Gå til innhold

Skal jeg kjøpe Civic?


PorscheFreak

Anbefalte innlegg

Bilens akselerasjon følger motorens dreiemoment. Bilens effekt er likegyldig; det viktigste er å ha mest mulig dreiemoment over et bredt register.

 

F. eks: en bil har maks dreiemoment mellom 2000 og 6000 RPM; bilens akselerasjonskraft er lik ved både 2 og 6.000 RPM.

 

Dette lærte jeg på http://www.howstuffworks.com, http://www.t04r.com/techtorquevshp.html og http://www.t04r.com/techtorquevshpprimer.html pluss at jeg har opplevd det i praksis.

 

En motors effekt regnes forresten ut ved å (gange dreiemoment og turtall) og dele den summen man da får på et 4-siffra tall som jeg ikke husker just nu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Originally posted by tekNetium

Bilens akselerasjon følger motorens dreiemoment. Bilens effekt er likegyldig; det viktigste er å ha mest mulig dreiemoment over et bredt register.

 

F. eks: en bil har maks dreiemoment mellom 2000 og 6000 RPM; bilens akselerasjonskraft er lik ved både 2 og 6.000 RPM.

 

Dette lærte jeg på http://www.howstuffworks.com, http://www.t04r.com/techtorquevshp.html og http://www.t04r.com/techtorquevshpprimer.html pluss at jeg har opplevd det i praksis.

 

En motors effekt regnes forresten ut ved å (gange dreiemoment og turtall) og dele den summen man da får på et 4-siffra tall som jeg ikke husker just nu.

 

du har tydeligvis skjønt det,ja :)

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by hondakar

Javel,så hvis feks en Passat TDI har 300nm så kjører han fra meg som bare har 189nm i og med at effekt er likegyldig!?

 

Ok,da skjønner jeg det også:rolleyes:

 

hørt om utveksling?

det har seff også noe å si hvor langt oppover i turtall du har dreiemomentet....

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Når jeg først hørte om denne teorien om at "dreiemomentet er den eneste kraften man føler når man trår på gassen" så tenkte jeg: no way; er ikke mulig. Samfunnet har jo lært meg at det er HESTEKREFTENE som gjør en bil rask. Riktig, og ikke riktig;

 

Ja, dreiemomentet er den vridene kraften som dreier hjulene på bilen, men cluet er å ha dreiemomentet over et bredt register!

 

Dragraceeksempel:

Passat TDI (ca. 300 NM) vs. Civic B16A2 (160 hester, 160 NM og VTEC)

Dette skjer når disse to racer: (se bort fra det faktum at Civicen rett og slett er en raskere bil (og lettere!) enn Passaten.)

 

*Grønt lys, begge bilene forlater startlinja med massivt hjulspinn.

*Passaten når 4000 RPM og må gire til 2. gir.

*Civicen når 4000 RPM samtidig som Passaten, og holder bånn gass siden den ikke trenger å gire før på 8.000 RPM.

*På den tiden Passaten har byttet gir er Civicen kommet noen meter foran, og forspranget vil bare fortsette å øke, i og med at Civicen utvikler noe helt perverst med motoreffekt og moment i det øvre registret.

*Civicen vinner kvartmilracet på kanskje 15 sekunder @ 160 km/t.

*Passaten kommer en times tid etter på tiden 20 sekunder @ 140 km/t. (Sånn cirka, iallefall).

 

Hvorfor vant Civicen? Ja, den har litt mere motoreffekt og er lettere, men den har jo bare halvparten av Passatens dreiemoment?

 

Passaten har 300 NM fra 1800 til 3400 RPM (cirka), men Civicen har fra 3000 RPM tilgjengelig 90% av maks dreiemoment, og når dreiemomenttoppen på cirka 7000RPM.

 

Civicen har dreiemomentet over et bredt register, samt turtallssperra på latterlig høyt turtall, derfor vinner den.

 

Dette med å forstå forholdet mellom dreiemoment og effekt klarte ikke jeg før noen uker etter å ha studert og tenkt over denne saken i alle mulige vinklinger. Plutselig gikk det opp for meg; "JAAA! Selvfølgelig! Sånn må det være! Det er så åpenbart nå!".

 

Man VIL få forståelsen for dette hvis man først leser mye om det, og så går og grubler på hvordan de forskjellige ting henger sammen og påvirker hverandre. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK,ja men da er vi enige da jo:)

 

Civic vti er en "morsom" bil alikevel!?

 

Og som en før meg her sa, "blir ennå morsommere med B18C6 motor fra en Integra Type-R"...(ennå den "bare" har 180nm)

For det var det som var spørsmålet;)

 

TIL TG1: ja,jeg har hørt om utveksling...det var derfor jeg sa det jeg sa litt lenger opp om girkassa.

'98 Integra Type-R

'99 Wagon-R+

'84 Tempo PanteR ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Wafler

PorscheFreak: Det er Civic du må ha, vær ikke i tvil :cool:

 

Se her:

9.jpg8.jpg

 

Og VTi-utgaven er rå, tro meg. Bilen på bildene hentet jeg fra Tyskland til en pris av kr. 85.000,- inkl. alle avgifter. Reise kommer naturligvis i tillegg eller evt. provisjon til person som henter bil for deg...

 

Kan jo opplyse om at billigste forbruk fra Bergen til Sortland var 0.64l./mil og vi holdt ikke fartsgrensa for å si det mildt. En og annen VTEC'ing(egenkomponert uttrykk) inkludert hehe ;)

 

HVilken styling er det på denne civicen? jævelig fet:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Wafler

Det er Postert Tuning som står for stylingen på bilen min.

Alt av fangere er originale, kun ekstralister/skjørt foran og bak pluss sideskjørt. (samt Mattig M3-speil da...)

 

 

hvor mye koster en sånn "leppe" som man setter på skjørtet foran, med og uten lakking.........

R32 Skyline med hvite skilter og litt mods

 

x 318ic vinterbil

x 93-modells 200sx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Wafler

Det er Postert Tuning som står for stylingen på bilen min.

Alt av fangere er originale, kun ekstralister/skjørt foran og bak pluss sideskjørt. (samt Mattig M3-speil da...)

 

er postert tuning et norsk firma? digger civicen din, råeste jeg har sett! *drømmer om en slik når jeg blir 18*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår