Gå til innhold

Signalkabler- hvor kjøpe, og hva er "bra nok"?

Ranger emnet

mexxor

Anbefalte innlegg

Må skaffe meg noen signalkabler snart, og lurte på hvor god kvalitet signalkablene må være av, og hva som er å anbefale?

Si at jeg har dette oppsettet:

4kanals forsterker til 3veis system foran.

monoblokk til subber.

Bør jeg legge opp en signalkabel til hver utgang(altså, RF, LF, RR, LR, og en til monoblokk hvis spilleren har en "sub" utgang), eller sette på splittere og bruke to kabler bakover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 kanaler til?

I "en" signal kabel så er det jo to kabler.. (rca)

Som regel går den ene til f.ex høyre foran og venstre foran.

http://www.bilstereospesialisten.no/storefront.php?pid=136&c1=53&c2=&c3=

For eksempel denne her. Da må jeg trekke to slike bakover, som går til 4 kanals forsterkeren som driver 3-veis systemet foran.

Men på monoblokker så ser jeg at det er 4 rca innganger, eller er 2 rca IN, og 2 rca OUT?

(hvorfor 2 rca på monoblokk da det er mono?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo høyere spenning på linjeutgangen jo lavere kan du sette gain på forsterkeren og fremdeles oppnå full effekt, noe som igjen betyr et renere og kraftigere lydsignal.

Har en Pioneer MP77 med 3 Hi-Volts (6V) Pre-Outs.Hva er det mest gunstige

gainen på en Audison 6420.2.Pr idag står denne på level 8.Litt mye kanskje.

Deler sub utgang på 80hz.Lyst å prøve ned til 50hz.

Per....

Focal Beryllium - Audison Vrx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva som er den mest "riktige" etter min mening er at når spilleren står på fult (rett før den klipper signalet med en testtone tatt opp på 0db), og forsterkeren står der hvor det er rett før den klipper. men nøyaktig hvilket nivå på gainen dette er kommer an på forsterkeren.

fordelen med denne innstillingen er at hverken spiller eller forsterker vil noengang klippe, og du vil alltid ha et rent og klart signal (så sant det ikke er dårlig opptak da selvfølgelig).

ulempen ved dette er kun det at mange sanger er tatt opp veldig lavt i forhold til 0db testtonene man stilte inn etter, og man risikerer rett og slett at man ikke for skrudd opp volumet nok på en del sanger.

hvor du skal dele suben kommer litt an på.

personlig liker jeg å dele suben sånn at den ikke tar seg av mit-bassen alt for mye, da denne kan lokaliseres, og bør kjøres i stereo. og 80hz tør jeg å påstå at jeg kan lokalisere. selv helt ned til 50hz klarer jeg det som regel helt fint.

så om du har frontsett som klarer seg ned til det, er det nok ingen dum ide å prøve seg på 50hz i stedenfor.

skulle bare ønske jeg hadde frontsett som klarte seg så langt ned jeg også, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*glad jeg har 3 linje utganger*

Har faktisk planer om å drive alle fire høytalerne bak, og heller kjøpe et nytt frontsett. Da må jeg koble to høytalere på samme kanal på forsterkern. 6,5" og 6x9" på ventre.... 6,5" og 6x9" på høyre. Er det dumt? :P Jeg driter egentlig i hvor lyden kommer fra. Bare Det kan de to kan spille på samme frekvensområde.

Galant 2002 comfort sedan

Lenke til kommentar
Del på andre sider