Gå til innhold

Tragiske dødsulykke på Nærbøfastivalen...

Ranger emnet


RCS

Anbefalte innlegg

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kondolerer til venner og slekt.

Jeg er desverre ikke overrasket over det som har skjedd her.

I det siste har jeg vært på en del motorsportarrangement og gatebiltreff, og jeg mener sikringen er ALT for dårlig.

Sorry for at jeg går OT. i en så serriøs tråd, men jeg ble direkte skremt på gatebiltreffet i Surnadal for et par ukers tid siden.

Selve "kjøringen" foregikk på et "lukket" område.

Det var bare satt opp noen dekk, og et sperrebånd mellom bilene som spant rundt i en ring, og tilskuerne som stod der.

Det holdt på å galt flere ganger, og flere jeg kjenner ble truffet av flyvende dekk, som bilene kjørte på når sladden ble for bred.

Det verste var at kommentatoren applauderte folk som hang ut av bilvinduene, med hele kroppen for å filme hele seansen.

Avstand i meter mellom de skrensende bilene og tilskuerne kunne ikke ha vert mer enn 10 meter.

Jeg gikk i allefall derifra i ren protest.

(måtte bare få sagt det)

Jeg er ikke akkurat mors beste barn når det gjelder svinkjøring med kjøretøy(opptil flere saker og anmeldelser), men det jeg så der, var forkastelig.

 

Noe må skje med "motorsportnorge" ellers kommer flere liv til å gå tapt.

Så jeg ber arrangørene av motorsportarrangement om å la dette bli det siste livet som gikk tapt i motorsportsamenheng i Norge.

MVH: Imre Thorsen

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondolerer til venner og slekt.

Jeg er desverre ikke overrasket over det som har skjedd her.

 

Noe må skje med "motorsportnorge" ellers kommer flere liv til å gå tapt.

Så jeg ber arrangørene av motorsportarrangement om å la dette bli det siste livet som gikk tapt i motorsportsamenheng i Norge.

MVH: Imre Thorsen

 

nå er det ganske stor forskjell på Gatebil løp og vanlig racing.

i racing er som regel sikkerheten veldig god.

der er det ingen som henger ut av vinduet, ikke noe form for showing, det er rundetider det går på..

http://www.turbo-kid.com

'94 Mazda RX-7 FD R-2 LHD USDM

'93 Mazda RX-7 FD RHD N/A JDM

'93 Mazda RX-7 FD LHD Touring USDM-Solgt-

'82 Toyota StarletR.I.P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er det ganske stor forskjell på Gatebil løp og vanlig racing.

i racing er som regel sikkerheten veldig god.

der er det ingen som henger ut av vinduet, ikke noe form for showing, det er rundetider det går på..

 

Nå er jo nærbø festivalen ett racing løp, så sikkerheten skulle jo være veldig bra der.

Men nå er det jo ett gateløp så du vil aldri få samme avkjøringssoner og oversiktilige veier som man ville få på bane.

Men såvidt jeg veit så har det ikke skjedd noen ulykke der før og det har blitt arrangert løp der i mange år tidligere.

 

Det er vel opp til bilsport forbundet å konkludere med om sikkerheten var for dårlig eller ikke.

NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1 og Mk2 register

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry for at jeg går OT. i en så serriøs tråd, men jeg ble direkte skremt på gatebiltreffet i Surnadal for et par ukers tid siden.

Selve "kjøringen" foregikk på et "lukket" område.

Det var bare satt opp noen dekk, og et sperrebånd mellom bilene som spant rundt i en ring, og tilskuerne som stod der.

Det holdt på å galt flere ganger, og flere jeg kjenner ble truffet av flyvende dekk, som bilene kjørte på når sladden ble for bred.

Det verste var at kommentatoren applauderte folk som hang ut av bilvinduene, med hele kroppen for å filme hele seansen.

Avstand i meter mellom de skrensende bilene og tilskuerne kunne ikke ha vert mer enn 10 meter.

Jeg gikk i allefall derifra i ren protest.

(måtte bare få sagt det)

Jeg er ikke akkurat mors beste barn når det gjelder svinkjøring med kjøretøy(opptil flere saker og anmeldelser), men det jeg så der, var forkastelig.

 

MVH: Imre Thorsen

 

Kondolerer så mye til de som er foresatte og bekjente av den omkommne under Nærbøfestivalen.

 

 

Men det jeg vil er å svare litt på Kritikk i fra Skurk.

 

Burninga på gatebilfestivalen ble holdt på ett "avsperra" område. Om det var flere som fikk flygende dekk på seg så er dette selvfølgelig beklagelig. Men jeg tviler sterkt på at dette har skjedd. Da har det kommet opp noe om det før nå over 14 dager etter at treffet ble arrangert. Og NOEN må ha kunne fått med seg ett flygende lastebildekk. De er ikke så vanskelige å få øye på der de kommer flaksende....

 

For det første så vil jeg si at sikkerheten var GOD under arrangementet. 2 høyder med lastebildekk vil jeg si det er meget FÅ arrangører som setter opp under spøling på en 25x25 meter asfalt plass. Og inne på den plassen så var farten såpass lav at de dekka tok av for de som eventuelt måtte "dytte" litt i dem for å ødelegge frontspoiler og div anna.

Det at folk står å presser på for å komme nærmest mulig banen må de selvfølgelig ta på sin egen kappe... Vi kunne selvsagt ha sagt at publikum må trekke lengre unna, men da tar det ikke mange minuttene før de er tilbake hvor de sto først.

Straks vi som arrangerte la merke til at banen på dekket løsna så var det rett på Trykklufthornet vi hadde for å få stoppet bilene så det ikke fløy unødvendig mye dekkrester rundt mot publikum.

 

Speakeren gjorde en KJEMPE jobb og laga ett sinnsykt bra show fra der han satt spørr du meg og mange andre. Uten han så hadde burneshowet vært kjedelig å se på. Kommet massevis av bra tilbakemeldinger på showet han holdt. Å hva er så galt med å heie og hoie på folk som lager litt ekstra liv på banen i stede for bare å sitte inne i bilen å tråkke på gassen. Se foreksempel på Gatebil under breisladden. Er det en hånd eller for ute der så er det storapplaus. Og der er farten mange ganger større enn den var under de piruettene som ble tatt inne på området vi hadde.

Hadde dette vært på ett treff der farta på bilene hadde vært større så hadde selvfølgelig sikkerhetsgrensene vært mye større, men under dette arrangementet så synes jeg og mange andre at det var bra.

 

Men til slutt vil jeg takke Skurk for kritikken. Dette gjør at vi MÅ forbedre oss til neste år, selv om vi synes at sikkerheten var ivaretatt.

Vi gjør selvsagt alt for at flere liv ikke skal gå tapt.

 

Ett lite bilde tilslutt som viser litt av hva jeg mener med at sikkerheten er ivaretatt.

normal_PICT2179_resize.JPG

Pr. Ansvarlig Nordmøre Gatebilklubb

 

http://www.nordmoregatebilklubb.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du som har noe med det å gjøre synes at sikkerheten var god nok.

God var den, men var den god nok, er det jeg spør meg om.

Farten var kanskje ikke så stor, men jeg synes den var stor nok til at det kunne vært gjort mer for å hindre bilene i å komme i kontakt med publikum.

Det er ganske mye krefter i en nesten 2 tonn tung bil som kommer sidelengs på bare asfalt, og skal kanskje mer enn to dekkhøyder til for å stoppe den i å komme i kontakt med publkum.(?)

Ingen tvil om at kommentatoren gjorde en kjempejobb, men jeg personlig syntes at så litt risky ut å henge ut gjennom vinduet og filme, og det kunne kanskje blitt sagt noe om det.

Gjelder ikke vanlig veitrafikklov inne på området også?

Er det ikke påbudt med setebelter på norske veier?

Men tross dette så var treffet en kjempesuksess og jeg gleder meg til å få komme tilbake neste år.

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at alt kan forbedres, så jeg synes at det er bra at du tar opp dette, men det jeg ble litt provosert over var uttalelsen om Flygende dekk, og at det du såg vi hadde gjort for å værne publikum var forkastelig.

Se på Rally foreksempel. Hva værner publikum og fotografer fra biler som kommer i godt over 200kmt der ? Ingenting. At det er lovlig skjønner ikke jeg.

 

Jeg har ikke vært på så mange treff med bare burning der sikkerheten har vært bedre i allefall.

Så lenge det er ett "lukket" område med kun en og en bil på banen og vi hadde godkjent tillatelse fra politiet så ser jeg ikke noe problem med dette...

Hadde veitrafikkloven gjeldt der, så hadde ALLE som var inne og burna vært førerkort løse nå.

Skal det lages show så må man gjøre ting som ingen andre gjør.

Se på Japanske og engelske show filmer, der de går ut av bilen mens den står å burner, eller at de drifter rundt jenter i stede for kjegler foreksempel. Så jeg synes ikke at Speakeren skulle si fra til de som lagde litt ekstra morro om at de måtte slutte med det.

 

Men som jeg sa tidligere, vi skal ha dine synspunkter i bakhodet, så får vi se hva vi eventuelt gjør av forrandringer til neste år.

 

Meget bra at du likte treffet i sin helhet da :) Så sees vi til neste år, om ikke på Lånke 9.sept :)

Pr. Ansvarlig Nordmøre Gatebilklubb

 

http://www.nordmoregatebilklubb.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel godt mulig at vi sees på Lånke i september ja.:hello:

Ikke det at jeg vil "ta" dere på noe,tvert i mot, men jeg bare reagerte på at den fysiske sperringen mellom folk og bil bare var noen dekk.

Jeg er ikke sikker om jeg hadde turt å kjøre slik, som det ble kjørt der med den sperringen, men det er nå min mening.

Jeg har selv kommet fullstendig ut av kontroll under burning mange ganger, så med de ferdigheter jeg har, så holder jeg meg langt unna både folk og bygninger når jeg drar løs.

Skal legge til det da at jeg har vært på arrangemang der det har vært dårligere sikring.(f.eks rally, rallycross, bakkeløp etc.)

 

BTW: mulig den åpningsreplikken min ikke var helt fortjent, for dere har tross alt gjort en kjempejobb med det treffet, og samlet mye folk og biler, og fått det til kjempebra, og jeg kommer garantert tilbake neste år.

:respect

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det var ingenting galt med sikkerheten på arangemanget på nærbø, bilen kjørte inn i en bremse sluse som var der i tilfelle noen hadde for høy fart til å klare sjikanenn som var satt opp der. Grunnen til at det gikk galt var at de to guttene befannt seg i bremse slusa da det kom en bil som ikke klarte bremse nok til å klare sjikanen. De to var på vei til å krysse bremseslusa pga at de hadde vert å jaget vekk noen yngra gutter som stod farlig nerma bane området. Noe som var strengt forbudt. De så seg for før de sprang ut i slusa men bilene kommer mye fortere enn man tror og ulykken var et faktum.

 

Den avdøde Adrian Kvia var naboen min og han andre gutten som ble skadet var den gammle naboen min og de to var søskenbarn.

 

Måtte bare få sagt det slik at folk forstår at det var ikke noe galt med sikkerheten.

 

Det går bra med han som ble påkjørt, han knakk bekkenet og sitter foreløpig i rullestol, men sies å bli så og si helt bra igjen. Ingen hode skader som nevnt her tidligere.

 

Hele Nærbø er i dyp sorg etter denne ufattelig grusomme ulykken.

 

Mine dypeste kondolanser til slekt venner og kjendte, vi vil aldri glemme......

 

 

Nabo.

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veitrafikkloven gjelder overalt.

 

Det gjelder faktisk også på Gatebiltreffene på rudskogen etc etc , det gjelder også med fartsgrenser og sånn...

 

men det blir jo noe annt når det er under kontrolerte forhold ,men i teorien gjelder det jo...

 

hadde tatt seg ut med laserkontroll på langsletta på rudskogen :p

hehe , miste lappen for å ha ligge breit i breisladdsvingen, og i tilleg hatt 175kmt på langsletta :p hehe .. :respect huff... men men ...

 

 

 

 

Edit : Kondolanser til alle pårørende

Toyota Levin AE101 GT APEX Supercharger

 

Passat stasjonsvogn 1,9tdi med diverse modifikasjoner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår