Erik Braseth Skrevet August 14, 2006 Rapporter Share Skrevet August 14, 2006 Hei Satt og grubla på dette i går. Hva er det som gjør at bakhjulene begynner å hoppe ved hjulspinn/akselerasjon? Vi kan ta min bil som eksempel: helt standard bakstilling med delt bakaksel med brems. Er asfalten regnvåt hopper bakhjulene uhemmet, men er det knusktørt holder de seg på bakken. Uansett om det er vått eller tørt så begynner ikke hjulene å hoppe hvis man står stille og burner. Og er det noen grunn til at bilen alltid setter seg mest høyre bak, når hjulene får feste? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opel freak Skrevet August 14, 2006 Rapporter Share Skrevet August 14, 2006 Og er det noen grunn til at bilen alltid setter seg mest høyre bak, når hjulene får feste? Kan være utslitt demper men det er bare gjettning fra min side. Siter K.I.S.S Keep It Simple Stupid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet August 14, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 14, 2006 Det kan jo hende, men har ikke merket noe annet som skulle tilsi det. Ang hoppinga: Det er ikke bare på min bil jeg har opplevd/sett dette "fenomenet" Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moldvarp Skrevet August 14, 2006 Rapporter Share Skrevet August 14, 2006 Som regel skjer dette pgr. av slark. Ta for eks. foringer. Gummien beveger seg, og gir etter, helt til den er komprimert det den går før hjulet glipper. Da forsvinner det en gjeng med friksjons fra dekk og asfalt, og hjulet fyker bakover og gummiforingen får strekke seg ut igjen. Med "rette" hastighet, lengde på bevegelse, og friksjon, treffer du slik at hjulet får tak i det opphenget får tøye ut igjen, og da begynner prossessen på nytt igjen. Alt fra motorfester, og alle andre foringer, clutch med slik "fjøring", og ellers alt som er for svakt av bærearmer som tillater bevegelse under sterk last gjør dette til en mulighet. Til Fastere understellet er i "fisken", til mindre problem får du med dette. I noen tilfeller kan vel Chassis fleksing også gjøre dette verre. Men da snakker vi blekktynt og bevegeligt chassis! Siter NCCN (Nissan Car Club Norway) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.