Gå til innhold

Skal jeg kjøpe Civic?

PorscheFreak

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg er nå dritt lei 20 år gammel bil og har nå lyst til å bevege meg rundt 10 år fremover i teknologien. Det jeg da lurer på er om ett Civic kjøp er noen god idè. Det jeg hovedsaklig har ville fått tak i er:

- En bil som går billig.

- En bil med mer enn to seter, evt plass til 5 (til en viss grad).

- En bil med billig forsikring.

- En bil som ikke koster så alt for mye, skal tross alt ta lån.

- Og viktigst av alt, den skal være driftsikker.

Jeg har sett litt på Honda Civic, 1993 modell. Hatchback utgaven vel og merke.

Jeg ser den har el. vinduer, el. takluke, og el. speil (ihvertfall noen av dem), og dette er noe som kanskje bekymrer meg litt. Spørsmålet er da: Hvordan er elektronikken i disse bilene. Er det ofte problemer med den? Skaper kulda problemer for elektronikken?

Under driftsikkerhet målet mener jeg at bilen skal være driftsikker på den måten at den ikke er slitsom å starte, værken når det er varmt, eller kaldt.

Forsikring på Civicen har jeg sjekka, og må si jeg likte prisene jeg fikk, så den delen er i boks. Ser det også registreres for 5, noe som også var ett krav, selv om jeg vet at plassen baki en Civic HB er begrenset.

Hvordan er driftsutgiftene ved blandet kjøring? 0.5 pr mil? 0.6 pr mil?

Noen med andre synspunkter på dette?

Kanskje dere vet om noen bra Civic for meg? :)

PS! Jeg er ikke ute etter en stylet Civic (ihvertfall ikke med Body Kit) for dette er noe jeg skal gjøre selv etter hvert. Spare penger fra hver lønning. ;)

Jeg tror jeg skal gå for original 1.5, eller 1.6 utgave. Hvordan er de motorene å trimme forresten? Så noen turbokits til Civic på internett her for en stund siden, men så også at de bare passet V-Tec motorene. Hvordan er det med turbo konvertering på en vanlig Civic 1.6 for eksempel?

Takk på forhånd for alle svar.

Mvh en som holder på å bli Honda frelst ;)

Jaja.. *lete febrilsk etter bil*

Har ihvertfall bestemt meg for rundt 200 hk ;)

---

(x) '82 Porsche 924 Weissach nr. 6 / 400 - Totalskade (brann)

---

/out

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

hvor mye hadde du tenkt å bruke på kjøp av bil ?

gå for 1.6 vti utgaven med 160 hk . morsom bil , 0-100 7.4sek,

burde finne en fin sånn en for 100k ++ ikke bruker'n suppe heller , turbokit får du slengt etter deg til denne bilen . værre med 1.5 utgaven, da må du modde litt selv osv .

håper det hjalp noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet ca prisen på VTI motorene med girkasse, i rimelig bra stand.. Og hvor det evt. er lettest å få tak i disse.. Sitter å lurer på om jeg skal kjøpe VTI eller en annen å sette motoren inn i.. Regner med å bytte det meste på bilen uansett....

- 1973 Porsche 911 RSR

- 1990 Mazda 626 GLX Plus

- 1985 VW Polo Coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, dette hjalp. Men jeg tror jeg går for liten motor i første omgang og evt. går for det som tekNetium sa, det hørtes moro ut. Desverre har jeg ikke så altfor store inntekter, dvs. at jeg ikke får så alt for stort lån. Så en bil rundt 60 000 hadde passet meg bra, da burde jeg vel få en med vanlig motor som er i god stand. At bilen er utrolig rask er ikke akkurat første prioriteten min akkurat nå. Etter man kjører av veien er det ikke så moro å kjøre fort lenger ;) Hehe.

Men uansett, tusen takk for inspillene. Jeg har også funnet en 1993 Civic med den minste V-Tec motoren (den med 105 hester (?)) til rundt 60 - 70 000.. Det er vel ikke så gal pris? Men hvis jeg evt skal sette inn en Integra motor som tekNetium foreslo er jo ikke det noen vits, egentlig.

Jeg prøvekjørte en 1992 Civic HB igår, og må si: Jeg ble faktisk imponert. Ingen ulyder i dashbord, bilen lå bra på veien, sporet ikke noe særlig. Kjente ikke dumpene noe spesielt i den heller (senket med 16" (tror jeg) alufelger). Dette var en 1.5 liter, men den gikk forholdsvis bra til tross for det. Det tekniske i bilen var heller ikke noe å klage på, så jeg tror jeg har bestemt meg for en Civic, hvis det blir kjøp.

Kom med fler inspill, overbevis meg mer om at dette er en bil for meg. Det er sånne ting som tekNetium sa som får meg veldig imponert. Og en av grunnene til at jeg vil ha Honda (civic) er at det alltid er noe man kan gjøre med de, forbedringer osv, pluss at det da ikke blir kostende en formue å gjøre det.

Takk!

---

---

/out

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi nå se... Hondas D16Z6-motor på 125 (?) hester, enkel overliggende kam og VTec var jo levert i 5. generasjons Civic (den du tenker på å kjøpe). Dette er en utrolig sprek motor, og får den lille Civicen til å skyte fart på en totalt uforskammet måte med tanke på at det bare er snakk om en 1,6-liters motor! Tenk deg da hvordan VTi'en blir... :) Hå-hå-hå... PS: Den har "modellnavn" ESi.

Sjekk disse sidene angående motorbytte i 5. gen Civic:

http://tech.hybridgarage.com/tech/5gtech/index.html

http://tech.hybridgarage.com/tech/5gtech/adrian-5g.htm

http://tech.hybridgarage.com/tech/bseries.html

Siden Honda er DET største merket innen både trimming, styling og ettermarket-support, så sier det seg selv at ALT du noen sinne kunne drømme om å gjøre med en bil har allerede blitt gjort med en Honda 'over there' = Folk kan lære bort for eksempel avanserte motorbytter (nå holder de på med S2000-motor i en 5. gen Civic hatchback. TRO om det kommer til å flytte på seg!? :D

Det fine med Civic er at amatører vet ikke hva de kjører rundt i, og kjenner ei heller til det enorme inboende potensialet i denne bilen, jfr. trimming, styling, vägholdning osv, så de selger den uten å vite at dette er egentlig en bil som er verd mere. (Min mening)

Ang. trimming av en 5. gen Civic:

1. Swap inn B18C-motoren fra Integra

2. Kjøp et turbokit (eller lag et selv = billigere)

3. Kjøp deg smidde stempler som senker komp til i nærheten av 9:1

4. Start motoren og kjør ræva av Corvette C4 på banen! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testen DinSide Bil tok av en Civic HB 1.5 liter, de sa det var en kjempe bra bil og du fikk mer enn du betalte for og det var de sprekeste 90 hestene de noen gang hadde vært borti, brukte 0.64 ved blanda kjøring:D:D

Jeg er også utrolig keen på Civic HB når jeg skal ha meg bil til neste år:D

PorscheFreak: Hvor mye kostet det å forsikre en Civic? ( med tanke på antall km, motorstr, åssen forsikring(del/full kasko)

R32 Skyline med hvite skilter og litt mods

x 318ic vinterbil

x 93-modells 200sx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by galaczy

hvor mye hadde du tenkt å bruke på kjøp av bil ?

gå for 1.6 vti utgaven med 160 hk . morsom bil , 0-100 7.4sek,

burde finne en fin sånn en for 100k ++ ikke bruker'n suppe heller , turbokit får du slengt etter deg til denne bilen . værre med 1.5 utgaven, da må du modde litt selv osv .

håper det hjalp noe

Hvor mye fikk du for Civic'en din når du solgte den? Hva slags Bodykit var det som satt på den??

x 318ic vinterbil

x 93-modells 200sx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Golden

Testen DinSide Bil tok av en Civic HB 1.5 liter, de sa det var en kjempe bra bil og du fikk mer enn du betalte for og det var de sprekeste 90 hestene de noen gang hadde vært borti, brukte 0.64 ved blanda kjøring:D:D

Jeg er også utrolig keen på Civic HB når jeg skal ha meg bil til neste år:D

PorscheFreak: Hvor mye kostet det å forsikre en Civic? ( med tanke på antall km, motorstr, åssen forsikring(del/full kasko)

Var ikke så sinnssyke priser på Civicen må jeg si. Det spørs nok veldig mye på motor størrelse (selv om han vi snakka med på storebrand sa det ikke betydde så mye). Prisen kommer nok an på fra firma til firma, men han sa vel rundt 14000 med full kasko om bilen sto registrert på meg. Er ikke helt sikker, men jeg tror det ligger omkring der.

Jeg er overbevist om at det er ett sinnssykt bra valg av bil hvis du skal ha noe som er økonomisk, ser pent ut, bra med utstyr (til en viss grad), og går ok. Samt at man har utbyggingsmulighetene. Nå gjenstår det bare å få ett lite lån :)

---

---

/out

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er en bra pris for en Civic? Alle som ligger ute på internett for salg er utrolig dyre, mens andre er mye billigere selv om de er nesten helt like, det går jo ikke ann å finne ut hva som er en bra pris eller ikke?? Hvor mye burde en Civic HB koste? Den fra 92-95.....

x 318ic vinterbil

x 93-modells 200sx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å finne de rundt 50 000, og har sett ett par i god stand til denne prisen. Går en her i Kongsvinger til 50 000, som skal selges. Og den var veldig pen i lakken, og god kjøremessig og funksjonsmessig. Ingen fæle ulyder eller noe sånt. Men jeg vet ikke, vil ikke ha bil herifra :)

Skulle ikke forundre meg om man må ut med 60 000 for de da egentlig. Se på http://www.autodb.no etter de. Er ett par til rundt 50 000 der vet jeg. Kanskje noen der du bor?

---

---

/out

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i Oslo, og de fleste Civicene (HB'en) har vært utrolig dyre, ikke bare i Oslo, men alle steder, de fleste jeg har sett p ågår for rundt en 70.000 og dte er ikke de spreke heller, 1.5 som regel og jeg syns det blir altfor dyrt, for den prisen får du jo en Corrado eller en CRX, men njeg har sinnsykt lyst på Civic da, den er jo tross alt dritkul:D:D

x 318ic vinterbil

x 93-modells 200sx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CRX er jo eldre da, Corrado har jeg ikke peil på men skulle ikke forundre meg om de er eldre også. Alder på bilen har mye og si, det samme har kvalitet. Honda vs. VAG, 1 - 0 (etter min mening) :D

---

---

/out

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Jeg kjøpte meg en Civic 4dør Sedan 95mod, her for en måned tid siden. Motoren var en 1,5DXi med 90 HK, når en tråkker gassen i bunnen og axx'er skulle en tro det satt 90 STOOORE okser under panseret og ikke hester. Orginale injection motorene går ganske bra. Denne bilen var i kjempe stand, og har ikke hadt no problemer ga 66 000,- for den :D Billig til og være en så god bil spørr du meg.

Men jeg vet ærligtalt ikke hvordan trimming av disse bilene er 1,5DXi hmmm... må nok bytte motor får og få til noe, men det er vel svinedyrt? noe en kan gjøre med DXi motoren for og få ut noen extra hestekrefter, uten og måtte bytte motor?

Noen som vet hvor den får de billigste bodykitsene?

galaczy: Hvor kjøpte du styling til Civicen din? har lyst på den fronten du har :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider