Gå til innhold

SRT-10 vs Integra Type-R

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

3 liter dohc vtec

 

Power = 216.3kw@7100rpm

Torque = 304.Nm@5500 rpm

 

En grei motor, uten turbo eller kompressor.. Knallgod på bane også, fordi man har nesten maks dreiemoment over nesten hele registeret og dermed trenger man ikke gire så ofte som med en diesel :P

 

Hm...kommer vel snart en moderator og stenger tråden for OT :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 499
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Drit i HK, drit i NM. Det hjelper ingenting hvis effektkurven ser ut som geografien på vestlandet, flatt i bunnen og så rett til himmels...:puke:

 

 

Hvorfor er Honda sin Vtech så spesiell? Det er da flere bilprodusenter som benytter den samme teknologien i dag.

 

Jeg har prøvekjørt Civic (-93 mod?) med 160 hk-motoren og en 1996 Ford Escort RS2000 (148 hk orig, men chippet) iløpet av det siste. Escorten var mer lettkjørt og det føltes ut som den hadde bedre aks, men det som var den banebrytende forskjellen var bunndraget i motoren til RS'n...Dette er jo en dårlig sammenligning, da de ble kjørt med en par ukers mellomrom, men alikevel...

 

Ja......RS2000 er vel en 2liter eller? Finn heller frem til en 1.6liter standard ford som går like bra da vel....

 

Slutt å sammenligne appelsiner og epler.....

'98 Integra Type-R

'99 Wagon-R+

'84 Tempo PanteR ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at din motor(3liter) er mer lettkjørt enn en 1.6 liter, no shit...

 

N/A motor ja, første generasjon NSX ble levert med 3liter(senere 3.2) husker ikke momentet i farta desverre...

Ok.. Min er egentlig bare 2922ccm, ikke ekte 3.0.

Poenget mitt med det utsagnet, var jo bare at veldig mange vtec folk mener at så lenge du har vtec, klarer du deg med liten motor og uten dreiemoment.

 

For all del, en 160hk vtec er nok bedre å kjøre, enn en 160hk non-vtec, med samme premisser (som da feks. sylindervolum).

 

Men mange vtec eiere, tror de kan trylle med sin trylle-stav og da plutselig jukse ting som bryter med fysikkens lover.

 

Jeg mener: Har du vtec eller ei, er det uansett viktig at effektkurven, sylindervolum, nm og hk, samt da giring i bakaksel og giren passer til bilen og dens bruksområde. Det er litt for teit å si "haha, jeg har 20hk mer enn deg, så bilen din er treg!", når man ikke har samme premisser.

 

Om folk nå - endelig - kan skjønne hva jeg prøver å forstå (noe jeg tviler på), så kan vi vel legge oss.

 

men, jeg gjør det uansett.

 

god natt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 liter dohc vtec

 

Power = 216.3kw@7100rpm

Torque = 304.Nm@5500 rpm

 

En grei motor, uten turbo eller kompressor.. Knallgod på bane også, fordi man har nesten maks dreiemoment over nesten hele registeret og dermed trenger man ikke gire så ofte som med en diesel :P

 

Hm...kommer vel snart en moderator og stenger tråden for OT :D

ja, men den motoren der kom vel ikke i honda crx, o.l.?

 

ps. du svarte meg fremdeles ikke på det jeg spurte om tidligere:

KJØPTE HONDA VTEC AV ALFA ROMEO?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, men den motoren der kom vel ikke i honda crx, o.l.?

 

ps. du svarte meg fremdeles ikke på det jeg spurte om tidligere:

KJØPTE HONDA VTEC AV ALFA ROMEO?

 

 

NEI Honda sin VTEC er funnet opp av Hondas egen ingeniør Kenichi Nagahiro og overhodet ikke kjøpt av Alfa Romeo.

 

Motoren står i en nsx med rwd. V6 3 liter med fwd hadde blitt vel tungt foran......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NEI Honda sin VTEC er funnet opp av Hondas egen ingeniør og overhodet ikke kjøpt av Alfa Romeo.

 

En tre liters motor i en liten civic eller Crx ? Tuller du eller :D Står i en nsx med som veier like lite som en civic.

ok..

jeg fant forresten denne siden, før du svarte :P

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Variable_valve_timing

 

Står om forskjellige produsenter.

Variable ventiltider var faktisk Fiat først ute med, på 60-tallet..

Virker som hondaen sin er litt mer avansert ja, men nyere biler kjører vel alle med tilsvarende systemer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.. Min er egentlig bare 2922ccm, ikke ekte 3.0.

Poenget mitt med det utsagnet, var jo bare at veldig mange vtec folk mener at så lenge du har vtec, klarer du deg med liten motor og uten dreiemoment.

 

For all del, en 160hk vtec er nok bedre å kjøre, enn en 160hk non-vtec, med samme premisser (som da feks. sylindervolum).

 

Men mange vtec eiere, tror de kan trylle med sin trylle-stav og da plutselig jukse ting som bryter med fysikkens lover.

 

Jeg mener: Har du vtec eller ei, er det uansett viktig at effektkurven, sylindervolum, nm og hk, samt da giring i bakaksel og giren passer til bilen og dens bruksområde. Det er litt for teit å si "haha, jeg har 20hk mer enn deg, så bilen din er treg!", når man ikke har samme premisser.

 

Om folk nå - endelig - kan skjønne hva jeg prøver å forstå (noe jeg tviler på), så kan vi vel legge oss.

 

men, jeg gjør det uansett.

 

god natt!

 

Turtall og tett girkasse hjelper ganske langt med en liten motor, som nevnt før her...

Jeg for min del har 80% av topp dreiemoment tilgjengelig fra 3000rpm, og rimelig flat momentkurve opp til 8600rpm (200hk, 187nm og 1.8 liter)

 

Og ja, vtec jukser litt med tryllestaven ved å ha 2 kamprofiler, en for lavturtall og en for høyere turtall...

'98 Integra Type-R

'99 Wagon-R+

'84 Tempo PanteR ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Variable ventiltider er ikke noe nytt nei, har vært prøvd før fiat også.

 

Men ingen klarte å få det til å fungere tilfredstillende og holdbart. Det gjorde derimot Honda og har vært pionerende lenge med flere milioner solgte motorer.

 

Honda har solgt deler av sine patenter til bla toyota og bmw for meget store summer, så ja brukes av flere idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok..

jeg fant forresten denne siden, før du svarte :P

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Variable_valve_timing

 

Står om forskjellige produsenter.

Variable ventiltider var faktisk Fiat først ute med, på 60-tallet..

Virker som hondaen sin er litt mer avansert ja, men nyere biler kjører vel alle med tilsvarende systemer?

 

Honda var først ute og alene med både løft og timing, og er det fortsatt såvidt jeg vet...

 

EDIT: Mitsubishi sitt MIVEC-system er lignende, men med mye mindre effektuttak på den 2. kamprofilen.

'98 Integra Type-R

'99 Wagon-R+

'84 Tempo PanteR ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der kom tøffen! :-) bare ventet på at en slik kom.

 

 

Uansett hvem som har slik ventilteknologi, poenget er at det er bedre enn uten. Er ikke stort mer å diskutere.

 

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toyota har vel også variabel ventiltiming og løft ... Sjekk under VVTL-i...

 

http://en.wikipedia.org/wiki/VVT-i

 

Det er sant, bare 15-16 år for sent ute hehe ;-)

 

Mener også å huske at forskjellen på vtec og de andre var at Honda styrte både innsugs og eksoskam, nå kopiert av Toyota (VVTL-I)

 

I de nyere vtec-motorene er det også blitt et 3 stegssystem hvor bare en innsugsventil er åpen ved lavere turtall, to innsugsventiler ved mellomturtall og begge innsugsventiler med fullt løft ved høyere turtall.

'98 Integra Type-R

'99 Wagon-R+

'84 Tempo PanteR ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heires litt domt ut.. korfor opne en når enn kan opne to?

 

Bedre moment på lave turtall med en inntaksventil (ref. 8ventilsmotorer)

 

å inntaksventilar og innsugsventilar er jo same greia, kansje ikkje på honda men :tannløs:

 

Hæ....? EDIT: skrivefeil fra min side, sorry...skal fikse med en gang ;-)

'98 Integra Type-R

'99 Wagon-R+

'84 Tempo PanteR ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår