tilfelle for å få de bra. Høres komplisert ut men det er det ikke. Etterpå er det øve øve øve. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy405GTX Skrevet August 5, 2003 Rapporter Share Skrevet August 5, 2003 helt enig i at det er bare øvelse og hjelp fra en som kan det som trengs... Hadde en gammal sierra før som jeg pussa opp litt før jeg solgte den.. måtte da kappe ut flere deler av hjulbuene bak og fikk da muligheten til og lære og sveise litt... ble ikke så værst tilslutt Siter go fast go strong ;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mk1classic Skrevet Oktober 14, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2003 Kanskje litt sent, men jeg kom over denne linken med sveisekurs. http://www.hei-sveis.no/serv02.htm Siter "mk1classic" '83 Golf GTI Rabbit '83 Golf GTI "Prosjekt" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
darkblue Skrevet Oktober 14, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2003 Aldri forsent, jeg er ihvertfall takknemlig for å oppdage denne tråden. :D Skulle gjerne vært på ett sveise kurs i Drammen-Kongsbergs området, men finner ikke noe :| sukk Siter Ikke akkuratt løsgjenger Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ESCORT MK1 COSWORTH Skrevet Oktober 15, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 15, 2003 det er nesten bortkasta med sveisekurs for og sveise bil da dette er tynnplater og det trur jeg ikke det er noe kursa går ut på da dette er for og få folk ut i arbeid som sveiser/plate arbeider jeg er selv oppretter/lakkerer og blir helt deppa når de som er sveisere har lappa i sammen bilene sine og kommer for og ta grunnarbeid og lakk på bilene de kan ikke sveise bil(gjelder95%)av de bruker for tykk tråd for mye varme det har slått seg ,de har brent storehull som de har mått fylle igjen,fult av porer i sveisen for de har ikke gjort rent osv med andre ord det hadde vært like billig og fått gjort jobben av fagfolk med en gang i steden for at vi må rette opp og reparere alt etter de for at jobben skal holde mål til dere som fremdeles vil lære og sveise så bruk tynn tråd 0,6-0,8mm,gjør alt reint slip vekk lakk,understellsmase,bruk sveise grunninng på flatene der hvor platene over lapper hverandre,helsveis alle plater de hvor det ikke er punkt sveist orginalt,ikke bruk for mye varme da slår det seg(blir bulker)bank ut speningene av sveisen etter hvert,vær nøye med at det blir tett sveiset og at det ikke er noen porer(små hull i sveisen ser de best etter at det er slipt)for da har du rust der i løppet av kort tid vis du bytter ut deler med u orginale deler eks veng så må du fjerne al grunning på disse delen da dette bare er transport grunninng og einer seg ikke til og lakkere over da det blir fort rust vær nøye med og tillpase nye deler ca 0,5mm åpning mellom platene før sveising har du for stor åpning så må du legge igjen mye sveis som igjen blir mye varme(det slår seg og du brenner hull og får mye og slipe)og når dere sliper så ikke slip for mye for platene er bare 0,8-0,9mm som regel vis dere da tar litt for mye sier det seg sjøl at det ikke er mye stål igjen øving gjør mester så kom dere ut i garasjen og sveis Siter 70 escort mk1 rs 2000 - 74 escort mk1 cosworth - 89 transit cosworth 73 dodge challenger 440 magnum - 85 gmc pick up step side 98 golf - 86 nissan patrol - 88 ford sierra coswort Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
arildh Skrevet Oktober 15, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 15, 2003 punktum Siter 2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
darkblue Skrevet Oktober 15, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 15, 2003 En liten ting til :D Hva slags sveise apparat er å anbefale til bil sveising?. Jeg er helt blank på sveise apparter og betenelser. Siter Ikke akkuratt løsgjenger Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ESCORT MK1 COSWORTH Skrevet Oktober 15, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 15, 2003 kjøp et 150-180 amper det holder fint til de fleste reprasjoner eks migatronic(det har jeg sjøl i garasjen kostet ca 8000kr )norweld,kempi er også bra. et 3fas aperat er best og sveise med vis du har det koblet i garasjen fra før ville jeg velgt det men det er litt dyrere i innkjøp du må nok gi 5000-8000kr for et greit apperat + manometer og gass ikke kjøp de billigste 1 fas som det står strøm på tråden hele tiden det blir det bare noe klab med kjøper du migatronic,kempi,norweld så får du deler osv vis det skulle gå til helvete Siter 70 escort mk1 rs 2000 - 74 escort mk1 cosworth - 89 transit cosworth 73 dodge challenger 440 magnum - 85 gmc pick up step side 98 golf - 86 nissan patrol - 88 ford sierra coswort Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
classic Skrevet Oktober 15, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 15, 2003 Originally posted by mk1classic Hva med å ta kontakt med Gasolin i Brevik? De selger alt av restaureringsutstyr til kjøretøy. Jeg snakket med "eieren" på ekebergmarkedet tidligere i år. Han kunne være behjepelig med å finne mer avansert karosseriformings kurs i England, kanskje han vet om noen enklere sveisekurs i Norge. fyttirakkern. på den sia var det mye gromt!!!! Siter '01 Alfa 147 2.0TS SS '76 Ascona 16v Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HiiP Skrevet Oktober 16, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 16, 2003 Hmm vet hvor jeg kommer til å handle stach i fra nå :) Siter I have a right and a left brain, but there is nothing right in the left one and there is nothing left in the right. www.hiip-foto.com www.hiip.deviantart.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.