Gå til innhold

Hvilke dekk/ dimensjon passer best på Omegan Bn?

Ranger emnet

optima

Anbefalte innlegg

Hei

Synes Omegan min (2000 OmegaB stv 2,2 16V) er en riktig sporhund med de dekkene den var levert med. 225/55-16. Den ble noe bedre når jeg bytta støtdempere foran, men på langt nær bra. Foringene foran er også skiftet(originale)

Det stod Michelin MX på når jeg kjøpte den, nå har jeg prøvd Pirelli P6000 uten det helt heldige. Pirelli har mykere stammer enn Michelin, og blir derfor veldig deiete med campingvogna i kroken. Har møtt noen som har gått ned til 215/55-16, men enda ikke helt fornøyd. På vinteren har jeg 195/65-15, og når jeg kjører ut disse på sommerføre så sporer den nesten ikke.

Har ikke lyst til å gi opp 16tommerne, men kanskje noen har noen bedre tips? Noen diskuterer polyurethane foringer, kanskje dette er løsningen? Tips mottas med takk

2000 Omega B stv 2,2i 16V aut. Elegance

1997 Vectra B stv 2,0 DI

http://www.opelregisteret.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Synes Omegan min (2000 OmegaB stv 2,2 16V) er en riktig sporhund med de dekkene den var levert med. 225/55-16. Den ble noe bedre når jeg bytta støtdempere foran, men på langt nær bra. Foringene foran er også skiftet(originale)

Det stod Michelin MX på når jeg kjøpte den, nå har jeg prøvd Pirelli P6000 uten det helt heldige. Pirelli har mykere stammer enn Michelin, og blir derfor veldig deiete med campingvogna i kroken. Har møtt noen som har gått ned til 215/55-16, men enda ikke helt fornøyd. På vinteren har jeg 195/65-15, og når jeg kjører ut disse på sommerføre så sporer den nesten ikke.

Har ikke lyst til å gi opp 16tommerne, men kanskje noen har noen bedre tips? Noen diskuterer polyurethane foringer, kanskje dette er løsningen? Tips mottas med takk

Eg kjører 235/40-18 framme og 265/35-18 bak og orginale foringer framme.. og litt senket då.. sporer kun hvis det e ekstreme spor i veien, men hvis det e ekstreme spor i veien, kan eg ikke kjøre i sporene, for då tar eg nedi i midten av veien med understellet.. større felger og mindre gummi, eller smalere dekk.. e mitt tips ihvertfall..

Har: -05 Rexton RX270 XDi Topline
Hatt:-95 Blazer 4.3 V6 4x4, -10 Berlingo 1.6 HDi, -99 Omega B2 2.0 DTi, -95 Opel Omega CD 2.5 V6, -93 Ford Sierra 2.0 clx, -91 Opel Omega A 2.0i, -87 Opel Kadett E 1.6, -84 VW Golf 1.8 CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem forstillingen når det gjelder sporing.

Det er de store foringene bak som lager trøbbel.

Byttet ut hele forstillingen på min omega samt dempere rundt om. Sporingen var der fortsatt, men i mindre grad. Så byttet jeg ut de store foringene bak, og sporing samt skifte fra under til overstyring i sving forsvant som dugg for solen. Det blir mindre komfort da smådumper og asfalt skjøter merkes. Kjører du med vogn er dette løsningen for deg. blir helt ny bil.

http://www.tiger-speedparts.no tror jeg nettadressen var.

På ALKOHOL (E85)

Omega 2,0-2,5V6 98mod. Drifting along slippery roads!!!

Omega 2.0 94mod. Prosjekt :) Snart spiker !! Spiker nå, hvil i fred :)

Astra F2 95 mod. 1,6 16V Bruksbil Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

http://www.tigerspeedparts.no var adressa. Mye snacks til Opel her gitt:pray

Den store er jo kurant å skifte, så det skal jeg prøve. De har også noe som heter camber kit bak, er dette bare for senka biler eller bør disse også skiftes i samme slengen? Må vel ha hjulstillingskontroll og da?

Har du vært borti at venstre forhjul slites på innerkant? Har sett flere med samme problem, men har ingen løsning...

2000 Omega B stv 2,2i 16V aut. Elegance

1997 Vectra B stv 2,0 DI

http://www.opelregisteret.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører med 225/40-18 og har ikke opplevd sporing (Ikke engang nordover i høyrefila i Nordbytunnellen :D). Kjører en del rundt Akershus, Østfold og Oslo. Eneste som er "plagsomt"/uvant er vei"støyen" i forhold til 195/65/15 som satt på fra før av, hehe...

"This car will shatter 100 Mph in second gear only, imagine the speeding tickets you would be getting in a car like this … if they can catch you that is."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Hei

Den store er jo kurant å skifte, så det skal jeg prøve. De har også noe som heter camber kit bak, er dette bare for senka biler eller bør disse også skiftes i samme slengen? Må vel ha hjulstillingskontroll og da?

Har du vært borti at venstre forhjul slites på innerkant? Har sett flere med samme problem, men har ingen løsning...

hvis du ser i tråden min, så kan du se at eg har skiftet alle de foringene bak.. kan sette på kamberkittet fordi om ikke bilen e senket.. men når du skal justere hjulstillingen må du ta av det orginale spissingstaget og sette det på igjen i en "nøytral" stilling da både spissing og camber justeres med kittet.. ganske genialt det kittet må eg si..

det med slitasje på innsiden e mulig litt skjeiv camber.. ta en hjulstillingskontroll.. men kan også ha noe med hvordan du kjører i veien.. min far har en veldig skarp sving ned en bakke til garasjen sin, og han slet ut det ene framhjulet mye raskere enn det andre.. (han rygger alltid ned i garasjen på samme måte)

Har: -05 Rexton RX270 XDi Topline
Hatt:-95 Blazer 4.3 V6 4x4, -10 Berlingo 1.6 HDi, -99 Omega B2 2.0 DTi, -95 Opel Omega CD 2.5 V6, -93 Ford Sierra 2.0 clx, -91 Opel Omega A 2.0i, -87 Opel Kadett E 1.6, -84 VW Golf 1.8 CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Tror det er camber feil jeg også. Men hadde samme problem med min. Sleit ut innsiden av venstre forrhjul. Men tror det har sammenheng med de store foringene bak. Den ene foringen var mere slitt en den andre, og den var litt lei å svinge med ene veien. Dette forsvant etter bytte av foringer og 4 hjuls kontroll. Har montert koni dempere bak, og snart skal Gule Koni på framme også, samt 40mm senking. Mister litt komfort, men å få den store bilen stødig på veien er et krav fra min side.

Skal legge ut litt bilder i min egen tråd snart, med historie og forbedringer. Venter bare på høsten. he he he..

På ALKOHOL (E85)

Omega 2,0-2,5V6 98mod. Drifting along slippery roads!!!

Omega 2.0 94mod. Prosjekt :) Snart spiker !! Spiker nå, hvil i fred :)

Astra F2 95 mod. 1,6 16V Bruksbil Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...