Gå til innhold

Sveising av bil!!

Ranger emnet


tOFFY

Anbefalte innlegg

Det har jeg gjort mange ganger, men da med mig eller tig.

 

Hvordan er mag? eller konvørter? Altså uten gass.

 

Får ikke lov til å jobbe med bil på jobben mer (helvetes nye daglig leder #¤%&%¤¤#)

 

Men har ett pinne apperat. liggende, og har pinner som det står: tynnplate og midddels tykke plater.

 

Noen som vet om dette er kurrant til å sveise på bil??

 

Jeg kan si at jeg har 15års erfaring med mig og tig sveising.

men liten eller ingen erfaring med pinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

har aldri sveist selv, men utifra det andre sier, så vil elektrodesveising være for kraftig, du vil bare smelte hull i tynnplatene.

 

Går det ikke ann å kjøpe et Tig sett, og montere på en inverter?

 

 

Jo, skal gå det, men er bare det att lommeboka er tom, og jeg lovet å få bilen ferdig løpet av neste uke. (og lønna min kommer ikke før slutten av måneden)

 

Biltema har jo TIG startpakke til 1 900,-

Men passer det til eks. Norveld? utfra bilde så ser det slik ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anbefaler MIG .på tynnplate,apperat uten dekkgass kan du bruke ned til ca 2mm,men under der bør du bruke mig(med dekkgass) nyere biler er bare 0,6mm i platetykkelse,tig er muli ,å det funke ,men er seint arb,(er mest innearb)

det finnes da karosserilim,som er minst like sterkt som sveis(helller ikke rustproblem) seff ville jeg brukt limgreier der det IKKE er i bilens konstruksjon/bæringer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anbefaler MIG .på tynnplate,apperat uten dekkgass kan du bruke ned til ca 2mm,men under der bør du bruke mig(med dekkgass) nyere biler er bare 0,6mm i platetykkelse,tig er muli ,å det funke ,men er seint arb,(er mest innearb)

det finnes da karosserilim,som er minst like sterkt som sveis(helller ikke rustproblem) seff ville jeg brukt limgreier der det IKKE er i bilens konstruksjon/bæringer

 

 

TIG vet jeg funker, da jeg sveiser dagli 0,5 plater på jobben med dette.

Klart, bruker lenger tid en MIG.

 

Dette utstyret kan jeg ikke bruke mer privat %¤#¤%/.

 

Og sitter med gammelt pinne apperat.

Skal kjøpe meg mig eller bygge om til TIG, da jeg ser att biltema har slikt sett.

 

Karosseri lim kan jeg vurdere, har en tube fra Sikaflex.

 

Men må sveise rammevangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sveiset med pinne på bil før, og det er mulig å gjøre det.

Men man må være veldig på vakt så metallet ikke slår seg eller du sveiser hull.

 

er veldig lurt på "punkt sveise" hele tiden, så du ikke gir for mye varme.

 

Det var slik jeg tenkte, blir vell noe "stress" med å bruke slagg hakka heletiden men. Da skal jeg prøve, takker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å gjøre en LITT dårligere jobb, klag på ryggen eller noe. Si at du er ødelagt av å ligge hjemme på plenen og sveise med 1 ledning direkte fra stikkontakten eller noe livsfarlig i den duren! ;) Setter han pris på deg så tvinger han deg til å sveise på jobb! ;)

BMW e36 318ia

Nissan Primera 2.0GT

Lexus IS 200 TIC solgt

Renault Laguna 2.0 RT solgt

If I gave a shit, you'd be the first to get it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å rette opp.. Mig er alu sveising og Mag er ordinær sveising ;)

 

Mvh

Det er vel den dessidert dummeste på standen jeg har hørt.

 

Mig kan brukes til alu, og stål og rustfritt og syrefast.

 

MIG/MAG sveising er en lysbue opprettet mellom en kontinuerlig matet homogen tråd og arbeidsstykket. Lysbuen og sveisebadet er beskyttet av en strøm av inert eller aktiv gass.

 

Prosessen passer de fleste materialer og tråd er tilgjengelig for en lang rekke metaller. MIG/MAG sveising er klart mer produktivt enn MMA, hvor produktiviteten synker hver gang sveiseren må skifte elektrode. Materialtap oppstår også ved MMA sveising på grunn av alle elektrodestubbene som kastes. For hver innkjøpt kilo elektrode blir ca. 65 % produktiv sveis. (resten blir vrak). Bruk av homogen tråd og rørtråd har øket denne effektiviteten til 80-95 %. MIG/MAG sveising er en allsidig prosess som kan avsette sveisegods ved høy hastighet og i alle sveisestillinger. Prosessen er i stor utstrekkning brukt i produksjon fra tynnplate til medium tykkelse og til aluminiumlegerte strukturer spesielt hvor en høy grad av manuell sveising kreves. Introduksjonen av rørtråd finner flere applikasjoner i tykkere stålkonstruksjoner.

 

 

Manual Metal Arc Welding eller MMA er den eldste og mest allsidige av de forskjellige lysbueprosesser.

 

En elektrisk lysbue opprettholdes mellom enden av en dekket elektrode og arbeidstykket. Når smeltet metalldråper fra elektroden transporteres gjennom buen til smeltebadet blir de beskyttet fra atmosfæren av gassene som produseres fra det oppløsende pulverdekket. Det smeltede slagget flyter på toppen av sveisebadet hvor det beskytter sveiseavsettet fra atmosfæren under størkningen. Slagget må fjernes etter hver sveisestreng. Flere hundretalls elektrodetyper er produsert og tilført legeringer for å øke holdbarhet, styrke og smidighet i sveisen. Prosessen er mest brukt til jernlegeringer i stålstrukturer, skipsbygging og mekanisk industri. Til tross for en relativt langsom prosess på grunn av elektrodeskift og slaggfjerning forblir den en av de mest fleksible teknikker og har fordeler på steder med vanskelig tilgang.

 

 

 

Gas-Shielded Tungsten Arc Welding (eller som den vanligste betegnelse TIG sveising) er en prosess som benytter en ikke forbrukbar wolframelektrode. Elektroden, lysbuen og området som omgir det smeltede sveisebadet er beskyttet fra atmosfæren ved hjelp av en inert gass.

 

Dersom tilsettmateriale er nødvendig blir det tilsatt i sveisebadets front. TIG sveising gir en ren sveis med høy kvalitet. Ved at slagg ikke blir produsert er muligheten for slagginnesluttninger i sveiseavsettet eliminert og ferdig sveis krever ingen rensing. TIG sveising kan benyttes for nærmest alle metalltyper og prosessen passer både for manuell og automatisk sveising. TIG sveising er i utstrakt grad benyttet til sveising av aluminium og rustfrie legeringer hvor sveiseintegriteten er meget viktig. Prosessen er i stor grad benyttet til kvalitetssammenføyninger i atom, kjemisk, fly og næringsmiddelindustrien.

 

 

 

Flux Cored Arc Welding (FCAW) tilsvarer på det nærmeste MIG/MAG sveising i hvertfall med hensyn til utføring og utstyr. Imidlertid er tråden hul med en metallkappe som kapsler inn pulveret.

 

Tråden starter sitt liv som et flatt metallstrips som først formes som en ‘U’. Pulver og legeringsmaterialer fylles i ‘U’-formen som lukkes til et rør av en rekke formingsruller. Som for MIG/MAG sveising er også rørtrådprosessen avhengig av et gassdekke for å beskytte sveisesonen fra atmosfæren. Gassen er enten anvendt separat og tråden betegnes som en gassdekket rørtråd, eller dekket genereres fra oppløsningen av gassproduserende ingredienser i pulveret (gassløs rørtråd). I tillegg til gassbeskyttelsen produserer rørtråden et slagg som beskytter sveiseavsettet inntil nedkjølingen er gjennomført. Dette blir så fjernet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel den dessidert dummeste på standen jeg har hørt.

 

Mig kan brukes til alu, og stål og rustfritt og syrefast.

 

osv. osv. osv. osv.

 

Takker for en super og oppklarende tråd. Flott at du gadd og ta deg tid til og skrive dette.

 

Men Wolfram pinnen i TIG blir forbruksvare når du skal lære opp lærlinger og sveise du gitt.

(Jaja, eg er borti sveisebadet en gang og 2 selv også)

Blir fort kort når du må slipe spissen hele veien! :shake

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for en super og oppklarende tråd. Flott at du gadd og ta deg tid til og skrive dette.

 

Men Wolfram pinnen i TIG blir forbruksvare når du skal lære opp lærlinger og sveise du gitt.

(Jaja, eg er borti sveisebadet en gang og 2 selv også)

Blir fort kort når du må slipe spissen hele veien! :shake

 

 

Ja, Wolfram elektroden blir fort kort, om en stadig dytter den ned i sveisebadet.

 

Kan gi deg ett enkelt tips: elektroden skal stikke like langt ut av kappen som radien av kappens åpning.

Da dekker gassen meget godt, og sannsynligheten for dypping blir vesentlig mindre.

Og når du tillsetter tråd, så gjør det forand sveisen, ikke fra siden eller bakfra. Dette minsker ytligere faren for dypping.

 

Jeg kan mye om sveising, men ikke akkurat pinne sveising og tynne plater.

 

Men skal prøve på bilen snart, har testa på benken, klarer å sveise sammen 0,6mm plater uten gjennom hulling, men syns jeg får mye sveis som må slipes på begge sider. Må teste mer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår