Gå til innhold

Truetrac i 940/740 aksel? Hvordan?

Ranger emnet


farlig

Anbefalte innlegg

AC, tar du ikke litt godt i nå? jeg fikk også beskjed om at jeg måtte være godt dreven og fikk det bildet du la opp her om verktøy som trengs, og jeg er ikke(eller betyr dette at jeg faktiskt er det? haha) noe videre dreven, er 19år, dette er første bilen min og har aldri skrudd noe mer enn det jeg har gjort på min, og jeg greide dette kun med iron side pipe/vertøy sett + ei dryler-kraftpipe til å ta ut indre tettningsring på ytre hjullagera, men det trengs ikke om en ikke skal bytte lageret..

 

og spør du meg, er det like greit å bytte alle lager/foringer når du først har det nede, for da har du ei sperre som du aldri greier knekke, pluss "ny" bakstilling, så jeg vil hvertfall si det er fint å gjøre det når alt er oppe/ute, så slipper du å ta alt ned igjen for å bytte noe du allerede har hatt muligheten til!

 

*farlig, bare bestill å sett igang! den som intet våger vinner ikke en sjit, å er det noe er det jo bare å spørre her! herregud du kjører jo volvo, da må en få til litt ting, om man trenger litt guide eller motivasjonshjelp så er jo det så, men ikke sett folk til å jobbe for deg når du finfint kunne tatt det selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verktøyet vist lengre opp på siden her brukes for å shimse opp igjen riktig klaring mellom kronhjul og pinjong, samt forspenning på lager. Dreie ned diffen er ingen stor jobb, det er monteringen som er vanskelig.

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AC, tar du ikke litt godt i nå? jeg fikk også beskjed om at jeg måtte være godt dreven og fikk det bildet du la opp her om verktøy som trengs, og jeg er ikke(eller betyr dette at jeg faktiskt er det? haha) noe videre dreven, er 19år, dette er første bilen min og har aldri skrudd noe mer enn det jeg har gjort på min, og jeg greide dette kun med iron side pipe/vertøy sett + ei dryler-kraftpipe til å ta ut indre tettningsring på ytre hjullagera, men det trengs ikke om en ikke skal bytte lageret..

 

og spør du meg, er det like greit å bytte alle lager/foringer når du først har det nede, for da har du ei sperre som du aldri greier knekke, pluss "ny" bakstilling, så jeg vil hvertfall si det er fint å gjøre det når alt er oppe/ute, så slipper du å ta alt ned igjen for å bytte noe du allerede har hatt muligheten til!

 

*farlig, bare bestill å sett igang! den som intet våger vinner ikke en sjit, å er det noe er det jo bare å spørre her! herregud du kjører jo volvo, da må en få til litt ting, om man trenger litt guide eller motivasjonshjelp så er jo det så, men ikke sett folk til å jobbe for deg når du finfint kunne tatt det selv!

Si hva du vil, men du greier alldri å shimse og legge inn rekti forspenning på en truetrack diff i en 1031 uten verktøy. Du greier helt sikkert å få rivd det ut og satt det sammen om du vil, men da er det ganske så sikkert at det ikke blir rekti og du må bare ha det ned igjen og få non te å gjøre det for deg... Sundin gjorde jo detta selv, og det blei ikke bra, der kommer det non merklige lyder fra diffen.... For å si d sånn så har jeg gjort alt på bilen selv, men der er en grunn til at jeg går til andre med akkurat en sånn ting...

Hjul lagra kan du sikkert bytte hvis dem er slitne, det gjorde jeg også men de lagra som sitter innerst på stikkakslingane og på pinjongen ser jeg ingen hensikt i å bytte med mindre dem har gått med ei lamellsperre, Vidar (VS) og Henning har hatt oppe en dullion av dissa diffane og har ikke sett no slitasje av betydning på lagra selv etter 300.000km... De går jo konstant i olje...

Men for all del, du må bare prøve...

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ac, jo er med på det du sier, men både jeg og han ande jeg kjenner som satt i truetrac, målte opp og ned i mente, og truetracen og gamle diffen er 110%lik på lendemåla, og når kronjul/pinjong har slitt seg til med hverandre x-100.000km, så mener hvertfall jeg at sålenge det virker, er det godt nok.ulyder og slikt aksepteres selvsagt ikke, og slark du kan kjenne å sånn.. du stiller sikkert litt andre krav til utstyret enn både meg og de fleste andre her, noe jeg ser som helt naturlig.. og grunnen til at jeg mener lager bør byttes, er at etter boka, skal en vel aldri montere et gammelt lager, som har blitt pressa på, dradd av igjen, for så å presses på en annen akseltapp, jeg sleit også med å få av lagrene 100% "rett", pga det er sinnsjukt trangt lager og diffen, så jeg måtte lirke litt med skrujern før jeg kom til med avtrekker.. ene sida fikk jeg ikke av i det hele tatt, da måtte jeg klippe lageret, og når de ike er dyrere enn de er,så nølte ikke jeg hvertfall..

 

*jeg må hvertfall si meg godt fornøyd med jobben, den virker som den skal, alt er fast og fint, en kunne såvidt om man la øre nedtil høre en mikroskopisk slakk mellom pinjong/kronhjul, men så kom 1.8liter redline olje, og alt var helt 100..den gamle diffen som volvo har montert var akkurat lik før/etter jeg tømmte de for olje og renset den, så er ikke bekymra for at det var for mye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår