Gå til innhold

Dunking i høyttalere ved avslåing av spiller

Ranger emnet

wazzza

Anbefalte innlegg

Jeg har vært her på forumet og sett litt over ei tid, men nå trenger jeg hjelp og har derfor registrert meg.

Saken er at jeg er nesten grønn på bilstereo, men har elektroutdanning.

Utstyret er som følger:

Spiller:pioneer DEH P5800MP

hattehyllegøyttalere: pioneer tsa6901

dørhøyttalere: Noe pioneergreier

Forsterker: Cube SBA-424

SBA -424:

Channels: 4, 2 or 2 (bridged mode)

RMS power @ 4 ohm: 4 x 65 watt

RMS power @ 2 ohm: 4 x 95 watt

RMS power @ 4 ohm: bridged 2 x 190 watt

Frequency response: 10Hz – 30 kHz

Signal to noise ratio: >98dB

THD: <0,05 %

Input sensitivity: 200mV – 2V

Input impedance: 22kohm

Internal filter: FLAT/SUB (CH 1-2) and FLAT/HIGH (CH 3-4)

Subwoofer filter: 30 – 500 Hz/12dB

Highpass filter: 50 – 800 Hz/6dB

Damping faktor: >120

Fuse rating: 30A

Dimensions: 249x48x335mm

Høyttalerne er koblet til forsterker, ikke på spilleren...

Til problemet:

Når jeg skrur av tenninga eller skrur av spilleren smeller det i høyttalerne. Det er såpasse kraftig at jeg frykter for livet til høytalerne.. Jeg gjorde et lite eksperiment med å koble "remoten" til spilleren på første hakket på tenninga, AC eller hva det heter. da kan jeg starte forsterkeren uten at spilleren er på. Det samme skjer nå. Det smeller som FAN...

Er det feil med forsterkeren? Naboen har samme forsterker, men det er litt kluss å demontere hans for å teste i min.

Jeg har lagt både pluss og minus helt fram til batteriet og ikke bare jordet i chassiet. Det er snakk om 4-5 meter. Ringte bilstereospesialisten i Tromsø for å høre hva de trodde det var. Dimlingen der mente at et røtent chassis ledet strøm bedre enn 35mm^2 startkabel!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig med deg wassa ;) eneste grunn til at "alle" jorder på karoseriet er at det er enklest... ellers optimal og "mest riktig" er et like stor kabel som pluss kabel -om du bare har et batteri foran self.

Men tilbake til problemet: dunker det når du kobler ifra signal kablene og? prøv det isåfall, da du konstaterer om det er forsterkeren eller spilleren som sender ut en kraftig støy puls på inngangene ;)

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å koble fra all kontakt mellom spiller og amp, dvs phono/rca og remoten. Remoten er jo bare et 12V signal som jeg har hentet fra tenninga nå. Hvis jeg har på tenninga og tar ledningen borti remote-kontakten starter ampen uten noe dunk eller bråk, men når jeg fjerner ledningen smeller det.... Skal høre med naboen om jeg får prøvd hans amp. Jeg skal sette batteriet på lading...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan bare litte grann... ;) men deet er ikke noe galvanisk skille nei... da det ville kreve en kvalitets trafo. Men det er pseudo balansert inngang med opamper, så teoretisk skal nesten ikke trekkes noe strøm da begge ledere i RCA har samme inngans impedans men eventuelt støy som oppstår i begge kablene vil ha samme fortegn men når de kommer inn på den pseudo balanserte inngangen i ampe så vil dette summeres på utganegn og da vil støy pulsen være i motfase og bli eliminert, derfor hører man kraftig støy om man holder et av punktene til RCA inn på skjermen til phonopluggen i inngangen til ampen... ;)

ellers var jo freemason som hadde "litt støy"... trafo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt akkurat samme problem som trådstarter. Har hatt 2 billige spillere der det ikke kom noe dunk/smell når man skrudde den av, og har hatt 2 dyrere spillere der det smalt og rista i hele bilen når man skrudde av. Burde vel egentlig vært omvendt men. Noen som sa det ville hjelpe å legge opp ekstra jord til spiller å jorde den rett i godset. Ikke vet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat koblet opp frontsettet mitt og det kommer et lite dunk/pop når jeg skrur av også, men ikke rare greiene, høres ikke spesielt farlig ut. Jeg spiller iinn høytalerne nå og har forsterker gain/input sens ganske lavt. Kanskje det smeller mer om jeg skrur opp? Får ikke håpe det...

Pioneer/Premier DEH P5800 (US versjon, lik DEH P6800 i EU)

Focal 165V1 frontsett

Phoenix Gold ZXti475

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har vært borti samme problemet og ble fortalt at det var trege transistorer

hehehe... sorry at jeg ler men den var ny faktisk. Men om du skulle ha "for trege transistorer" så ville de ikke greid å spille alle frekvenser siden de ville vært "for trege" til å spille over enkelte frekvenser... men det personen mente var at "utgangene" slår seg på for seint, men egentlig er det omvendt da de fleste lydkilder -radio, cd, dvd, osv- vil generere en asymetrisk puls på utgangen ved påslag siden strømsforyningen må "bygge seg opp" til riktig arbeids spenningen og som kjent de fleste transistorene leder ikke før basis spenningen er over 0,7 volt og ved usymetry i enkelte kretser så kan det oppstå støy pulser. Vanligvis bruker man en muting krets som kortslutter utgangen på signal kilden for å slå seg av etter noen sekunder og "fjerne" kortlutningen på utgangen og lar signalen passere videre til forsterkeren.

I forsterkeren skjeer det samme og for ungå smel i høytalerne blir det brukt releer som "bryter" den ene polen som er til høytaleren (gjerne + kabelen men innenfor forsterkerens kabinet og det er den klicken vi hører i de fleste ampene etter påslag) i hjemme forstekere men i bilforsterkere brukes sjelden releer pga avanserte kontrol kretser i power supplyen. Men inngangene på forsterkeren har en mutings krets som fungere på nøyaktig samme måtte som det er i head unit (signal kilder) og enkelte ganger er disse mutings kretsene litt for raske med å slå seg av og "slipper gjennom" støy som kan komme inn i inngangene.

så "riktig rekefølge" ved påslag ville vært at cd spilleren/dsp/EQ slår seg på først og etter 3-5 sekunder slår seg forsterkeren på, og ved avslag skulle vært omvendt, altså forsterken slår seg av først og etter 3-5 sekunder slår seg av spileren eller dsp/EQ.

ser ut som det er noe feil i ampen din wassa, men prøv med en annen amp om du kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også bruker på offroad.no og har laget en tilsvarende tråd der. Der var det en kar med to kompiser og disse cube forsterkerne. Begge var plaget med at det smalt i høyttalerne.

Jeg tror jeg leverer den tilbake på mandag... Det rare var bare at jeg kjøpte samme forsterker til naboen. (jeg jobber på bilxtra og kjøpte utstyret der). Hans forsterker smeller ikke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider