Gå til innhold

Sveising av bil!!

Ranger emnet


tOFFY

Anbefalte innlegg

Det er vel den dessidert dummeste på standen jeg har hørt.

 

Mig kan brukes til alu, og stål og rustfritt og syrefast.

 

 

MxG er metoden, x=I og x=A er dekkgassen.. Den må du bare gi deg på dessverre :)

 

Ref eks:

 

http://www.airliquide.no/en/business/gassapplikasjoner/gasser/beskyttelsesgasser.asp

 

Her vil du se at Mig og Mag ikke blir blandet. Mig er med argon/argonblanding for alu, Mag er co2/co2 blanding for sveising av rustfritt og lavt/høyt legert stål.

 

Du må for all del prøve å sveise alu med MAG og omvendt.. men det funker dårlig i lengden

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

MxG er metoden, x=I og x=A er dekkgassen.. Den må du bare gi deg på dessverre :)

 

Ref eks:

 

http://www.airliquide.no/en/business/gassapplikasjoner/gasser/beskyttelsesgasser.asp

 

Her vil du se at Mig og Mag ikke blir blandet. Mig er med argon/argonblanding for alu, Mag er co2/co2 blanding for sveising av rustfritt og lavt/høyt legert stål.

 

Du må for all del prøve å sveise alu med MAG og omvendt.. men det funker dårlig i lengden

 

Mvh

 

 

Jeg sveiser faktis 6T dagli med mig mag og tig.

 

For å forklare noe nøyere.

 

Vi bruker Mison 18 i MIG/MAG Apperatene, og der sveiser vi både Alu, stål og rustfritt. Siden i disse apperatene så er denne gassen mer allround, denne gassen er mag.

 

I Tigen så bruker vi Mison ar som vi også sveise Alu,stål og rustfritt.

 

Det går også fin i tig å bruke vanlig Argon, men dette er gameldags.

 

Det går også like fint med Mison ar i MIGen, og Mison 18 i TIGen. Men effektiviteten går litt ned

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sveiser faktis 6T dagli med mig mag og tig.

 

For å forklare noe nøyere.

 

Vi bruker Mison 18 i MIG/MAG Apperatene, og der sveiser vi både Alu, stål og rustfritt. Siden i disse apperatene så er denne gassen mer allround, denne gassen er mag.

 

I Tigen så bruker vi Mison ar som vi også sveise Alu,stål og rustfritt.

 

Det går også fin i tig å bruke vanlig Argon, men dette er gameldags.

 

Det går også like fint med Mison ar i MIGen, og Mison 18 i TIGen. Men effektiviteten går litt ned

 

Da jobber du veldig lite effektivt... Alt "går" men det blir ikke bra å blande disse om hverandre. Å blande bruksområder på gass gjør du bare hvis du "bare må" tette kasserollen for du får gjester, men ordner opp det når du har tid.

 

Å blande bruksområder på hva gassene er laget for er som å blande tråden. Du vil aldri få kvaliteten rett. Du kan skifte mix % f.eks 18%co2 til 8%co2 for å få andre egenskaper (mindre sprut, men dårligere innbrenning) men ikke blande hovedgasstype på de forskjellige prossessene. Da får du bare dårlig resultat enkelt å greit. Mulig du ser at sveise blir lik, men kan love deg at kvaliteten ikke blir lik

 

Mvh

 

Edit: Vet ikke hvor du jobber, men det er vel meget mulig de velger å kjøpe kun 18%co2 da argonmix er veldig dyr i forhold. ikke for at 18% går "like" bra over alt?

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jobber du veldig lite effektivt... Alt "går" men det blir ikke bra å blande disse om hverandre. Å blande bruksområder på gass gjør du bare hvis du "bare må" tette kasserollen for du får gjester, men ordner opp det når du har tid.

 

Å blande bruksområder på hva gassene er laget for er som å blande tråden. Du vil aldri få kvaliteten rett. Du kan skifte mix % f.eks 18%co2 til 8%co2 for å få andre egenskaper (mindre sprut, men dårligere innbrenning) men ikke blande hovedgasstype på de forskjellige prossessene. Da får du bare dårlig resultat enkelt å greit. Mulig du ser at sveise blir lik, men kan love deg at kvaliteten ikke blir lik

 

Mvh

 

 

Vi sender alle sveiser til "rønken" og 88% går igjennom, det er 2% bedre en Kværner.

 

Disse gassene jeg nevnte er blandingsgasser, og har nye helt utrolig bra egenskaper.

 

Og det er rellativt lite eller ingen sprut fra aluminiums sveising

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sender alle sveiser til "rønken" og 88% går igjennom, det er 2% bedre en Kværner.

 

Disse gassene jeg nevnte er blandingsgasser, og har nye helt utrolig bra egenskaper.

 

Og det er rellativt lite eller ingen sprut fra aluminiums sveising

 

bullshit enkelt og greit

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe det er godt mulig at gasssen går greit om hverandre men det er jo en grunn for at i noen tilfeller skal man bruke edel gass og andre ganger aktiv gass...Hvis det liksom ikke er noe grunn til å skille de to tingene så er det jo rart at det står i læreboka da.. Når jeg gikk i læra som sveiser på kværner så brukte vi aktiv gass på svart stål og endel rustfritt og edelgass på alu o.l. Hadde vi begynt å blande det om hverandre hadde man blitt jagd regner jeg med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe det er godt mulig at gasssen går greit om hverandre men det er jo en grunn for at i noen tilfeller skal man bruke edel gass og andre ganger aktiv gass...Hvis det liksom ikke er noe grunn til å skille de to tingene så er det jo rart at det står i læreboka da.. Når jeg gikk i læra som sveiser på kværner så brukte vi aktiv gass på svart stål og endel rustfritt og edelgass på alu o.l. Hadde vi begynt å blande det om hverandre hadde man blitt jagd regner jeg med..

 

 

Var slik før, men nå er det blandings gasser, som gjør ting ganske så anderledels.

Det er disse gassene jeg snakker om.

 

Men fortsatt som jeg nevnte: effektiviteten endrer seg.

 

Men det går.

 

 

Men nå kan jeg også si att det går utrolig fint å sveise bil med pinne aparat 2 Basic går som en drøm.

 

Eneste irriterende er at en må slå denne slaggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveiste du med pluss eller minus på elektrodeholderen da? sveiste du butt i butt eller med overlapp?

 

Sveisa med overlapp,(brukte valse tang) pinne sveis er jo ganske tøft mot 0,6mm plate.

pluss på elektroden, tenkte ikke på å bytte om pluss og minus.

 

Skrudde ned ampern en del i forhold til den anbefallingen det sto på pakka, fikk likevell god brenning, og sveisen gikk godt igjennom.

 

 

Det vil si, det går når du bytter ramme, og hele hjulbuer/skjermer.

Men å lappe med små biter osv går utrolig dårlig, da brant jeg vist hull hele tiden :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan gi deg ett enkelt tips: elektroden skal stikke like langt ut av kappen som radien av kappens åpning.

Da dekker gassen meget godt, og sannsynligheten for dypping blir vesentlig mindre.

Og når du tillsetter tråd, så gjør det forand sveisen, ikke fra siden eller bakfra. Dette minsker ytligere faren for dypping.

 

Takker for tipsene. :thumb

 

Men er ikkje alltid man er like heldig og sveiser 2 flattjern sammen på

sveisebordet med nakendame plakaten foran seg smilende uansett

hvordan resultatet blir.

Som regel må man ut i halsbrekkende stillinger og justere wolfram'n litt

her og der for å få noe særlig smeltebad inni hjørnet der og på toppen

av den lille runde kanten her.

Værste var i grunn og lappe inn en ødelagt seksjon inni en vaskemaskin.

Når eg sier ødelagt, mener eg borttæret pgr. av sterk såpe.

Vann, såpe og annet gammelt dritt bak tynnplatene, som ganske enkelt

velger og blusse opp og fordufte omtrent i det du tenker på og trykke inn

knappen på håndtaket.

Stor industri vaskemaskin, så eg passer inni, men ikkje behageligt inni, og

vertfall ikkje behageligt når sveisinga skal skje der beina normalt skal være.

Funket faktiskt bedre med pinne, og disse AutoBlende maskene, værste

skiten du er borti, men helt greie når du skal lære deg og sveise Tig.

 

Glad eg ikkje jobber som sveiser i grunn, ofte hardt og ubehageligt arbeid.:???:

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt Off-topic, kanskje ikke:rolleyes::

Hvor mye koster ett sveiseapparat man kan ha hjemme? (Finnes det til vanlig stikkkontakter også, snakker ikke om sveiselarver tykke som brusflasker nå)

1988 Golf II aka. Helene

 

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var slik før, men nå er det blandings gasser, som gjør ting ganske så anderledels.

Det er disse gassene jeg snakker om.

 

Men fortsatt som jeg nevnte: effektiviteten endrer seg.

 

Men det går.

 

 

Men nå kan jeg også si att det går utrolig fint å sveise bil med pinne aparat 2 Basic går som en drøm.

 

Eneste irriterende er at en må slå denne slaggen.

 

Men det er akkurat nå som det var før. Du misforstår hva blandingsgass er. I alle blandinger er det en hovedtype, Edel eller aktiv. Eneste gassen som blir brukt "ren" som jeg har vært borti er ved sveising av titan med tig. Det krever argon med høyere renhet enn normalt.

 

Normal argonblanding er argon 4.0 og normal co2 blanding er 18. Hos oss blir det brukt Yara og de kaller denne sec 18, samme som aga sin misson 18. Disse har hver sin fordel på hver sin side. Prøv å tigsveise en rustfrirør med sec 18 bakgass og se selv problemet i forhold til en sveis med argon 4.0 på samme rør

 

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt Off-topic, kanskje ikke:rolleyes::

Hvor mye koster ett sveiseapparat man kan ha hjemme? (Finnes det til vanlig stikkkontakter også, snakker ikke om sveiselarver tykke som brusflasker nå)

 

Archive%5CProduct_images%5C17%5CLarge%5C17-862_l.jpg

 

MIG/MAG-sveis 135E

1-fas gassbuesveis for sveising med beskyttende gass og vanlig tråd eller uten gass med flussfylt tråd. Produsert i stabil stålplate. For sveising i stålplate, aluminium og rustfritt stål. Spesielt egnet for hjemmebruk. Med effektiv kjølevifte og termosikring som bryter strømmen automatisk ved overoppheting. Separat bryter/knapper for innstilling av trådmatingshastighet og strømstyrke. Leveres komplett med sveisetråd, gasstilkoplingsslange, tilbakelederkabel med godsklemme og 2 m slangepakke med sveisepistol.

Tekniske data:

Nettilkopling: 1-fas, 50 Hz.

Nettspenning, V: 230

Sikring, A: 16

Innstillingsområde, A: 35–120

Tomgangsspenning, V: 30

Spenningstrinn: 4.

Intermittensfaktor, A: 105–10 %

Sveisetråd, Ø mm: 0,6–0,9

Mål, mm: 225 x 375 x 420

Vekt, kg: 23

Skriv utVis stort bildeTeknisk dokumentasjon

Art nr Pris Antall

17-862 2.798,00 kr

 

Helt greit start apperat, enkelt og fint å bruke.

Gass kjøpes i engangs flasker hos Torshov bilrek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tipsene. :thumb

 

Men er ikkje alltid man er like heldig og sveiser 2 flattjern sammen på

sveisebordet med nakendame plakaten foran seg smilende uansett

hvordan resultatet blir.

Som regel må man ut i halsbrekkende stillinger og justere wolfram'n litt

her og der for å få noe særlig smeltebad inni hjørnet der og på toppen

av den lille runde kanten her.

Værste var i grunn og lappe inn en ødelagt seksjon inni en vaskemaskin.

Når eg sier ødelagt, mener eg borttæret pgr. av sterk såpe.

Vann, såpe og annet gammelt dritt bak tynnplatene, som ganske enkelt

velger og blusse opp og fordufte omtrent i det du tenker på og trykke inn

knappen på håndtaket.

Stor industri vaskemaskin, så eg passer inni, men ikkje behageligt inni, og

vertfall ikkje behageligt når sveisinga skal skje der beina normalt skal være.

Funket faktiskt bedre med pinne, og disse AutoBlende maskene, værste

skiten du er borti, men helt greie når du skal lære deg og sveise Tig.

 

Glad eg ikkje jobber som sveiser i grunn, ofte hardt og ubehageligt arbeid.:???:

 

 

Ja, slike forhold kan være en utfordring, uansett sveise metode.

 

 

Jeg er heldig med mitt sveise arb. blir skjeldent eller aldri sveising under slike forhold.

Men gjørne sveising blir det mye av, og da må jo spissen justeres ganske langt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår