Gå til innhold

Golf II JBL jomfru prosjekt

Ranger emnet

Jib-mester bob

Anbefalte innlegg

Yepp yepp! Da har jeg fått fløtta meg over fra mopedportalen til bilforumet.net. Jeg klarte så klart ikke å holde meg unna stereo, siden dette er min kuleste hobby, og så langt dyreste!

Planen fra jeg var 13 år var at jeg ville ha GOlf! Og golf ble det. Kjøpte meg en strøken og ganske så orginal Golf II 88 modell 1,8 L.

Så var det bare å begynne da!

Jeg tok mål av trunken min og drømte meg vekk. Valget falt på sony explod, men endra mening fort da jeg fikk nesten samme prisen på komplett jbl pakke.

1%20bilen.jpg

Her er da bilen i sin fulle forfatning, dønn orginal!

Så måtte jeg jo på handletur. Denne gangen ikke klær som skulle hamstres, men anlegg. Da valgte jeg å ta med en uvant handlekompanjong, nemlig far sjøl i huset, gammel hobby til han også det, stereoanlegg.

2%20handlepakker.jpg

Her er pakkene.. Virker nesten som om alle de julaftene jeg ikke fikk noen harde pakker ble kompensert her, takk bilradiospesialisten for at dere hadde det jeg trengte. Valget ble Jbl cs12 " sub, Jbl jubileumsforsterker GTO-4060 og jbl hatthyllehøytalere 6 x 9 ". Spilleren min var ikke på lager, så kjøpte en rimeligere versjon. Sony explod spillern.

Så gjenstod bare monteringa!

Så var det monteringsdags dagen etter, dette hadde jeg gledet meg til. Selveste eksamen i audio og bilstereo.

3%20bagasjerommet%203orginalt.jpg

Så her baki skal det skje mye, begynte å måle litt først.

4%20cockpit%20med%20kabler.jpg

Her ser vi cockpiten, fått reve ut den gamle kassettspilleren fra blaupunkt fra forrige millenium. Litt kabler er målt opp og lagt på gulvet som man kan se. For et kaos, enda!

5%20skjule%20kabler.jpg

Deretter reiv jeg opp lister og matter forann og bak, pluss masse deksler på begge sider av konsollen forann for å få skjult kabler. Her ser vi høyresida bak hvor jeg har begynt å skjule høytalerkabler.

6%20skjulingavkabler.jpg

Dette likedann med forrige bildet, er skjuling av kabler. Dette er forann i dørken. Signalkabel også medregenet denne gangen.

7%20signaloghoytalerkabler.jpg

Dette er ikke så lett som det ser ut som. Å få tredd kablene opp til spilleren tok tid! Men så ble det også gjort orntlig.

8%20signaloghoytalerkabler_bak.jpg

Endelig, ferdig skjulte kabler på høyre side. Bare å skru på lister å deskler igjen.

Så videre--->

9%20monstercable_Festessnart.jpg

Så fikk jeg trøkt igjennom monster-kabelen (strøm) igjennom torpedoveggen, og bak sikringsboksen til bilen. Hakke kobla til enda, fant ut at det ikke var så lurt egentlig. Sikringa står heller ikke i her enda. ( Ville ikke risikere noe)

10%20hatthylem%e5ling.jpg

Så skulle hatthylla til pers. Fant ut at to 6x9" høytalere og forsterker ikke var for tungt til å ha oppå der. Så jeg kjørte på. Mål måtte tas først og fremst som man ser her.

11%20hatthyllenestenferdig.jpg

Jobbe jobbe, nesten ferdig hatthyllehøytalerne og. One more to go! Hatthylla var faktisk laga i ett rart materiale, så skarp kniv funka bedre enn stikksag!

12%20hatthylle%20ok.jpg

Å se så fint det ble, kaos under, ryddig der oppe. Ble ganske tett faktisk, og satt so ei kula!

13%20material%20sub.jpg

Så skulle det bygges litt igjenn da, og vi er over på dag tre faktisk!

Sub skulle bygges, og material var saget opp etter mål. 35 liters lukket kasse skulle lages, og jeg og fattern klødde oss bra i hode etter en sommer uten matematikk for meg, og et x-antall år for han. Volumberegning er ikke bare bare.

14%20s%e5nnskalsubbli.jpg

Så stillte vi den opp sånn som den skulle bli. Stygt? Blir bedre skal du se!

15%20frest_hull_sub.jpg

Viktig å ha detaljene på plass. Veit at det er viktig å frese ut hull til MDF plater, siden de sprekker så lett. Tok ingen sjansespill med 22 mm spon heller.

Skruehull på langsidene ca 10 cm fra hverandre.

16%20skru_sub1.jpg

Skru og gru! Her skulle det en del sponplateskruer til. Trengte assistanse, slik at ting gikk litt fortere enn bare en person ;-)

17%20sub_vinkler.jpg

Det hele burde bli ganske tett, derfor lot jeg ingenting bli overlatt til tilfeldighetene. Vinkler meg her, og der.

18%20kle_Sub1.jpg

Biltema solgte meg brukbar filt til å kle kassen med, dette arbeidet tok f*en meg mer tid enn jeg hadde tenkt. Sen Lørdags-kveld ble enda senere lørdags kveld. skrudde opp tre plater som jeg kledde først. Deretter en-og-en plate.

19%20kle_sub2.jpg

Fjerde plate skrues på. Filt og stifter fløy veggimellom!

20%20kle_sub3.jpg

Da mangla bare topplata. fint?

21%20terminal.jpg

Terminal må man også ha, skrudde inn min på sida, skal vel bli greit tett.

22%20borre%20elementhull.jpg

Så var vi på siste plata. Borrer ut hull til elementskruer her. SAgde ut baffelhullet først, deretter la jeg filt utapå. Smart triks det, å skjære et lite kryss i filten over hullet, slik at du nesten må slå elemented neddi. Da veit du at det blir greit tett! Sitter knallbra hos meg væffal.

23%20sub_kle4%20med%20element.jpg

En siste sjekk før filten skulle på plass!

24%20gitter%20og%20sub.jpg

Der! Var gitter og sub i kasse på plass. Ble rimelig greit. Bare forsterker og påkobling som gjennstår.

25%20forsterker%20ok.jpg

Her ble det i korteste laget med kabler, men forsterker er iaf på plass, og kablene inntakte. Jord fra spiller og forsterker er begge festet på samme sted. Sikkerhetsbelteskruen.

26%20endelig%20ferdig_langtunna.jpg

27%20endelig%20ferdig_closeup.jpg

Det var det endelige resultatet, litt kabelrot som skal skrues opp og skjules der bak. Men alt i alt ble det ganske bra!

Spiller høyt som f***, men gjennstår enda 20-30 timer med fininnspilling før det endelig sier BANG! BOOM!

Håper dette var noe fornuftig lesestoff til dere, og kanskje dere har noe dere skulle ha gjort i bilen. Ikke nøl med å monter anlegg i vert fall..

Neste ut blir å montere lcd skjermer. Multimediasett.

Ha en fin høst folkens!

C ya!

Steffen

I'm a audio keeg, what more can I say. JBL team

-------------------------------------------

Get ready to be surpriced by the sound!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne anledninger jeg virkelig savner Golfen min :): JBL jah, har ikke hørt noe annet enn Decadene deres, men de spiller nå sykt da :): Fett proskjekt, med masse fine bilder :D:

1988 Golf II aka. Helene

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville brukt 200,- og 4 timer på å pussa opp litt i bagasjerommet også jeg da...

Hehe, funny at du nevner det. JEg har bilen i Trondheim, og bor i Lillehammer så har ikke fått henta den eller lappen enda. Men har suttet i tre dager å tenkt på akkurat hvordan bagasjerommet skal se ut. Skal trekke filt rundt mdf plater på sidene og i bunn. Det blir bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Jeg veit ikke hvor tett det er. Jeg hadde trodd det skulle bli helt potte tett. Har kjent i alle skjøter om det lekker ut litt luft, men har ikke kjent noe. Kassa er bygd etter presise mål, og da ikke medregnet filt. Så da jeg skrudde den sammen uten filt var den bra tett da også. Så med filten utevendig, og lim innvendig skulle det vel bli veldig bra. Er førstegangs på BIL-stereo enda, så har lært masse eksakt hva jeg bør gjøre og ikke. Enkelte feil gjør jeg ikke igjen, det med kassen, der har jeg ikke gjort så mye feil. Blei ganske bra syns jeg sjøl. Kommer med update når jeg har fått modda bagasjerommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lyddemping av bilen da? Det hadde jo vært en idè for finere lyd/mindre støy utenfra..

På basskassa så holder det å bruke noen stift og dugelig med trelim..

WOrd. Ja det funker

Skal se etter hvert det med lyddemping. Klirrer i allefall bra i skiltet, så det er første prio. Og etterhvert hvis jeg får tak i frontsett blir det å tette alle krinker og kroker av dørene fremme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yeya! Da har jeg fiksa nytt bagasjerom bak. Mangler sideplater, skal fikse det siden, men det ble jo 300 % økning i stil der bak. LA spon med ganske bra passform, som jeg kledde i svart filt, det ble greit, bilder kommer. Rett fra fylla, så er lite jeg kan gjøre nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider