Gå til innhold

Ingen som har peiling..??

Ranger emnet

_Kenneth_

Anbefalte innlegg

Jeg tror jeg har spurt dette spørsmålet 2-3 ganger før, uten å egentlig få svar fra noen som har peiling.. Så jeg gir dere en siste sjangse her.. Og vær så snill, ikke gidd å komme med usakligheter eller anbefalinger om å selge å kjøpe ny bil og alt det der.. Har hørt det så mange ganger før..

Jeg har en 1992 S4 med automatgir.. Den har nå begynt å klusse, og nå er det kun 1. og 2. gir som virker.. Da den skal gire til 3. virker det som om den går i "N" (fri), og har ingen fremdrift..

Sansynligvis er det noe veldig galt, som gjør at den må ut og overhales, og da er det liten vits i å betale 20 - 25k for det, når man for samme prisen kan få tak i det man trenger for å bygge om til manuelt gir..

Er jeg heldig, kan det være kun noe elektrisk, som en sensor eller et signal som er galt.. Men jeg har like lyst å bytte til manuelt gir fordi..

Mitt spørsmål blir da..

Er det kun å få tak i de delene man trenger fra en bil med manuelt gir, og så skru disse på, og få de til å virke sammen for at dette skal fungere..??

Tenker da på girkasse, akslinger, svinghjul, pedaler, clutchsystem, og evt andre ting..

Eller er det som noen sier, at man må bytte hele den elektriske styringen inkl hjernen(e)..??

Jeg klarer ikke å se at det skal være noen forskjell på motorstyringen på automat og manuelt gir.. Men jeg er forberedt på at jeg muligens må koble litt på ledningsnettet til automatgirkassen for at det skal virke.. Sånn som "startsperre" som kun gir deg lov å starte i "P" osv..

Har forresten kommet over en girkasse fra en Audi 200 20V 4x4 som jeg vet vil passe på motoren, men hva med utveksling i forhold til original bakende/diff..?? Hvordan sjekker jeg om dette går overens..?? Og drivakslinger og mellomaksling, må de byttes..??

Jeg trenger info fra folk som har gjort dette selv, evt noen som har god peiling..

Trenger ikke flere oppgulp fra folk som dømmer alle prosjekter nord og ned..

Takk for seriøse innlegg, Kenneth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kopierte over at svar fra en annen tråd som jeg hadde fått svar på..

Det er endel jobb.

Du trenger: bakdiff, mellomaksel, svinghjul og clutch, giroverføringer og spakstell, pedalsett clutchpumpe (master og slave) så må du muligens ha ny hovedbremsesylinder. I tilegg så må du koble om en ledning slik at du får start på den siden hjernen ikke får signal om at den står i park.

Du kan ikke bruke den girkassa du har fått tilbud om da den har en annen inngående aksel. Den ene er opplagret i veiva men den andre er opplagret i svinghjulet, dvs forskjellig lengde og tykkelse.

Så det du sier er at jeg kan bruke samme ledningsnett og hjerner som jeg har i dag..??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg allerede har skrevet trenger du bare å kortslutte en ledning for å få hjernen til å "tro" at du har den i p.

Ang kasse vil den ikke passe uten at du tar svinghjul og clutch fra en 200 også, men vil anbefale å handle en kasse fra en s4 pga proconten systemet. Det enkleste for deg vil være å hendle alle delene du trenger fra en s4 på feks en hugger i sverige e.l

Japanisce Industriabfall, nein danke!

audi s2 morrobil

audi s2 bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki.. Da er vi enige.. Jeg har fått så utrolig mange versjoner og svar at jeg aner ikke hvem jeg skal tro på.. En jeg pratet med fra nordnorge hadde en kompiss som hadde gjort dette, og han hadde skiftet hele ledningsnettet på bilen.. Skjønte ikke helt behovet for det jeg da men..

Jeg ser du lister opp en del ting som jeg må ha, og den er jo egentlig sånn jeg trodde.. Men ny hovedbremsesylinder..?? Hvorfor det..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sakset fra vacn forumet:

Det som må byttes er følgende:

Girkasse fester, drivakslinger framme, diffen bak, pedalsett, legge opp rør til pedal/slavesylinder, giroverføringer med mansjett, sette på svinghjul med clutch og trykkplate, mellomplate hvis han skal ha dobbeltmasse svinghjul.

Sikkert noe jeg har glemt, men det skal vær det meste.

Japanisce Industriabfall, nein danke!

audi s2 morrobil

audi s2 bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da kan jeg gå ut i fra at bremsesylinder er ok, for jeg fant ikke ut at det er to forskjellige sorter på de sidene jeg fant den på..

Hvor på vacn-forumet fant du dette..?? Har gjort en del søk der, men fant ikke noe egentlig..

Har også kommet over en skadet S4 som har alt det jeg trenger komplett..

Jeg sa han skulle gi meg pris på følgende:

Girkasse 6-trinns (clutch-hus må sveises, sprakk i krasj)

Drivakslinger forann

Mellomaksling

Bakdiff

Complett clutchsystem (master og slave, pedaler, rør/slanger, clutch)

Svinghjul

Selvfølgelig er jo alle braketter og skruer med, så det skal jo være bolt-on..

Men hva er fornuftig pris på noe sånt, forutsatt at girkassen er i orden..?

Er litt skeptisk til girkassen, for om den har fått seg en trøkk slik at clutch-huset sprakk, er det da mer som kan ha fått seg en trøkk der..?? Tenker mest på inngående aksel, om den kan ha blitt skjev..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Har gjort detta før engang, og det er bare tut å kjør med de delene der. Har skrevet en del om det på VACN forumet når jeg putta RS2 kasse i min.... søk og du vil finne!

Hei, etter å ha søkt på både RS2 og girkasse, kan jeg fortsatt ikke se å ha funnet din tråd.. Så om du har et stikkord, evt en link, hadde dette vært meger verdifult..

Tips om hvor jeg kan skaffe deler er også velkommen..

Den 6-trisskassa jeg hadde på handa er jeg skeptisk til, da jeg ikke vet om den er i orden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, etter å ha søkt på både RS2 og girkasse, kan jeg fortsatt ikke se å ha funnet din tråd.. Så om du har et stikkord, evt en link, hadde dette vært meger verdifult..

Tips om hvor jeg kan skaffe deler er også velkommen..

Den 6-trisskassa jeg hadde på handa er jeg skeptisk til, da jeg ikke vet om den er i orden..

Her er en:

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=24254&page=2&highlight=automat

Lenke til kommentar
Del på andre sider