Gå til innhold

Fiat Panda stappfull ta go'lyd!

Ranger emnet

kickerdude

Anbefalte innlegg

sikkert... lærte en gang at 3 db er dobbelt så høyt... å den går jeg fortsatt for.............og sikkert ganske mange flere som gjør det også...

:ass:

Du lærte nok at du må doble effekten for å spille 3dB høyere... (sett at høyttalerne faktisk har mer å gå på, da...). Det er hva jeg lærte på skolen, i alle fall.

Undersøkelsene Zetec refererer til er jo kun en stadfestelse av at en økning på omtrent 10dB i lydtrykk ble OPPFATTET som dobbelt så høyt av de som hørte på, og kan derfor tas med en god klype salt - selv om det kanskje er slik mange OPPFATTER det, er det vel ikke dermed sagt at det er fakta.

Hva jeg tenker meg fram til i farta uten å undersøke:

Rent teknisk sett er det ikke lett å omtale noe som "dobbelt så høyt" i en logaritmisk skala som dB - for hva man må øke med for å spille dobbelt så høyt, vil vel da også øke med hvor på skalaen man er fra før. Sånn er det jo, det er en grunn til at volumkontrollen (potmeteret) i forsterkere ikke er linjær, men logaritmisk. Nettopp fordi man må minske motstanden slik at effekten øker i tråd med hva øret oppfatter som linjært.

La oss se på 3dB-gir-dobbelt-så-høy-lyd-scenariet: I og med at du, ved å legge til en høyttaler som tilføres samme effekt som de øvrige, øker lydtrykket med 3dB, kan si at du spiller dobbelt så høyt. Forklar da følgende: Du har 9 høyttalere fra før, og legger til en ny og dermed øker 3dB - har du doblet lydtrykket da og, eller?

Uansett så er begrepene uvesentlig, hvertfall i mine øyne. Bedre å forholde seg til dB-skalaen, da. Rene, målbare tall! :D

Og tallene sier følgende: 140dB er ikke så jævlig høyt, men 150 er ganske så jævlig forbanna høyt. Med tanke på at de fleste vanlige bilstereoer ikke spiller 150dB uten videre, og at det nok gjør temmelig vondt.

Det kan vi si oss enige om, vel? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 120
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvis du har 9 høyttalere fra før, så må du legge til 9 nye samtidig som at samme effekt opprettholdes på alle 18.(dvs x2). Da øker du med 3 dB etter den logaritmiske skala. Skal du etter dette øke med 3dB så må du inn med 18 høyttalere og effekt deretter. Den logaritmiske skala tar hensyn til nettopp de tingene du nevner. Om du er midt i en skala eller langt oppe så vil 3dB alltid være en fordobling av lydtrykket uansett. Men at effekten også hele tiden må økes deretter har du helt rett i.

All ære til deg for at du spiller høyt, vi er faktisk veldig imponert.

(dette er ikke sarkastisk ment)

MEN denne decibel-forklaringen din tror jeg du skal ligge, for du roter fælt her nå.

Du kan ikke snakke om db med og uten logaritmisk skala, for det er dette med logaritmen som er hele grunnregelen for db.

Derfor er ikke decibel en måleenhet kun for lydtrykk.

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"It is widely accepted that the average healthy ear, however, can barely perceive noise level changes of 3 dB."

"This means that a doubling in sound pressure output from a speaker relates to a 6 dBSPL increase."

Klippet fra denne siden:

http://en.wikipedia.org/wiki/Decibel

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for at du er imponert...men, må bare si det DREAMTM er sponsoren min...(han spiller ikke så høyt...hehe)

når det gjelder økning på 3 db, så testa jeg litt da jeg var aktiv i bilstereo-miljøet sist... jeg hadde 2000 watt,på 2 stk 12. dobbla effekten.(4000watt)da jeg fikk tuna inn igjen bilen/kassa hadde jeg en økning på 2,9db...gjorde også en test med bare 1 stk 12" med 2000 watt...og i bilen min,økte det med 2.7 db,da sub nr 2 kom inn i bilen.så jeg mener teorien ikke er så dum....hvis jeg ikke har skjønnt feil...?.. (å måleintstrumentet var en audiocontrol...ikke trykkføler...)

dette ble litt rotete skrevet, men jeg håper dere forstår det...

Hehe, ser at jeg surrer litt med hvem som er hvem av dere!:)

Regnestykkene dine stemmer de, men poenget er at du ikke spille dobbelt så høyt med dobling av effekt.

Man øker 3 dB for hver dobbling av effekt.

Mvh

Dag Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 dB er en dobling

En dobling av hva?

All else equal, how much louder is loudspeaker driven (in its linear range) by a 100 W amplifier than by a 10 W amplifier?

The powers differ by a factor of ten, which, as we saw above, is 10 dB.

All else equal here means that the frequency responses are equal and that the same input signal is used, etc. So the frequency dependence should be the same.

10 dB corresponds to 10 phons. To get a perceived doubling of loudness, you need an increase of 10 phons.

So the speaker driven by the 100 W amplifier is twice as loud as when driven by the 10 W.

Mvh

Dag Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prater vi om samme tingene her eller prater vi om noe vidt forskjellig? Jeg setter meg ned å tar en kaffe jeg for den Logaritmiske skala er jo slik at 3 dB er en dobling fra utgangspunktet uansett hvor man befinner seg. 6dB er dobbelt av 3dB og 183dB er dobbelt av 180dB. Samme hvor man er. 3dB er 3 dB. Men hvis ikke dette stemmer så tror jeg man må endre en god del lærebøker for fremtiden, og jeg skal be om skolepengene mine tilbake.. hehe.

Jeg tror dette koke ned til at du snakker om dB kun som logaritme og regnemåte mens jeg snakker om det som heter "dB-spl", altså måleenheten for lyd.

Og det er jo det vi driver med!:)

Mvh

Dag Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gjorde også en test med bare 1 stk 12" med 2000 watt...og i bilen min,økte det med 2.7 db,da sub nr 2 kom inn i bilen

Hmm, men dette skyldtes vel ikek at du hadde to elementer vel? heller at impedansen ble halvert?

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider