Gå til innhold

Vil slippe til 17-åringer på veiene!

Ranger emnet


Qee

Anbefalte innlegg

Vil slippe til 17-åringer på veiene

 

17-åringer bør få kjøre bil alene i trafikken som en del av kjøreopplæringen, foreslår tre fylkeskommuner.

 

OLA HENMO

PÅL ENGHAUG

 

 

Tut og kjør. Tre fylkeskommuner vil tillate 17-åringer bak rattet.

 

FOTO: OLA URDAHL

LES OGSÅ

Vegdirektoratet jubler ikke - 30.07.03

- Fint å få prøve seg litt alene - 30.07.03

 

For alle som mener at trafikken vil bli sikrere bare aldersgrensen for å ta førerkort blir hevet, vil forslaget fremstå som et paradoks. For hensikten er faktisk å få ned antallet ulykker blant de yngste førerne, og det vises til at erfaringene fra både Sverige, USA og Canada er positive.

 

Det er trafikksikkerhetsutvalgene i trøndelagsfylkene og Møre og Romsdal som i samarbeid med SINTEF står bak planene om et forsøksprosjekt der ungdom får kjøre alene når de er 17 ½ år. Da skal de imidlertid ha startet opplæringen som 16-åringer. Med et grunnkurs.

 

Dette kurset inneholder både en praktisk og en teoretisk del. Praksisen omfatter læring av basisferdigheter ved en trafikkskole, og deler av kurset kan kjøres på bane eller i simulator, mener SINTEF.

 

Slik oppnår man at ungdommene ikke er helt blanke når de slippes løs med privat øvelseskjøring. Også ledsagerne, som skal veilede elevene privat, skal gjennom et praktisk og et teoretisk kurs før de kan la ungdommene trykke på gassen.

 

Etter 12 måneder med privat øvelseskjøring med ledsager samt kjøretrening på trafikkskolen, skal elevene ha en test. Denne skal avgjøre om de er kvalifiserte til å slippes løs i trafikken som en del av kjøreopplæringen.

 

Kriterier

Ifølge forslaget må følgende kriterier innfris for at eleven skal få øvelseskjøre helt alene:

 

 

 

Kjøringen er avgrenset til en bestemt bil.

 

Det foreligger en avtale med forsikringsselskapet.

 

Bilen er særskilt merket.

 

Kjøringen er begrenset til bestemte tidspunkter på døgnet.

 

Ingen kjøring med jevnaldrende.

 

Kjøringen skjer ved naturlige transportoppdrag og gir varierte kjøreopplevelser.

 

Det føres en egen loggbok.

 

 

I løpet av de seks månedene med kjøring uten ledsager skal det være to samlinger på trafikkskolen. Ledsager skal også følge opp og rapportere uhell eller andre forseelser som kan være grunnlag for at eleven blir fratatt muligheten til å kjøre alene.

 

- Vi hadde håpet at dette kunne komme i gang fra 1. januar neste år. Nå kan det antagelig tidligst skje fra neste sommer, sier Susanne Bratli (a), leder av trafikksikkerhetsutvalget i Nord-Trøndelag. I forslaget er det tenkt at det i første fase av prosjektet må være med 100- 150 elever og minst syv trafikkskoler.

 

- Vi gjør dette fordi vi lenge har vært opptatt av å redusere antall

bilulykker blant ungdom, forklarer Bratli.

 

SINTEF deler for øvrig kjøredyktigheten inn i fem ulike faser. Vi starter som "grønne" nybegynnere, går over til å bli "viderekomne" nybegynnere, fortsetter som "uerfarne" førere og tar deretter steget opp til å bli "dyktige" førere. Det øverste nivået når bare et fåtall av alle med førerkort. De er "avanserte" førere eller "eksperter".

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article.jhtml?articleID=593721

 

Vegdirektoratet jubler ikke

 

I Vegdirektoratet fins det flust av eksperter, og de jubler ikke over forslaget om nok et prøveprosjekt.

 

Direktoratet har nemlig laget sitt eget forslag til hvordan opplæringen til førerkort bør legges om. Denne omleggingen vil ikke være gjennomført før 2005. At Samferdselsdepartementet nå i tillegg gir sin støtte til forslaget fra de tre fylkene, reagerer direktoratet på. Fagfolkene i Vegdirektoratet synes den er "uvanlig", fordi beslutningen er tatt uten at direktoratet som fagmyndighet er orientert. Og at ungdom på 17 ½ år skal få prøve seg alene bak rattet, passer ikke inn i direktoratets nye planer for hvordan kjøreopplæringen bør skje.

 

- Vi har få ressurser til dette arbeidet, og vi må være samkjørte for å dra nytte av det vi gjør. Det virker som det i dette prosjektet er forutsatt at vi deltar, noe som kan bety at våre tildelte budsjettmidler blir disponert uten vår medvirkning, sier seksjonsleder Sonja Sporstøl i Vegdirektoratet.

 

I et brev til Samferdselsdepartementet påpeker direktoratet

at forslaget trolig må behandles i Stortinget, fordi hverken direktoratet eller departementet kan gi dispensasjon fra kravet i veitrafikkloven om at du må være 18 år for å kjøre bil på egen hånd. Også testen som elevene må bestå ved trafikkskolen før de slippes løs alene, trenger godkjenning i Stortinget, påpekes det.

 

I brevet forslår Vegdirektoratet derfor at deres eget forslag prioriteres.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article.jhtml?articleID=593724

 

 

tanken er jo god, men jeg vett ikke helt hva jeg mener, selvsagt så mener jeg at opplæringen vil bli mye bedre..

 

men hvordan skal en 17 åring liksom klare og

*Kjøringen er avgrenset til en bestemt bil.

*Kjøringen er begrenset til bestemte tidspunkter på døgnet.

*Ingen kjøring med jevnaldrende.

*Det føres en egen loggbok.

 

hadde jeg hatt lappen når jeg var 17 år så hadde jeg "GANSKE" sikkert brutt det meste. Det tror jeg også flere av dere ville gjort.

 

Er ikke helst sikker på hva resultatet ville blitt, selvsagt det var jo gode resultater i USA/CANADA, men er enda ikke sikker på hvordan det ville gått i virkeligheten til tross for en ganske omfattende opplæring...

 

Andre meninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Orka ikke å lese igjennom alt jeg, men det burde vært sånn som i usa.... eller deler av usa da, så man kan få lappen "i posten" når man er 16:D

Suzuki RM125 2001 SELGES (Send PM)

 

250 4-takt er på vei :D

En japansk bil kommer til våren....:D:D:D:D

 

xHusqvarna WRE125

xKX125 1993mod

xYamaha QT:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mazdaharry

Ja, for 16-åringer bør jo kunne kjøre bil helt alene og ta ansvaret det medfølger. Dummeste forslaget til nå.

 

Oi oi..... noen som har stått opp på feil bein idag eller?? Det var en spøk hvis du ikke skjønte det.:rolleyes:

Suzuki RM125 2001 SELGES (Send PM)

 

250 4-takt er på vei :D

En japansk bil kommer til våren....:D:D:D:D

 

xHusqvarna WRE125

xKX125 1993mod

xYamaha QT:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg gidder ikke lese det som står, leste dette i aftenposten i går..

 

mulig noen har skrevet dette før meg, men som jeg tenkte når jeg leste dette..

 

Norge vil ha NED antall dødsulykker.

hvorfor da slippe ut ENNÅ yngre ungdom når dem alt klager på "oss" under 24?

 

og hvorfor bruke mange millioner på å skille veier for så å slippe ut 17åringer osm har mer enn nok med å finne rett gir på en rett strekke og med det klarer å kjøre inn i et par biler som kjører i samme rettning?

 

ergo. en 17-åring har INGENTING i trafikken å gjøre uten en RØD L

eller på en moped.. (ja 125ccm er MOPED)

 

et kjøretøy som må ha over 10 000rpm for å holde fartsgrensa på siste gir på en norsk motorvei har ingenting der å gjøre..

1991 BMW 325I TOURING

x 1992 Ford Sierra 2.0 CLX

x 1986 Ford Sierra XR 4x4 2.8 v6

x 2000 hyundai coupe 2.0

x 1998 Hyundai coupe 1,6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by bing

og hvorfor bruke mange millioner på å skille veier for så å slippe ut 17åringer osm har mer enn nok med å finne rett gir på en rett strekke og med det klarer å kjøre inn i et par biler som kjører i samme rettning?

 

Nå har jo ikke alle 17 problemer med og finne rett gir ;) men de må jo igjennom en mye mer omfatende opplæring en en 18 åring i dag..

 

-----

Her vil de jo også bli rangerte hvor gode de er, da vil kanskje problemet være at de som ikke "er eksperter" vil bevise at de er like gode, noe som kan ende i tragiske hendelser.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17-åringer bør kanskje få kjøre alene i trafikken, men under en kort periode I BYEN. Jeg er 17 (blir 18 3. desember). Om jeg tar en kjøretur i byen alene lærer jeg nok mye før oppkjøringen. Enkelte liker ikke foreldrene sine :P. Men om de hadde sluppet meg ut på landeveien alene ville jeg nok kunne blitt fristet til mye rart om en gammel volvo hadde kjørt forbi. Reglene bør være spesifiserte, og det bør ikke være mer enn en jevnaldret pasasjer i bilen.

- Volvo 240 '88

(x) BMW 520i '91, Opel Astra Stv. '96, Mazda 929 '84, Mazda 929 '84, Mitsubishi Pajero '85, Ford Escort 1,6 CLX '90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå leste jeg forresten litt bedre igjennom dette... Jeg synes en jevnaldret bør kunne være med.. Om en jevnaldret har tatt trafikkteorien og jeg har tenkt å droppe det, kunne jeg gjerne hatt med denne personen. Men et halvt år?? Det er litt lenge.. alle 17-åringer kommer til å tøye grensene laangt på den tiden.

- Volvo 240 '88

(x) BMW 520i '91, Opel Astra Stv. '96, Mazda 929 '84, Mazda 929 '84, Mitsubishi Pajero '85, Ford Escort 1,6 CLX '90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig at bare sånn kjøring for å trene seg er bra, men det er ikke en god ide å la unger få lappen før man er 18 år!

Klart, noen er gode til å kjøre, men når jeg er på island skjer det uhell hver time som involverer en 17 åring..

 

Eller.. Kanskje ikke, MEN det skjer så å si hele tiden.

Fetteren min hadde blitt stoppet 2 ganger pga. han kjørte på rødt lys, 1 gang da han ble stoppet i ca. 200 km/h og til slutt rullet han på en vei utafor byen.

 

Dette er innenfor 3-4 måneder etter han fikk lappen.

(Har også flere historier, men gidder ikke skrive dem :P)

-Mercedes Benz 190E 2.3 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår