Gå til innhold

Er det vanskelig å flytte diffsperre fra 240 til 740

Ranger emnet


slitenvolvo

Anbefalte innlegg

Er det en komplisert operasjon å flytte diffsperre fra en 240 med 1031 til en 740 med 1031? Noe som lar seg gjøre med vanlig verktøy, eller trenger man spesialverktøy? Har aldri åpnet en differensial før, og har ikke peiling på hva som er inni.

 

Mener å huske at bakakslingen på 240 er noe smalere på 240 enn på 740, så det ikke går an å flytte over hele akslingen. Stemmer dette?

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en komplisert operasjon å flytte diffsperre fra en 240 med 1031 til en 740 med 1031? Noe som lar seg gjøre med vanlig verktøy, eller trenger man spesialverktøy? Har aldri åpnet en differensial før, og har ikke peiling på hva som er inni.

 

Mener å huske at bakakslingen på 240 er noe smalere på 240 enn på 740, så det ikke går an å flytte over hele akslingen. Stemmer dette?

 

 

Er ikke så vanskelig, men litt arbeid er det.

 

Det du må huske på og er at de eldre 240 har speedometer på girkassen, dvs wire, og 740 har el-speedometer, som er et "polhjul" som ligger på diffrensialen. Så hvis du har diff fra en eldre 240, så har du nok ikke polhjulet heller, og heller ikke speedometer. Husker ikke når 240 kom med el speedometer. Men er forskjell på antall tenner/tagger på polhjulet og. Mener 1031 har 54 tenner (correct me if im wrong:))

 

Men det du må gjøre er og ta av calippere og skiver.

Skru av den plata som ligger bak navet som hulet er skrudd på, er 3 13mm skruer mener jeg og huske, og dra ut stikkakslene.

Så må du skrue av dekselet på klokka di, inni der er det 2 klaver på hver side, som er holdt fast med 2 16mm skruer på hver.

Så faller nærmest diffen i hendene på deg.

 

Husk og bytte lagrene på den nye diffen før du setter den inn, samt finn ut hvor mangen skims det er bak lagrene, og bygg ut så avstanden fra tupp på lagrene på begge sider med samme avstandså den gamle diffen.

Du kan ha litt mer avstand, men ikke mindre avstand enn den gamle diffen.

 

Håper jeg fikk med meg alt nå, og forklarte riktig. Hvis ikke så finnes det nok personer her inne til og rette på meg:)

 

Lykke til, håper forklaringen min var forståelig

1990 Volvo 740 Turbo Intercooler

1986 Volvo 745 Turbo Intercooler

1986 Volvo 745 Turbo Intercooler Automat

1989 Volvo 740 GL

1997 Honda CBR 900RR Fireblade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ha ganske god peil for å shimse en bakaksel for å si d sånn... Masse utstyr må du også ha..

Innfestningane på 200 til 700 serien er totalt forskjellige og 700 akslinga er 7cm breiere...

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke kjøp orginal 740sperre! er så billig og lett med truetrack at jeg hadde hværtfall ikke vært i tvil, husk at den varer evig og;)

 

men kjøp en åpen 740aksling og monter den i, men pass på at det er med rikitg tonhjul(speedo griver-hjul) så slipper du å ta opp alt igjen.. men truetracken er like orginal diffen, så det er godt nok å bruke orginalshimsa.. jeg og 3andre jeg kjenner har gjort det, jeg og en annen gjorde det med truetrack

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo et sjanse spill da, diffane er jo ikke like... Sundin gjorde jo det å der har det begynt å komma non rar lyder gitt :P

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
men truetracken er like orginal diffen, så det er godt nok å bruke orginalshimsa.. jeg og 3andre jeg kjenner har gjort det, jeg og en annen gjorde det med truetrack

 

Som sagt før, pinjong og kronhjul MÅ shimses til den akselhylsa du skal bruke med mindre du vil risikere å kjøre med uling og feil tannavtrykk på kronhjulet...

 

For å få riktig tannavtrykk må pinjongen være innstallert med riktig høyde og diffen være justert riktig sideveis.

 

Det kan gå bra og bare ta en sjanse med å bruke de shimsa som sitter på pinjongen og ved siden av difflagera, men for gudsskyld sjekk tannavtrykket så sparer du mye tid og penger! det er ingen stor vitenskap.

 

Jeg fikk selv hjelp av en som visste hva han gjorde da jeg bytta på min aksel, av ikke type volvo, og det ble 100% med en gang. Den har holdt i flere år med daglig abuse etterpå.

 

Her kan dere se litt hva jeg mener og hvorfor

 

http://www.richmondgear.com/ringandpinion.pdf

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk og bytte lagrene på den nye diffen før du setter den inn, samt finn ut hvor mangen skims det er bak lagrene, og bygg ut så avstanden fra tupp på lagrene på begge sider med samme avstandså den gamle diffen.

Du kan ha litt mer avstand, men ikke mindre avstand enn den gamle diffen.

 

 

slik gjør jeg også, bare kontrollmåler shimsa med tommestokken, drar aldri fram , bakaksel jiggen, måleuret til å måle backlash mellom kronhjul og pinjong,,momentnøkler,merkefarge for å sjekke anlegg mellom kronhjul og pinjong

 

tar som regel bare av lokket bak på bakakselen å legger 2 bananer der sammen med en pose sagmugg fra min abu røykeovn +pumper på litt ekstra tykk gearolje jeg fikk fra den lokale hjullaster Guruen

 

:fatality: :fatality: :fatality:

 

:fatality:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt før, pinjong og kronhjul MÅ shimses til den akselhylsa du skal bruke med mindre du vil risikere å kjøre med uling og feil tannavtrykk på kronhjulet...

 

For å få riktig tannavtrykk må pinjongen være innstallert med riktig høyde og diffen være justert riktig sideveis.

 

Det kan gå bra og bare ta en sjanse med å bruke de shimsa som sitter på pinjongen og ved siden av difflagera, men for gudsskyld sjekk tannavtrykket så sparer du mye tid og penger! det er ingen stor vitenskap.

 

Jeg fikk selv hjelp av en som visste hva han gjorde da jeg bytta på min aksel, av ikke type volvo, og det ble 100% med en gang. Den har holdt i flere år med daglig abuse etterpå.

 

Her kan dere se litt hva jeg mener og hvorfor

 

http://www.richmondgear.com/ringandpinion.pdf

 

hvorfor MÅ dette gjøres!? ja jeg er fullstendig klar over hva som er hensikt, og hvorfor+++ men når diffene er like på mål, gamle shimsa brukes(selvfølgelig gamle høyre på nye høyre, gamle venstre på nye venstre) samme urørte pinjong, og kronhjulet flyttes bare rett over..

 

jeg har ingen rare lyder, blårøyk blir det, da er hvertfal jeg fornøyd..om jeg skulle spise opp et kronhjul eller pinjongen så er det ikke værre enn å bare bytte å gjøre det på "deres" måte da,men sålenge det funker fint uten så er det fint..

 

*men ja dere andre som skal igang med sperre, jeg sier bare åssen det har vært for meg, og selvfølgelig etter boka skal dere gjøre som de andre sier, men for meg funker det helt fint uten(så langt hvertfall)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, men korleis sån truetrack fungera? å pris?

 

Bilde020-1.jpg

 

:D

 

er drev som sviver inne klumpen, og ikke lammeller som vanlig.. så åpner den på 150Nm, et eller annet sånn... den er åpen når den skal, og sperrer når den skal, od du merker ingenting til den me vanlig pysekjøring, begynner du å gasse godt på i rundkjøring f.eks, merker du den fort slipper iforrhold til vanlig, men skal du jøre breit må du satse rimelig friskt før den slipper..(føler jeg omtrent motsier meg selv nå) vet ikke helt åssen jeg skal si, men den virker hvertfall:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår