Gå til innhold

Konstant choke

Ranger emnet

bjørn

Anbefalte innlegg

Nå har det oppstått et problem med min '87 tic. Den starter, men går ujevnt på tomgang. Den er helt kraftløs på lave turtall og virker som om den kveles. Jeg må få ordentlig turtall og turbotrykk før den orker noe som helst også lukter det veldig bensin av eksosen.

Så på meg virker det som om motoren går på konstant choke. Hva kan grunnen til det evt være? Dette oppstod når jeg kjørte i 80kmt bortover ring3 i Oslo.

Takk for alle tips!

[ Volvo 242 -82 ]

[ Fiat Uno Turbo -86 ]

[ Ford Sierra Cosworth -91 ]

[ Volvo 240 -83 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se, dette har jeg konstantert så langt :

-Problemet fortsetter når kaldstartdysa er koblet av og når tomgangsregulatoren er koblet av.

-Vann- og lufttemp sensor forandrer motstand - ergo de er ikke døde. Vet ikke hvilken motstand de skal ha.

-Startgasstrikset avslører ingen falskluft noe sted.

-Luftfilter er ikke tett.

-Plugger er fine.

-Alle dyser tikker som de skal.

-Ingen synlige defekter på ledninger.

Hva jeg skal sjekke :

-Bensintrykk, altså evt tett btr.

Spørsmål:

-Hvordan åpner/rengjør jeg lmm? Må jeg bryte den forseglingen som er rundt det sorte lokket?

-Noen som vet motstandsverdiene tempsensorene skal ha?

-Noen som har en lmm (bosch# 035) til overs?

Spennende med elimineringsmetoden :-)

[ Volvo 242 -82 ]

[ Fiat Uno Turbo -86 ]

[ Volvo 240 -83 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda nå var feilen funnet!

Orjuz hadde rett, det var btr som køddet det til med for høyt trykk. Jeg hadde en btr fra en '96 b230fk liggende og etter jeg satt på den gikk den klokkerent. Ihvertfall på tomgang, skal ut og teste nå snart.

Noen som vet om det er sånn nogenlunde samme bensintrykk på b230et og b230fk?

[ Volvo 242 -82 ]

[ Fiat Uno Turbo -86 ]

[ Volvo 240 -83 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider